Schwa: Do Austrálie se chci vracet každý rok

Možná je malý vzrůstem, ale co se talentu a vizí týká, jeho osobnost je veliká. Sedíme spolu v malé kavárně v blízkosti studia Nicka Westa. A i když Michala vůbec neznám, bylo to jako povídat si se starým přítelem.

25.2. 2018 19:37:08 | rozhovory | Kouzelná

Michal Růžička aka DJ Schwa je významný český DJ, promotér a majitel Pražského labelu Beef record . Během dvou a půl týdne navštívil Austrálii, kde zahrál v Melbourne, Geelongu a Sydney. Dnes končí své Australské turné na akci s názvem Sash By Day. Potkala jsem se s ním na snídani ve slunném Sydney, před jeho posledním australským hraním.

- Kouzelná: Jak jsi trávil čas v Sydney kromě práce a hraní?

- Schwa: Strávil jsem více času ve studiu než na pláži, ale je to skvělé. Žil jsem tady, takže tu nejsem jako turista. Byl jsem i rybařit v přístavu s malou lodí. Bylo tam spousta ryb. Vlastně jsme chytili pár malých ryb a viděli jsem i Kingfish. Přístav je zde velmi čistý.

Jak dlouho jsi tady žil?

Bydlel jsem zde šest let. Přišel jsem hned po střední škole, bylo to skvělé! 

Takže tohle není tvoje první hraní v Austrálii?

Začal jsem hrát v Sydney na underground scéně na legendárních party Reckless Republic v Kings Crossu. Také jsem byl rezidentní DJ na after-party ve Spice. Hrál jsem na prvních dvou hudebních festivalech Subsonic a téměř každým rokem jsem hrál na Rainbow Serpent ve Victorii. Bohužel po návratu do ČR jsem na těchto festivalech nehrál. Nyní se zpravidla vracím do Austrálie po skončení festivalové sezóny. Pravidelně jsem také hrával v mnoha jiných klubech v Melbourne a Sydney jako Revolver, Civic, Home, Tramp, OneSixOne, Burdekin nebo Abercrombie.

Jaké jsou tvé oblíbené festivaly? Nebo festivaly, na které bys se chtěl vrátit?

Nejlepší vzpomínky mám na Subsonic a Rainbow. Moji přátelé jsou organizátory Subsonicu. Ale jak jsem se zmínil, festivalová sezóna v Austrálii je, když jsme v Praze zaneprázdněni pořádáním novoročních akcí. A v době Vánoc jsem vetšinou s rodinou. Takže je těžké přijet. 

Proč nezůstaneš v Austrálii?

Austrálie je daleko. Hudebníci to v Austrálii nemají jednoduché. Je těžké zde zůstat a živit se hudbou. Když začneš dostávat nabídky na hraní v Berlíně, Londýně nebo Praze, a organizátoři zjistí, že jsi odtud ... je to jako: “Dej nám vědět, až budeš v Evropě, a pak tě pozveme.” Je to prostě konec. Nikdo není ochotný zaplatit výdaje na letenku. Pokud jsi v Austrálii a chceš hrát v Evropě, je potřeba udělat turné. Když jsi v Evropě není to třeba. Evropa je kompaktní. Přijde mi lepší dělat turné po Austrálii. Peníze v Austrálii jsou lepší, pro promotéry není tak těžké zaplatit náklady na letenku. V Evropě pokud řekneš, že potřebuješ dva tisíce dolarů na letenku, tak ti řeknou: "Ne, díky." A raději zamluví někoho místního. Ale já si nestěžuji, chtěl jsem zůstat raději v Praze a sem rád na pár týdnů přijet. Zjistil jsem také, že když jsem v Austrálii, je to jako motat se v kruhu. Máš pár vystoupeni v Melbourne, Sydney, Brisbane a na Novém Zélandu jednou nebo dvakrát ročně. A to je vše. Vůbec nikam se neposunuješ. Pro mě je velmi důležité získat inspiraci z různých měst a lidí. Například východní Evropa má teď skvělou atmosféru a nemohu se dočkat mého prvního hraní v Bělehradě na konci mého turné. Být na jednom místě a hrát dokola ve stejných klubech by mě nabavilo.

Měl jsi během svého pobytu v Sydney od roku 2011 do roku 2016 možnost cestovat? Byl jsi v Asii? Měl jsi tam nějaké vystoupení?

Když jsem zde žil, navštívili jsme Japonsko, Indii a Thajsko. Indie nebyla až tak skvělá. Města jsou tam znečištěná. Nemůžeš ani dýchat. Ale venkov byl super. Krajina tam byla úžasná. Nejlepší byla asi Goa a hraní u pláže pro Soma events. Japonsko je také skvělé na hudbu. Nebo aspoň bylo. Nebyl jsem tam už několik let.

Jaké tam bylo publikum?

Spousta bohatých, spousta hipíků. Taková zajímavá směs. Děje se tam toho spoustu ... jsou tam drahé střediska, hippie komunity, místní … Na některých místech máš pocit, že jsi v Dubaji. Řekl bych, že Goa ztratila svou krásu. Není to jako v minulosti, kde všichni chodili na velké akce na plážích jedli houby. Slyšel jsem spousty příběhů o velkých underground party, ale teď jsou všude jen policajti a všude ta velká střediska ... to kouzlo je pryč. V minulém roce jsem také hrál v Mexiku. Přijeli jsme po BPM, naštěstí až po tom střílení. Hrál jsem v Tulumu, Playa a Monterrey - městě poblíž amerických hranic. Rok předtím jsme hráli s Fatty M na BPM s Catz'n'Dogz a to byl úžasný zážitek.

Poslechni si: DJ Schwa - Acid Test

Povídání o publiku. Jaké je pro tebe nejlepší publikum? Existují nějaké rozdíly mezi evropským a australským publikem?

Neřekl bych, že je nějaký rozdíl. Potřebuješ tak trochu od všeho. Musíš tam mít hudební inženýry, kteří analyzují každej mix. Opilce a holky co si přišli zatančit. Prostě lidi, co si přišli užít večírek a nemusí o ničem přemýšlet. Přišli, aby zažili svoji nejlepší noc v životě, i když nevědí, co jsi produkoval v minulosti a nevědí, co je teď za aktuální zvuk. Řekl bych, že je nejdůležitější hrát na správných akcích pro ten, co hraješ. Myslím, že kdyby mě někdo zabookoval na gabba párty, tak to nebude fungovat. Pokud budeš hrát na správné párty, přijde to správné publikum.

Kde bereš motivaci k vytvoření nového tracku?

Je to kombinace věcí. Když tvořím ve studiu uvolňuje mě to ... je to taková zvláštní energie, je to jako kdybys byl sjetý z drog, ale ve skutečnosti nejsi….když se to povede, je to úžasné. Jsi ve svém vlastním svétě, který s sdílis akorát s tím s kým zrovna něco tvoříš. Když vytvoříš nějaký track, v tu chvíli nezáleží, jestli je dobrý či špatný. Musíš si to pak poslechnout později a třeba ho i vyhodíš, protože se ti nelibí, ale o to v tu chvíli nejde. Pokud je dobrý, hraješ ho. Zahraješ ho na párty, a když pak lidi přijdou a ptají se na jméno tracku, dostaváš se znovu do toho zvláštního “high” stavu. Je to super pocit.

Jak to máš s produkcí, když tvoříš track? Slyšíš nějakou melodii v hlavě předtím? Nebo si jen sedneš a začne tvořit?

Řekl bych, že je to náhodné. Pokud děláš remix, budeš poslouchat originál a pak přijdou nějaké nápady. Když začínám od nuly, nemám vůbec tušení, jak to bude vypadat. V podstatě žádnou melodii v hlavě nemám, prostě si jen sedneme a hrajeme. Začínáme s několika vokály, groovy, samply a nebo prostě jamujeme na syntáky ...

Jaké vybavení máš ve studiu?

Ableton live, synťáky a bicí automaty. Hlavně SH101, Juno 106, MS2000, Moog Voyager, Reaktor Plugins. Během posledních dvou let jsem používal DSI Tempest, ale nepřivezl jsem si ho, je příliš velký do letadla. Skvělý stroj.

Takže si můžeš jen tak sednout a napsat skladbu/track?

Ano, to je to, co teď dělám. Chci dokončit track a zahrát ho na Sash. Když se s Nickem jednou za rok vidíme, trávíme čas většínou prací. I když bych byl momentálně radeji na pláži.

Jak ses potkal s Nickem?

S Nickem jsem se setkal v roce 2006. Hráli jsme na stejné párty a protože máme stejnou hudební chuť a vášeň, začali jsme spolupracovat. Vystupujeme a spolupracujeme jako Shades of Gray.

V Praze děláš velmi úspěšný projekt / večírek, warehouse Komiks. Vidíš sebe jako promotéra?

Nikdy jsem nechtěl být promotérem. Je to velký stres. V Praze, s Fatty a Lumírem - mými partnery, si můžeme práci rozdělit. Je to jiné, funguje to a lidé milují to, co děláme. 

Jak často děláte Komiks v Praze?

Třikrát až čtyřikrát za rok, někdy vícekrát. Párty je jedinečná tím, že se místo konání mění. Je to trochu těžší při hledání nových míst. Je to výzva. Většinu času nemůžeme použít stejné místo dvakrát… Řekl bych, že Komiks je úspěšný projekt. Několikrát vyprodáno. Vždycky jsme měli úžasné publikum. Ono není jednoduché v undergroundu udržet něco při životě delší dobu, takže pokud je to jde, je to malý zázrak. Komiks funguje dobře, takže si myslím, že na další dva roky to bude dobré. Uvidíme, možná tu bude navždy.

Kdy bude další Komiks?

Šestého dubna. Booking máme skoro potvrzený, bude to bomba. Čerstvá novinka je, že jsme spustili nový Komiks podcast.

Také jsi založil vlastní značku nazvanou Beef Records, jaká za tím byla motivace? A co dalšího můžeme očekávat od tvého labelu?

Před 13 lety jsem pracoval na labelu Tribal Vision se svým partnerem Slatem. Pak jsem si uvědomil, že chci udělat něco sám s vlastním porozuměním techno a electro. První vydání byla kompilace Prime Cuts s Martinez a Trentemoller. Tito producenti mě velmi ovlivnili. Zbytek je historie. Stále děláme vinylové desky, udělali jsme také 6 CD alb a mnoho digitálních verzí. Nejnovějším projektem Beef labelu jsou dvě vinylové desky a LP od BUSZ ™ (Pier Bucci a Oskar Szafraniec). Skvělé jazzové techno / minimalistická hudba. LP vychází za několik týdnů.

Poslechni si: BUSZ™ - Tipico Latino

Tvé další hraní?

V sobotu budu hrát v Bělehradě. Bude to poprvé. Slyšel jsem, že je tam skvělé publikum. Moje přítelkyně je poloviční Srbka. Ze Sydney letím do Melbourne a pak do Bělehradu, kde budu dva dny. A po tom domů. V Praze budu hrát na festivalu RoundUp, který bude od 11. do 13. května.

Tešíš se domů?

Měl jsem zůstat déle, bylo to opravdu intenzivní. Příště to musím naplánovat jinak. Je lepší nebýt stále jen na cestě, je dobré mít pár mezipřistání. A do Austrálie se chci rozhodně vracet každý rok.

Ráda bych s ním kecala déle, ale Schwacko musel běžet dokončit svůj nový track, aby ho mohl zahrát na Sash by Day. Loučíme se s tím, že se uvidíme večer na Sash by Day.

REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně