Michael Mayer: Berlín je chudý, ale sexy

Něco málo o tom, jak začal Kompakt, proč jsou v Berlíně fesťáky za 10€, jaký to je hrát pro 30 lidí nebo taky o čem bude showcase Kompakt Extra Speicher v Roxy. Michael Mayer nám prozradil všechno!

17.4. 2019 16:04:22 | rozhovory | Carl W

- Carl W: Ahoj Michaeli, DJingu se věnuješ od doku 1985. Pamatuješ si první gig, za který si dostal zaplaceno?

- Michael Mayer: Když nebudu počítat to málo, co jsem si vydělal během provozování malé mobilní diskotéky, když jsem byl ještě teenager, tak to bylo asi v roce 1990 za sobotní rezidenturu na „normální“ diskotéce ve Schwarzwaldsku. Podařilo se mi mučit místní publikum asi šest měsíců, než jsem byl vyhozen za to, že jsem hrál příliš „divnou“ hudbu.

Kdy nastal ten okamžik, kdy sis uvědomil, že budeš DJem na plný úvazek?

Po mém diskotékovém zážitku asi ve dvanácti letech jsem věděl, že jsem uvázal svou duši tanečnímu parketu. Tančení pod barevnými světly a diskotékovou koulí za zvuků italského diska, to bylo moje. V té době ale bylo nemyslitelné stát se profesionálním DJem. Ne, že by tehdy neexistovaly, ale byla kolem nich takový pochybná aura. Konkrétnější podobu to pro mě mělo až v roce 1991, kdy jsem se spojil s Tobiasem Thomasem. Undergroundová hudba zažila kreativní explozi a v té době jsem cítil, že je to začátek nové éry. A šli jsme do toho naplno!

V jednom starším rozhovoru jsi zmínil, že tvým prvním zdrojem hudební inspirace bylo rádio v kuchyni tvé maminky. To mi asi dává smyls. Co je ale tvou inspirací nyní?

Haha, to je pravda. V máminé kuchyni jsem udělal mnoho důležitých hudebních objevů, asi nejdůležitějším bylo Space Disco. V současné době hledám inspiraci všude možně, hlavně na Bandcampu, Beatportu, Spotify, ale tako třeba na našem Kompaktu. Filtruji denně hromady staré i nové hudby. A jsem vlastně tedy pořád na lovu!

Zpátky tedy k tomu kuchyňskému rádiu – pamatuješ si songy, co tě tehdy dostávali?

No jasný. Magic Fly od Space, Underwater id Harryho Thumana, Popcorn od Hot Butter, Love Is The Message od MFSB … Máma poslouchala nějakej šlágr kanál, který hrál celý den Karla Gotta. Ale každou hodinu hráli nějaké instrumentální tracky, protože z nich bylo snadnější přejít na zpravodajskou relaci. A to byli moje chvíle, kterých si vážím do dnešního dne.

Zvuk Wild Pitch od DJe Pierra byl v tvých začátcích velmi důležitý, že? Když se podíváš zpětně na svou kariéru, dokázal bys najít podobně důležité hudební zdroje jako je právě tento?

DJ Pierre měl na mě jednoznačně klíčový vliv. Podobně jsem byl posedlý zvukel labelu Nu Groove, který může být brán jako základní stavební kámen Kompaktu. A pak tu byli ještě futuristické releasy labelů Outer Rhythm nebo Warp … Nikdy nezapomenu, když jsem poprvé slyšel Tricky Disco, Djum Djum, LFO nebo Sweet Exorcist. To bylo, jako by v mém pokoji přistálo ufo.

Poslechni si: Michael Mayer - The Horn Conspiracy

Když ti bylo dvacet, přestěhoval ses do Kolína nad Rýnem. Tam jsi s pomocí bratrů Wolfganga a Reinhardta Voigtových založil Kompakt. A k tomu mám mnoho otázek! Ta první zní: Proč právě Kolín?

Berlín jsem znal už docela dobře a necítil jsem se tam nejlíp. Kolín tak byl logickou alternativou, protože můj dobrý kamarád Tobias se tu odstěhoval na začátku roku 1992. Tak jsem jej následoval a okamžitě jsem si to tady zamiloval.

Druhá: Jak jsi potkal bratry Voightovi?

Ve městě se otevřel nový ochod s deskami. Jmenoval se Delirium Köln, což byla odnož velmi známého frankfurtského obchodu Delirium. Tam patřil spolu s obchodem Hardwax k těm nejdůležitějším v Německu. Moc jsem si od něj sliboval a šel jsem tam hned první den, kdy měli otevřeno. Stáli tam za pultem čtyři kluci, tři s dlouhými vlasy a jeden plešatý, všichni měli na sobě dlouhé rave hadry a kolem krku řetězy s plastovým ovocem. A v celém ochodu byli je tři krabice s převážně hardcore acidem a ambientem. Ten mizernej výběr mě tehdy dostal, ale s klukama za pultem jsem si strašně sedl. Ve všem jsme si strašně rozuměli. No a abych to zkrátil, to naše kamarádství, co začalo 1. března 1993 trvá už 26 let.

A poslední otázka ohledně tohoto: Přemýšlel jsi někdy nad tím, co by bylo, kdybys nikdy nezačal s Kompaktem?

Měl jsem jednu dobu seznam s názvem „Věci, které budu dělat, až tu nebude techno“ … už jsem ho sice vyhodil, ale byly tam nějaké zajímavé myšlenky jako otevření Tarte flambée restaurace nebo nějaké práce v zoo. Mým úplně prvním plánem bylo stát se ale hudebním žurnalistou. Když teď vidím, jaká je situace ve sdělovacích prostředcích, tak si říkám, že jsem měl strašné štěstí, že to tak nedopadlo.

Co se týče Kompaktu, co vše vlastně pro label děláš? Jaká je tvá role?

Mám na starost kreativní směrování vydavatelství. Společně s Jonem Berrym pak vybíráme nové hudební talenty. A mám navíc na starosti ještě distribuci. Co se týče obecného managementu (kamenný obchod, agentura, internetový shop, fyzická i digitální distribuce, vydavatelství), tak to sdílím se svými partnery. A ve společnosti, kde pracuje víc jak dvacet lidí, je vždycky co řešit.

Poslechni si: Circle Sky - If I Let Go (Michael Mayer Remix)

Před několika lety jsi hrál na Electric Daisy Carnival v Chicagu. A pokud si na tu historku vzpomínám správně, ty s Cassy a Tale Of Us jste hráli asi pro 30 lidí, přestože festival jich navštívilo více než třicet tisíc. Po tomto zážitku bereš stále hraní na velkých EDM festivalech?

Haha, jasně, toto byl opravdu vrchol mé kariéry. Bylo celkem vtipný sledovat těch pár lidiček na parketu, kteří nevěli, která bije, protože jim žádný MC neřval do hlavy ať „daj kurva ruky nahoru“. Na velkých festivalech hraju stále, ale velmi rád EDC vždy odmítnu.

V Roxy tě budeme vítat na showcasu Kompakt Extra Speicher. Co ta vlastně znamená, respektive jak se to liší od ostatních akcí?

Jak všichni vědí, Kompakt zabírá širokou škálu hudebního spektra. A v nedávné době mi připadalo, že někdy jsou lidi zmatení v tom, co čekat od našich večírků. Většina známých značek to má jasně dané: Afterlife je neo-trance, Innervissions zase romantickej house a tak dále. A cítím, že hodně clubberů nemá rádo překvapení. Chtějí přesně to, co je na balení napsáno. Noc Kompakt je vždy velmi pestrobarevná od ambientu, přes pop až po techno. Párty Speicher představuje přesně to, co nabízí stejnojmenný label: současnou klubovou hudbu.

Patrice Bäumel zde bude tvým hostem. Může krátce popsat jeho zvuk a říct nám, co od něj můžeme čekat?

Patrice hraje 100% pro dav. Strašně se mi líbí, jak se během setu propojí s každým na parketu. Jeho zvuk je jemný a zároveň i silný a nevyhýbá se ani progressive housu. A neznám mnoho DJs, kteří by to zvládli tak elegantně jako Patrice.

V květnu plánujete v Berlíně Kompakt Open Air, kde zahrají Rex The Dog, Tobias Thomas, Luuk a mnozí další. Vstupenky se dají koupit už za 10€, není to i na Berlín nějaké levné?

Jak se říká – Berlín je chudý, ale sexy. Tento open air pohodový pro rodiny i s dětmi, který si prostě může dovolit opravdu každý.

Musím se tě zeptat taky na tvůj projekt SuperMayer. Je nějaká šance, že to dáte zase do kupy?

Upřímně, už se s Akselem (Superpitcher – pozn.red.) moc nevidíme poté, co se odstěhoval do Paříže. Ale kdo ví … třeba někdy budeme muset spolu zachránit svět. Někdo to udělat musí.

Stalo se ti někdy po setu, že sis řekl, že to prostě stálo za hovno?

Kromě již výše zmíněného festivalu EDC mám to štěstí, že většinou hraju na místech, která zbožňuji. Nevadí mi hrát čas od času před malým davem v intimnějším prostředí. Někdy i ty divný párty se ukáží jako ty, co si nejvíce užijete.

Která věc tě naposledy opravdu potěšila?

Letošní první kus rebarborového dortu, která jsem si vzal v naší Kompakt kantýně.

PARTYINFO

Kompakt Extra Speicher

26.04.2019 Roxy, Praha
DJs: Michael Mayer, Patrice Bäumel, Biodan
Cena: 340 + poplatky
REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně