DJ Friction: Tento rok bude má hudba víc underground

Ed Keely alias Friction patří k nejzanícenějším a technicky nejzdatnějším DJs drum’n’bassové scény a na svědomí má nejednu hymnu žánru. Za sebou má více než šest let moderování vlastní show na BBC Radio 1 a o mnoho déle stojí v čele labelu Shogun Audio, ke kterému později přidal i Elevate a Maraki Records.

26.2. 2019 11:24:38 | rozhovory | Carl W

- Carl W: Ahoj Ede, svou hudební dráhu jsi začal v Brightonu. Můžeš prosím porovnat elektronickou scénu v tomto městě právě když jsi začínal se současností?

- Ed Keeley: Hudební scéna v Brightonu byla vždycky velmi pulzující. Vždy tu bylo hodně klubových nocí, koná se tady toho fakt celkem dost. Pro mě toto město moc znamená, odehrál jsem tu svůj první set a vždycky se sem rád vracím.

Je to podobné v celé Británii?

U nás má drum&bass pevné výsostní postavení. Ve velkých městech vždy existuje silná klubová scéna. U nás lidi prostě zlomené beaty milují.

V době, kdy jsi začínal, jsi mohl obdivovat DJe jako Randall nebo Andy C. Kdo patřil k tvým oblíbencům?

Kromě těch dvou musím zmínit Paula Crawforda (Dr. S. Gachet) a Philipa Anima (Mampi Swift). Paula hlavně pro jeho styl a skvělou hudební selekci. A Philipa kvůli jeho technicky vybroušenému a nekompromisnímu stylu mixování.

Když jsi začínal s produkcí, tak jsi měl vždy někoho technicky zdatného po ruce. Ale nyní pracuješ ve studiu úplně sám. Jak ta spolupráce dříve probíhala? A jak dlouho ti vlastně trvalo, než si udělal svůj track úplně samostatně bez pomoci?

Měl jsem strašné štěstí, že když jsem začínal, měl jsem okolo sebe lidi, kteří mi pomohli. Hlavně s mými prvními věcmi jako Under Fire, Trouble On Vinyl a Renegade Hardware. Já měl vždy jasnou myšlenku a potřebné loopy, ale neuměl jsem správně pracovat se samplerem. Stakka a DJ Skinny (Shaun Morris a Alastair Ash - pozn. red.) byli ti, kteří mi v začátcích strašně pomohli. Ale během několika prvních let jsem se to naučil na úroveň, kdy můžu pracovat plně samostatně.

V roce 1998 jsi vydal single Critical Mass pod jménem Kinnetix. Vzpomeneš si, kdy jsi jej slyšel naposledy?

Haha, to už bude hodně dlouho. Hned si ho pustím!

Poslechni si: Kinnetix - Critical Mass

Zařadil bys ho vůbec v roce 2019 do svých setů?

Asi bych na něm musel ještě trochu zapracovat, protože je to vůbec můj první track a je víc než dvacet let starej. Ale pořád ho miluju!

Tvoje vydavatelství Shogun Audio patří k nejznámějším značkám na drumandbassové scéně. Kolik potřebuješ vůbec lidí, aby se ti o label starali? A je pro tebe zátěž být v čele tak velkého vydavatelství?

Během let se nám to opravdu hodně rozrostlo. Máme kancelář, kde pracuje asi sedm nebo osm lidí a jasem strašně šťastný, že je tady mám. Já se tak můžu soustředit na umělce a vyhledávání nových talentů. To mě baví.

Šest let jsi měl na BBC Radio 1 svůj pořad. Pro hodně lidí jsi byl drumandbassový ambasador, první liga zlomených beatů. Proč jsi se rozhodl s tím seknout?

Dostal jsem se prostě v kariéře do bodu, kdy jsem nezvládal každá týden někde hrát, dělat novou hudbu, starat se o label a ještě připravovat svůj pořad. Mám BBC strašně rád, ale už jsem to nestíhal.

Co ti BBC přineslo do života?

Bavilo mě dělat svůj pořad, fakt hrozně moc. Mít možnost se takto prezentovat do světa, ukázat lidem svou hudbu, to pro mě byl obrovský posun. A naučil jsem se opravdu mnoho během těch šesti let, získal jsem řadu zkušeností.

Je to asi šest měsíců, co ti vyšlo album Connections. Kdybys na něm nyní mohl provést nějaké změny – udělal bys to?

Někdo se mě na to stejné nedávno zeptal a upřímně bych nic nezměnil. Měl jsem v hlavě dlouhou dobu, jak chci, aby to album vypadalo. A ten plán jsem přesně splnil. Možná bych se krapet vrátil k mixingu některých tracků, ale to ti řekne každý producent.

Poslechni si: Friction - Ultrafunk (Feat. Metrik)

Z alba mám hodně rád tvou kolaboraci s Metrikem – Ultrafunk. Jaké je to s Tomem spolupracovat? A jak jste si rozdělili práci?

Toma znám strašně dlouho a ve studiu nám to spolu velmi klape. Speciálně u tohoto tracku jsem se soustředil velmi na tu melodickou stránku. A Tom pak aplikoval svoje kouzla na basu a vše okolo, aby to spolu pěkně sedělo.

Jedním z tvých neprodávanějších remixů je Right Here, Right Now on Fatboye Slima. Když děláš remixy pro takové hitovky, který zná každý – jak k tomu přistupuješ?

U těchto věcí je důležité najít stěžejní myšlenku a té se držet. Taky hodně dbám, abych neuhnul ze svého stylu.

Poslechni si: Fatboy Slim - Right Here, Right Now (Friction's One In The Jungle Remix)

Co tě během letoška ještě čeká ve studiu?

Právě dokončuju jedno EP a taky mám rozdělaných několik zajímavých kolaborací. A tento rok bude má hudba trošku víc underground. A na konci roku mám taky v plánu začít pracovat na novém albu. Doufám, že mi to tentokrát nebude tak dlouho trvat.

Budeš mít vůbec čas, když máš tak nabitý program, užít se ještě někdy hudbu jenom jako návštěvník?

No tak často, jak bych chtěl, abych byl úplně upřímný. Málokdy mám možnost slyšet jiné DJe. Dřív jsem chodil hodně na koncerty, tak bych s tím chtěl zase začít.

Jakou hudbu posloucháš, když si potřebuješ odpočinout?

Chill-out a vše kolem. A taky hip-hop a rap.

Těšíš se do Roxy tak jako my? Co si pro nás připravíš?

Roxy miluju. Nemůžu se si tam zase zahraju. Mám hodně své nové hudby, ale taky hafo výborných novinek od jiných producentů. A určitě ode mě očekávejte taky nějaký klasiky – bez toho by to nešlo!

PARTYINFO

Friction

01.03.2019 Roxy, Praha
DJs: Friction, Twisted.Minds, Ripple, Double You
2. stage: Identic
Cena: 250 + poplatky
REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně