Ferry na hrad! Aneb na brněnský hrad Špilberk a jeho Západní kurtinu přijede v pátek naprostá trancová legenda Ferry Corsten. Na závěr letošní letní sezóny na Špilasu tak přiváží borci z EXIT Events opravdu obrovské jméno světové taneční scény a jednoho ze zásadních hybatelů žánru trance. Jen na hradě prý ještě nikdy nehrál, jak přiznal v následujícím rozhovoru, v němž Therry_Tess a Vyrysovi prozradil ještě mnohem víc.
Therry_Tess & Vyrys: Ahoj Ferry! Jak se máš, jak trávíš letošní léto? Všimli jsme si Tvých prochozených bot z Alp 🙂
Ferry Corsten: Ahoj! Ano, viděli jste správně, ale naštěstí jsou to jen moje boty, co je opotřebované a prochozené, haha! 🙂 Mám se skvěle.
Jaké máš další koníčky vedle horské turistiky?
Miluji snowboarding, během pandemie jsem si vypěstoval značnou závislost na práci na mé zahrádce a samozřejmě skládání hudby.
Na taneční scéně působíš již téměř 30 let. Jak vzpomínáš na své začátky v Holandsku?
Přestože žiji v Holandsku, moje kariéra odstartovala nejprve v Anglii, poté rychle následovalo Japonsko. Každopádně na holandské hudební scéně jsem již nějakou dobu působil, dělal jsem všechny možné hudební žánry od hardstyle přes drum’n’bass až po house a techno. Ale teprve až s melodičtějším zvukem jsem našel to pravé, co mě naplňuje, a tím je trance.
Kdybys bys měl porovnat tehdejší a dnešní elektronickou taneční scénu, v čem je podle Tebe největší rozdíl?
Dnes je všechno úplně obráceně, než tomu bylo kdysi. Například dřív na party prakticky nebylo možné slyšet hity nebo tracky, které jsou celosvětově známé. Jít na akci znamenalo dobrodružství a možnost, jak objevovat novou hudbu. Co se produkce týče, když jste složili hitovku, nikdo ji nesamploval, nenapodoboval. Ale dnes je běžné, že se úspěšná melodie nebo řekněme jakýsi „vzorec“ napodobuje donekonečna a vychází z něj valná většina produkce v daném žánru.
Jako hudební producent jsi napsal ohromné množství skladeb. Mohl bys uvést jednu z nich, kterou považuješ za svou největší srdcovku?
Je téměř nemožné vybrat jen jeden track, ale ‘Rock Your Body Rock‘ rozhodně patří mezi ty, které mám nejradši. V této skladbě jsou totiž zastoupeny všechny žánry. Také moje album ‘Blueprint‘ je mému srdci velmi blízké, protože to byl obrovský projekt, který jsem si užíval od začátku až do konce.
Pustíš si někdy své staré tracky nebo své staré sety jako např. ‘Passport: Kingdom of the Netherlands‘?
Jednou za čas si poslechnu svoje starší tracky a sety, abych viděl, jaký jsem býval a jak se moje hudba vyvíjela. Zvláště teď s mým novým světovým turné ‘What The F‘, kdy hraji open-to-close set pouze z mé vlastní produkce. Kvůli konceptu této show jsem se musel vrátit daleko do minulosti a ponořit se hluboko do svých starších věcí a některé skladby i upravit, aby fungovaly s těmi současnými.
Zmínil jsi ‘What The F‘, tedy nový koncept Tvojí live show. Na co je zaměřený? Co neobvyklého se snažíš světu ukázat?
‚What The F‘ je koncept show, při níž hraji celou noc výhradně svou vlastní produkci. Je to v podstatě open-to-close producentský set. Uslyšíte při něm vše od mých nejnovějších nahrávek přes klasické hity, Gouryellu, až po System F, stejně jako hudbu, na kterou už možná lidé za ta léta zapomněli nebo ji nikdy předtím neslyšeli. Některé z mých starších skladeb jsem přepracoval a dal dohromady i několik bláznivých mashupů, které uslyšíte pouze na akcích ‘What The F‘. Je tam skvělá nálada!
Přede dvěma lety jsi vydal své velmi zajímavé album ‘As Above So Below‘. Co Tě vedlo k vydání ambientního alba?
Bylo to album, které se organicky spojilo. Skoro celé album jsem udělal, když jsem létal z jednoho eventu na druhý nebo zabíjel čas v hotelovém pokoji. Tyto skladby jsem tvořil, když jsem neměl náladu na hlučnou elektronickou hudbu. Nakonec jsem si uvědomil, že mám dostatek takovýchto skladeb, aby to dalo dohromady celé album. Tak jsem to udělal. Jako FERR jsem v roce 1996 vydal své vůbec první album, které už tenkrát bylo docela experimentální, a poté jsem už nikdy tento alias nepoužil. Takže teď s ‘As Above So Below‘ jsem cítil, že je ta správná chvíle k oživení mého FERR alter ega.
Když už mluvíš o jednom z Tvých aliasů, za svoji kariéru jsi jich stačil použít už 33. Proč tolik a jaký je rozdíl mezi těmi nejznámějšími z nich?
To je další rozdíl mezi tehdejší a dnešní dobou. Pokud jste tenkrát podepsali s nějakým labelem projekt pod určitým názvem, měl tento label na tento název výhradní práva. Takže pokud jste chtěli vydat něco na jiném labelu, museli jste si vymyslet jiný alias. A mně, vzhledem k tomu, že jsem nebyl primárně DJ ale producent, nezbývalo, než si vytvářet nová a další alter ega.
Které z nich stále aktivně využíváš?
Ferry Corsten, Gouryella, System F a FERR.
Získal jsi řadu ocenění, např. Nejlepší trance DJ, DJ roku, Producent roku, Tvoje tracky byly oceněny jako Skladba roku, Nejlepší remix atd. Myslíš, že jsi dostal dar od boha, nebo že jsi zkrátka měl štěstí a byl ve správný čas na správném místě?
Chtěl bych být pokorný a na Tvou otázku odpovědět to druhé. Myslím si ale, že to pramení z mého širokého zájmu o hudbu, stejně jako z toho, že se dívám a poslouchám kolem sebe a čerpám z toho všeho inspiraci. V tom všem stojím pevně s jednou nohou v mých trancových kořenech a s tou druhou nakročenou do jiných žánrů, abych objevil to, co mě tam vzrušuje.
Kolem roku 2000 jste spolu s Arminem Van Buurenem a Tiëstem byli tři nizozemští králové a naprosto zásadní hybatelé celosvětové trance scény. S oběma jsi spolupracoval při tvorbě nezapomenutelných hitů ve studiu a také odehrál speciální b2b sety na několika akcích. Ale zatímco Armin a Tiësto se postupně vydali tou komerčnější „big room“ cestou, Ty jsi zůstal věrný svému trance/progresivnímu punku. Můžeš vysvětlit proč?
Ale jistě. Jednoduše nedokáži dělat muziku, kterou necítím. Mé tracky vytvořené cca před 10 lety v sobě sice mají lehký nádech „big roomu“, ale brzy jsem si uvědomil, že to není nic pro mě. Tvorba tohoto typu hudby mi nic neříkala a já potřebuji cítit to nadšení z hudby, kterou produkuji.
Mimochodem, potkáváte se vy tři někde jinde než na pódiích?
Tiësta jsem kromě rychlého pokecu v zákulisí jednoho festivalu neviděl roky, protože žije v USA, ale s Arminem se vídáme docela pravidelně, protože studio A State Of Trance využívám pro svou vlastní show Resonation.
Myslím, že mohu říct, že jsi inspiroval generace clubberů a DJů po celém světě. Tisíce lidí považují Tvoji produkci za jediný opravdu čistý trance (a já se obávám, že je, bohužel, jeden z posledních…). Není to někdy až příliš velká zodpovědnost?
Ne, nikdy to není zodpovědnost, protože dělám to, co miluji a v co věřím. A pokud to rezonuje s mými fanoušky, je to skvělé! Pokud ale ne, vždy se najde nějaká jiná skladba, která se jim trefí do jejich vkusu. Jedna věc je ale jistá – stejně jako potřebuji přijímat výzvy ve studiu při skládání, cítím také potřebu vyzývat své fanoušky, aby přijali něco nového. Jinak bude hudba stagnovat a bude méně a méně zajímavá.
Na letošním festivalu Luminosity jsi vzal na pódium svou dceru, svého bratra a jeho syna. Jaký je to pocit stát se svými nejbližšími na jednom pódiu před takovým davem? A jak si to užili oni? Má některé z dětí ambice stát se DJem a producentem?
Můj bratr se ke mně v minulosti na turné několikrát připojil, takže věděl, co to obnáší. Ale moje dcera a synovec nikdy nic takového nezažili, takže byli naprosto unešeni a moc si to užívali. Můj syn se mnou ve studiu rád skládá, takže by z toho do budoucna mohlo něco být. Jen doufám, že budou úspěšní v tom, co je bude dělat šťastnými.
Během své kariéry jsi hrál na mnoha a mnoha místech. Hrál jsi ale někdy na hradě?
Nikdy! Nikdy jsem na hradě nehrál, takže jsem z toho nadšený!
V České republice už jsi hrál několikrát, ale večer na hradě bude něčím přece jen jiný. Jak se na tuto akci těšíš a na co se naopak můžeme těšit my od Tebe?
Samozřejmě se velmi těším, byl jsem již v několika městech v České republice a možná i v Brně, upřímně si to už nepamatuji. Ale publikum bylo v této zemi vždy úžasné. Můžete očekávat 90minutový set nesoucí se v mém novějším soundu, od progresivní až po rychlejší melodickou hudbu.
Ferry bude mít samozřejmě i kvalitní tuzemský support, o který se postará ProggyBoy z Prahy a brněnští matadoři Re-Minder a Vyrys.