Mikael Jonasson: Hudba je obrovský byznys. Jenom ne pro mě.

Do Brna míří Mikael Jonasson a my jsme dostali příležitost mu položit několik záludných otázek. Proč spolupracuje s Johannesem Heilem a Andrém Kronertem na vydavatelství Exile, proč prodal všechny svoje analogové nástroje nebo to, proč jsou jeho hrdinové tvůrci seriálu Stranger Things se dozvíš právě v tomto rozhovoru.

18.6. 2018 08:39:35 | rozhovory | Carl W

- Carl W: Ahoj Mikaeli. Začnu hned první těžkou otázkou: jaká byla největší chyba, kterou jsi dělal, když jsi začínal tvořit hudbu? A dovedl bys vybrat jeden tip, který bys dal všem nově začínajícím hudebníkům?

- Mikael Jonasson: Stejně jako všichni nezkušení producenti, i já jsem příliš poslouchal a dával na to, co dělali ti druzí. Myslím ale, že v začátcích hudebního procesu je to velmi běžné. Nechat se inspirovat ostatními je jedna věc, ale snažit se napodobit zvuk někoho jiného, to už je jiná. Trvalo mi opravdu mnoho let vytvořit svůj aktuální zvuk, který sem měl sice velmi dlouho v hlavě, ale najít ten správný a charakteristický sound je velmi obtížná část celého procesu.

Minulý měsíc jsi vydal EP Exile 009 (rozhovor vznikal v květnu – pozn. red.) a na něm najdeme velký banger B1, kzterý teď zní velkými festivaly napříč Evropou. Můžeš popsat proces, jak jsi vytvořil právě tento track? Co bylo tvým prvním nápadem?

Obvykle každou skladbu začínám dělat úplně od nuly. Mám prázdný projekt a čekám, až zvuky postupně přijdou ke mně, a ne já k nim. Když se snažíte vyvolat v sobě kreativitu, tak se jí nikdy nedočkáte. Aspoň já to tak mám. Ale když to na mě přijde, tak mě ze studia nedostanete. Já se vždy snažím najít nějakou esenci, základní zvuk, který mě zaujme a kolem něj pak vše buduju. U této skladby jsem pak vše tvořil kolem jedné synťákové linie, která prochází celým trackem. Působí na mě totiž velmi dobrou a pozitivní energií.

V dubnu jsi měl malou tour v Asii nazvanou Mixism, je to tak?

Název Mixism byl jen u mé první zastávky v Taipei (Taiwan). Jmenuje se tak crew velmi oddaných, zanícených a nadšených DJů, kteří pořadájí akci právě s tímto názvem. Ale nenapadlo se mě zeptat, proč zvolili právě tento název. Příště se jich na to určitě tedy zeptám.

A užil sis tam to hraní?

Já miluji hrát v Asii. Aktuálně jsou tam elektronická hudba a kluby velmi na vzestupu. Bylo to mé druhé turné po tomto kontinentu za posledních deset měsíců a je tam cítit, jak se postupně místní techno scéna zvedá díky klubům jako Arkham v Šanghaji, Lantern v Pekingu, Womb v Tokiu nebo Faust v Soulu.

Poslechni si: Alex Bau & Mikael Jonasson - Und3rjord

Alex Bau a ty jste také nedávno spiji síli na kolaboračním EP Und3rjord. Ten výsledek zní úžasně a mě zajímá ten příběh za tím. Kdy tato spolupráce začala? A jak se vám spolu tvořilo?

Já a Alex jsme se stali přáteli už před lety na našem společném turné. Já jsem poté udělal několik releasů pro jeho vydavatelství Credo. A pak jsme se rozhodli zkusit také něco společně. Ten proces tvorby Und3rjord (underjord je švédské slovo pro underground) byl jednoduchý – udělali jsme velmi krátké edity u mě ve studiu, kde jsme také nahrály můj hlas, který můžeš v tracích slyšet. Pak to byl více méně takový ming-pong mezi mým studiem ve Švédsku a Alexovým v Berlíně. No a za pár dní bylo vymalováno.

Vím o tobě, že jsi dlouhou dobu hrál na bicí. Máš ještě doma bubny? A zahraješ si na ně někdy?

Ano! Mám nyní dva syny, mají 8 a 10 let, a já jsem jim chtěl dal co nejdříve možnost tvořit denně hudbu. Takže náš obývák je nyní hudební chaos s bubny, čtyřmi kytary, pianem, cimbálem a dalším nástroji, které ani nespočítám. Určitě tam máme ještě akordeon, ke kterému se už dlouhou dobu nikdo nepřiblížil.

Taky jsi ve velkém sbíral analogové synťáky …

Byl jsem velký sběratel, ale už jím nejsem. Když jsme s jedním kolegou začali budovat studio, našel bys tam snad všechno, na co jenom pomyslíš. Vlastnili jsme spolu téměř všechny analogové synťáky a bicí automaty, o kterých většina producentů jen sní. Často pak dostávám otázku, jestli lituju toho, že jsem je prodal. A odpověď vždy zní, že nelituju. Jsem velmi spokojený se svou současnou produkcí, tak proč bych chtěl mít něco dalšího? Vidím, že hodně lidí je dnes unešeno všemi těmi mašinkami a modulárními systémy, pro mě to je ale hlavně o hudbě. Ne o nástrojích, na kterých ji tvoříš.

Takže teď tvoříš pouze na počítači?

Tvořím hlavně díky své představivosti a daru kreativity. Potřebuji počítač s DAW (Digital audio workstation – obecný název pro software na nahrávání hudby – pozn. red.) a spoustu nástrojů a efektů.

Ty, Johannes Heil a Andre Kronert jste nyní součástí rodiny Exile. Proč ses rozhodl vstoupit a věnovat se tomuto labelu?

S Johannesem jsme se stali před pár lety dobrými přáteli a on mě jednoduše oslovil. A pro mě to byl takový hudební návrat domů. Tady můžu vytvářet hudbu úplně podle sebe bez jakýchkoli hranic. A to zde stále cítím.

Co tedy máme v následujících měsících od Exile očekávat?

Očekávejte nečekané :-)

Poslechni si: Modular Expansion Podcast #082: Mikael Jonasson

Považuješ hudbu za byznys?

Hudba je obrovský byznys. Jenom ne pro mě. Samozřejmě dělám vše pro to, abych se hudbou slušně uživil, ale pokud bych chtěl opravdu vydělat velké peníze, tak bych se nedržel v undergroundových vodách techna. Hudba je pro mě klíčem a hlavním důvodem, proč vše dělám. Peníze nejsou to, co by mi udávalo můj vkus.

Co je pro tebe nyní největší výzvou?

Právě teď je to dům, který se ženou postupně stavíme. Je na opravdu velmi komplikovaném místě na velké samotě, takže jsme začali s tím, že jsme se vůbec museli udělat cestu. Je to úžasné místo a bude to stát za to, jakmile vše dokončíme.

Kdo je tvým idolem? Ať už hudebník, nebo ne …

To je záludná otázka. V životě jsem měl několik idolů a vzorů. Právě teď to jsou bratři Dufferovi, kteří vytvořili televizní sérii Stranger Things. To je podle mého názoru směs filmů jako „The Goonies“, „E.T“. a „Stand By Me“, odehrává se to v osmdesátkách a je tu také velmi důležitý onen hudební aspekt. Já jsem velký fanda osmdesátek, protože jsem v té době vyrůstal. Celá to produkce na mě pak působí úplně geniálně. Nejsem obecně moc velký fanda televize, ale toto je něco úplně jiného.

PARTYINFO

Ephemeron no. 9: Swedish Rave Edition

22.06.2018 Fléda, Brno
DJs: Mikael Jonasson, Uncean, Kema
Cena: 200
REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně