Nicole Strungová: Roxy se musí uživit sama

Dramaturgyně pražského klubu Roxy, která má za sebou práci na slovenské Pohodě nebo na oblíbeném festivalu Lunchmeat, nám řekne něco o její nové noci Motif, na kterou si pozvala Acid Arab.

28.3. 2019 17:07:00 | rozhovory | Carl W

- Carl W: Ahoj Nicole, do Prahy ses přestěhovala za studiem. Co přesně studuješ? A co plánuješ, že po ukončení školy budeš dělat?

- Nicole: Ano, studium byl formální důvod, atmosféra a kulturní prostředí Prahy mne však okouzlila již v útlém věku a téměř okamžitě jsem se rozhodla, že tady chci jednou žít. Jinak momentálně studuju dálkově Podnikovou ekonomiku a management, s tím, že to, co jsem plánovala dělat po škole dělám více méně už teď, proto doufám a snažím se o nadobytí co nejvíce zkušeností a úspěšných bookingů až pak bude na místě uvažovat kam se posunout dál.

Před osmi lety jsi zahájila svou práci na slovenském festivalu Pohoda jako press stage managerka. Jak jsi se k této práci dostala?

K práci na Pohodě jsem se dostala prostřednictvím dvou skvělých lidí, na které jsem potkala ještě v Bratislavě. Prvním je Janka Polnischová, na kterou jsem narazila na zkouškách zpěváckého sboru Lúčnica. Janka mne následně na koncertě Andrey Triany představila svému tehdejšímu kolegovi Máriovi Gešvantnerovi. Geško byl tehdy šéfem PR Pohody a zrovna sháněl posily do týmu, takže jsem dostala šanci.

Co vše máš jako press managerka na starost? Co jsou tvé zodpovědnosti? Kolik ti to zabere vlastně času?

Podstata funkce by se dala pojmenovat tak, že dělám během festivalu prostředníka mezi zástupci médii a umělci z přidělené stage. To znamená, že zařídím, aby se potkali v daný čas na interview, dál jsou tam požadavky ohledně focení, streamu a záznamu, takže mým úkolem je dohlédnout na to aby byli splněny. Jinak kopu práce odvedou členové stálého týmu Pohody v průběhu roku, tím pádem v některých případech je harmonogram už daný. Funkci se věnuju jenom během festivalu, z tohoto důvodu jsou to každoročně tři na spánek velice chudé avšak skvělé dny.

Na koho se na letošní Pohodě nejvíc těšíš?

Konečně si odškrtnu v bucket listu Lykke Li a Charlotte Gainsbourg, jinak se hodně těším na Sudan Archives, Skeptu, Mura Masa a FAKA. Program ještě samozřejmě není ani zdaleka kompletní a určitě budu ve volném čase hodně v klubu (stage na Pohodě).

A koho by sis přála na festivalu příští rok? Máš nějaké vysněné jméno?

Vysněná jména zřejmě zůstanou vysněná protože jsou to Erykah Badu a Paolo Nutini. Jinak by se tam skvěle hodili třeba The Blaze, Peggy Gou, Bon Iver, Grimes, Flohio, Octavian a podobně.

V Praze jsi byla také součástí Lunchmeat Festivalu. Jaké byla tvoje role?

Začínala jsem jako dobrovolník, později jsem se starala o hospitality service - letenky, ubytování, atd. Ten ročník byl hodně náročný a vzpamatovávala jsem se z toho ještě asi měsíc, zároveň to však bylo důležité ponaučení hlídat si své limity.

Co tě na Lunchmeat nejvíc zaujalo? Loni jsem dělal rozhovor s Hang Aoki, která na se na festivalu taky podílí. Evidentně se tam sdružuje mnoho zajímavých lidí, je to tak?

Určitě ano, na Lunchmeat festivale je jednou z nejlepších věcí právě mix lidí, kteří ho vytváří. Jsou to srdcaři, kteří se za roky fungování festivalu stali absolutními profíky a snaží se dělat věci s lokálním přínosem na globální úrovni.

Jako dramaturg děláš pro Roxy a NoD. Předpokládám, že v rámci Prahy nebude mít dramaturg vyšší „klubový“ level než právě Roxy. Je to tak nebo se mýlím?

Dělat pro Roxy/NoD je rozhodně velká pocta a skvělá příležitost za kterou jsem nesmírně vděčná. Je to možnost učit se od zásadních promotérských osobností jakými jsou Lenka Senová a Jarda Stanko a ta zkrátka není všude.

Co už v rámci této pozice v Roxy máš za sebou? Představ nám trochu sérii nocí WOWs, které máš na starost.

WOWs je koncertní série věnována ženským umělkyním napříč různými hudebními žánry. Název je zkratka k Wonder Women Save You – tím vyslovujeme přání a subjektivní předpoklad, že návštěva koncertu WOWs série návštěvníkovi předá pozitivní zážitek, energii, myšlenku a pocit, který ho vytrhne ze stereotypní reality a jistým způsobem spasí. Když jsme s WOWs začínali podobný koncept v Praze chyběl. Teď je už situace lepší, ráda bych zmínila třeba party Girls Gone Wildt, kterou zastřešuje Ariana s Evou Porating, hodně se snaží Bára Ulrychová ve Swimu a objektivně Ankali má taky relativně vyvážené genderové zastoupení z hlediska bookingu.

Kdo tě na WOWs nejvíc překvapil? A koho by v rámci této série nejraději slyšela v budoucnu?

Všechny tři proběhlé koncerty WOWs byli jiné a zároveň jedinečné, takže nemůžu srovnávat. První OSHUN si omotaly publikum kolem prstu během pár minut, dodaly správný poměr zábavy a umění a po koncertě to vypadalo, že se jich chce téměř každý dotknout, něco jim říct, poděkovat. Lilly Among Clouds vystoupila i když evidentně zrovna překonala nemoc, o to víc bylo její pražské vystoupení unikátní, protože její už tak zajímavý hlas byl doplněn v některých polohách o krásný chraplák. Kelly Lee Owens přinesla kopu kreativních nápadů, osobně mne nadchla coverem More than a Woman od ikonické Aaliyah a pro mnohé to byl jeden z nejlepších tuzemských koncertních zážitků minulého roku. Věřím, že Julia Holter, která do NoDu zavítá 19. června posune laťku ještě výš.

Klubovka Motif je tak trochu novinka, kterou máš dramaturgicky pod palcem. Na čem tato klubová noc má stát? A kam si přeješ, aby se v rámci několika let vyvinula?

Motif je zaměřen na různé formy a podoby elektronické hudby, převážně v live verzi. Primárně se snažím dovézt věci, které v Praze ještě nehrály, ale není to podmínkou, důležitá však je umělecká kvalita, i když se prakticky nedá změřit. Název Motif vychází z jedinečnosti prostoru Roxy, který je postaven a dekorován ve stylu art deca, protože je to něco, co nemá každý. Mým snem a cílem je, aby se Motif stal klubovou nocí, značkou, které lidi budou věřit, a i když třeba nebudou znát oznámeného interpreta, tak si ho najdou a poslechnou, vyhodnotí, že je to fakt dobrý a přijdou.

V únoru tu vystoupil Benjamin Damage, jak se ti jeho vystoupení líbilo?

Benjamin je perfekcionista a kouzlo jeho live setu spočívá hodně v detailech a drobných nuancích. Je to v jistém smyslu techno i pro náročnějšího posluchače. Samozřejmě nerada vybírám něco naslepo, upřímně to podle mě ani moc nejde, takže na Benjamina jsem se byla podívat na posledním Sónaru a stal se jedním z mých highlightů. Každopádně v Roxy předvedl Benjamin jen to nejlepší a jelikož je to moje srdcová záležitost nemůžu mu nic vytknout.

Jako domácí support tu vystoupil třeba nrmn. Podle čeho support k zahraničním headlinerům vybíráš? Máš nějaké vodítko?

V první řadě podle kvality a osobitosti supportujícího umělce. Samozřejmě stěžejní je charakter hudby headlinera a toho, jak chci aby se večer vyvíjel.

V květnu do Prahy přijede Ross From Friends v živém vystoupení. Proč jsi na další díl vybrala právě jeho? Co od jeho vystoupení očekáváš?

Ross From Friends je svým způsobem sofistikovaně zábavný a má (nejen) na pražské půdě potenciál. Mám ráda umělce, na kterých je vidět, že je to baví a Rosse to baví hodně až mu t euforie věříte, že zpoza něj a jeho dvou přátel začnou vyskakovat třeba plameňáci anebo jeho oživlé šílené svetry. Zároveň je to jméno, které je momentálně hodně v kurzu, takže jsem ráda, že to vyšlo právě teď, protože dost často se stává, že umělci Prahu objíždí i když je o ně tady zájem.

Video: Acid Arab live @ L'Aérosol for Cercle (2017)

Ovšem už na začátku dubna nám dovezeš Acid Arab - Francouze mixující orientální hudbu. V Evropě mají velké jméno, u nás se loni objevili v Ostravě. Slyšela jsi už jejich živák? Proč padla volba právě na ně? Co tě na nich nejvíce zaujalo?

Ano, Acid Arab jsem viděla naživo před dvěma lety na Pohodě, kde na nich tancovali lidi venku, protože se nevešli do stanu, ale registruju je už o delší dobu. Tento projekt představuje další podobu kvalitní elektroniky, dokážou přenést vlastní fascinaci jinou hudební kulturou na ostatní. Když o nich nebo od nich člověk předtím nic neslyšel, tak by mu zřejmě ani nenapadlo, že by ho podobná hudba mohla zaujmout a bavit, protože si to zřejmě představí jako něco poměrně náročně stravitelného. Opak je však pravdou.

Je těžké chystat PR na takovou akci? Odhadneš, jak publikum bude vnímat jejich hudbu? Přece jenom nebude jednoduché všechny je tak oslovit, mainstream to vyloženě není …

Chystat PR na jakoukoliv akci je podle mě náročné, o tom spíš vědí víc kolegové Daniel a Hana. Acid Arab v ČR už skalní fanoušky mají, věřím však, že se nám povede jejich fan base ještě rozšířit. Mainstream to vyloženě není, ale to není ani komplexní dramaturgie Roxy. Myslím si, že lidi, kteří jsou otevřeni novým zážitkům, rádi si rozšiřují obzory, a navíc to chtějí propojit se zábavou by rozhodně 4.4. na Acid Arab neměli chybět.

Jak vůbec vyhodnotíš, zda byla tvá akce úspěšná nebo ne? Je to jenom o počtu návštěvníků, nebo máte i další ukazatele, jak si toto vyhodnocujete?

Vyhodnocujících faktorů je tam víc, ale čísla jsou pořád to nejpodstatnější – jednak Roxy se musí uživit sama a z hlediska udržitelnosti nelze dělat dlouhodobě akce, které jsou prodělečné. Další věc je, že jsme pořád v Praze a publikum tady má své limity, proto je třeba hodně sebereflexe, jestli některé věci mají vůbec smysl.

V Roxy pracuješ taky za barem, což bývá obvykle velmi náročná práce. Jak to všechno zvládáš?

Snažím se především usmívat :).

Předpokládám, že právě díky této práci máš pak přímo od návštěvníků možnost zjistit feedback, děje se tak?

Ano, některé připomínky k nedostatkům klubu mám z první ruky.

Povedlo se ti v rámci už Roxy něco zlepšit nebo předělat podle toho, jak si to přejí právě návštěvníci, kteří ti takový feedback dali?

Podali jsme třeba návrh k umístění bankomatu přímo do klubu, jelikož v klubu není možnost platit kartou. Je to kompromis pro lidi, kteří si to dopředu nezjistí, nebo si zapomenou hotovost a zároveň plynulým chodem baru, protože ačkoliv se mnou bude možná hodně lidí nesouhlasit, z vlastní zkušenosti vím, že v případě plného klubu placení kartou zdržuje.

A nakonec nám řekni, co ti naposledy udělalo největší radost …

Asi lístek na Primaveru, kam pojedu letos poprvé.

PARTYINFO

Motif: Acid Arab

04.04.2019 Roxy, Praha
DJs: Acid Arab (live), Mike.H + Not_Me
Cena: 350 + poplatky
REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně