Secret Cinema: Rád více experimentuju

Secret Cinema, klíčová postava nizozemské techno scény a šéf labelu Gem Records, který proslul zejména svými sety z klubu Space Ibiza a Womb v Tokiu, zamíří 9. března na Flédu. A my jej při této příležitosti pořádně vyzpovídali!

19.2. 2018 12:11:40 | rozhovory | Carl W

- Carl W: Ahoj Jeroene, díky, že sis udělal čas na rozhovor. Jak se dneska máš?

- Secret Cinema: Dneska? Velmi dobře.

Pojďme teda na to. Jak ses vlastně dostal k elektronické hudbě?

Asi díky tomu, že jsem moc neměl rád hudbu. Zní to asi divně, ale k hudbě mě dostala v podstatě až elektronika. Sám jsem v mládí hudbu zkoušel, ale žádný nástroj mě nikdy nebavil, takže jsem na žádný nevydržel hrát. A pak jsem objevil žánr house a počítač. A ten se stal mým nástrojem.

Jsi takovým pionýrem na holandské techno scéně, vlastně tu hraješ už 27 let. Kdyby nebylo hudby, jaké by bylo nyní tvé zaměstnání?

Asi bych se pohyboval v oblasti videoher. Byl jsem hodně dobrý i v programování, ale bohužel mě nikdy nebavilo chodit do školy.

Abych byl upřímný, tak jsem poprvé s tvou hudbou přišel do styku díky tracku Mary Go W!ld! na EC Records. To se pohybujeme někde v roce 1996. A právě z tohoto songu se stal pořádný hit. Jak vzpomínáš na ty časy, kdy jsi vydával jako Grooveyard?

To byly úplně jiný časy! Každý vinyl si vždy vydělal tolik, že mě v pohodě uživil. Song Mary Go W!ld! se pak dokonce snad dostal do několika popových hitparád. Dnes ovšem musím vystupovat a vystupovat, jinak bych se neuživil.

Poslechni si: Grooveyard - Mary Go W!ld!

Je nějaká šance, že bys ještě někdy jako Grooveyard něco vydal?

To ses zrovna trefil, protože abych byl upřímný, něco takového se mi hodní hlavou. Teď se sice chci plně věnovat technu a hlavně vlastnímu zvuku, jako Grooveyard jsem samploval. Ale když nad tím teď přemýšlím, asi bych mohl zase něco zkusit.

Když jsi v roce 2009 zakládal vydavatelství Gem Records, tak jsi říkal: „Filozofií labelu je vydávat pouze takovou hudbu, která vydrží zkoušku časem.“ Nyní, vlastně skoro po deseti letech, můžeš vyhodnotit, zda se ti to povedlo?

Pořád můžu hrát první release a roztrhá ti střechu! Ne každá skladba, co tu vyšla, je nadčasová, ale myslím si, že to bude takových 90%. Což je skvělé číslo.

Loni jsi tu vydal debutové album od producenta SQL, které jsem moc neznal. Jak vůbec vybíráš hudbu, kterou zde pak vydáš?

SQL byl už dlouhou dobu součástí naší hudební agentury. Nikdy to nedotáhl tak vysoko, aby jej znal každý fanoušek klubové hudby, a to je dle mě velká škoda. Chrlí spoustu skvělých tracků a tak jej můj manažer Nick Crockett oslovil, aby dal dohromady něco na celé album. A výsledkem je fantastický produkt v který plně věřím. Rozhodně si zaslouží větší pozornost!

Poslední věc, na kterou bych se chtěl v ohlédnutí za Gem Records zaměřit, je loňské EP Seance. Výborný release, který (pokud se nemýlím) odstartoval druhou padesátku releasů na tvém vydavatelství. Myslíš, že to dotáhneš na stovku?

Pro mě ty čísla nic neznamenají. Je to jako s věkem – jedná se pouze o číslo. Spíš to vnímám z té hudební stránky. Dostáváme hodně demo tracků, ale čekáme, než se objeví taková pecka, co nás fakt zasáhne. A až poté jej vydáváme.

Chtěl bych se vrátit ještě do již zmiňovaného roku 2009. Dle mě to pro tebe asi mohl být zlomový rok, třeba taky díky releasu Jazz Me na Cocoon Records s hitovkou Shake Ur Tek-Ass! Vnímáš to tak, že ti změnil kariéru?

Byl na vrcholku v prodejnosti na Beatportu dlouhou dobu, takže pro mě strašně moc udělal. Jsem velkým fanouškem Svena Vätha, takže vydání mé produkce na jeho labelu bylo fantastickým momentem. Ten rok jsem taky v podstatě začal s DJingem, protože předtím jsem hrával jenom live. A byl to velmi správný krok, protože jsem tak mohl objevovat hudbu dalších umělců a prozkoumal jsem tedy i další styly.

Poslechni si: Secret Cinema - Shake Ur Tech-Ass!

Jak ses potkal s Egbertem?

To bylo právě díky tomu, že jsem začal s DJingem. Jednoduše jsem jej objevil na MySpace a hned mě dostal jeho talent, tak jsem mu napsal zprávu. Poslal mi několik nevydaných věcí, které jsem pak hrával ve svých setech. A ty měli u fanoušků velký úspěch. V té době jsem byl před startem Gem Records, takže jsem mu pomohl vydat jeho hudbu na EC Records, což bylo vydavatelství, které odstartovalo mou kariéru. A ten rok jak Sven Väth, tak Richie Hawtin, tento releasu vytáhli naTimewarpu. A to mi potvrdilo, že to byla dobrá volba.

Jak se vlastně nyní liší tvůj zvuk, když hraješ sólo nebo když vystupuješ společně s ním?

Přiznám se, že se vždy snažím trošku adaptovat na jeho živák, když hrajeme společně. Má to spíš takový klubový feeling. Když hraju sám, tak rád více experimentuju, hraju více deep sety nebo naopak daleko tvrději.

Jaký aktuální tracky se spolehlivě dostanou do tvých setů?

Určitě naše společné dílo s Reinierem Zonneveldem - Shifting Sand, které je ale ještě nevydané. A pak taky Kas:st - Base 4 nebo releasy z Gem Records – třeba dílko s Egbertem - I Can Feel It Rising nebo Eitana Reitera a jeho Flux.

Jsi autorem čtyř studiových alb, ale to poslední vyšlo v roce 2011. Kdy můžeme očekávat nové?

Musím se na toto víc soustředit, protože stále hledám nějaký nový zvuk. Mám ale už nyní tolik nevydaných tracků, že by to na album vyšlo. Proberu to se svým manažerem a uvidíme.

Kdybys mohl vybral line-up pro vlastní festival, který umělec by zde nesměl chybět?

No to je velmi těžká otázka. Určitě všechny z Gem Records, rozhodně by ale neměl chybět ani Kas:st nebo Pig & Dan, možná ani DJ Koze a na začátek třeba dlouhý opening set od dua Talaboman (John Talabot a Axel Boman – pozn. red.).

Jsi pravidelným účastníkem snad všech velkých holandských festivalů, takže se musím zeptat – které bys nám doporučil a které rozhodně nesmíme letos zmeškat?

Tento rok nehraju na Awakenings, takže v tomto termínu prozkoumám taky další festivaly. Ale rozhodně doporučuju Loveland, 909 Festival, Welcome to the Future, Awakenings, Mystic Garden a taky samozřejmě Bitter Fest.

A máš nějaký festival, kde by sis fakt chtěl zahrát, ale ještě se ti to nepoštěstilo?

Nikdy jsem nehrál na Timewarpu, takže to by bylo jistě super. V Americe pak probíhá Lightning in a Bottle, který taky musí být jistě skvělej. Stejně tak v Georgii je GEM, tedy Georgia Electronic Music Festival, tam bych také rád někdy vystoupil. Labyrinth Festival v Japonsku musí také být skvělý zážitek. Pane jo, toho ale je! A to jsem nezmínil Burning Man. Mohl bych asi pokračovat strašně dlouho, tento list by nebyl krátký.

A která jsou teda tvá oblíbená místa, kam se ti poštěstilo se díky hudbě dostat?

Jednoznačně Rainbow Serpent Festival v Austrálii. A pak jsem tké vystoupil na Solar Eclipse festivalech – jeden se konal taky v Austrálii, druhý pak minulý rok v USA. Vidět zatmění Slunce je úžasné, ale být obklopeni festivalem, který se kolem toho točí, to je prostě další liga. Ale hrál jsem na všech světových kontinentech, takže bych toho našel asi víc.

Takže na Zemi už neexistuje místo, kde jsi nehrál?

Někdy bych si rád zahrál na Měsíci.

Co tedy můžeme od tebe v roce 2018 očekávat?

No … letos přijdu s tím zmiňovaným albem. Ber to jako fakt, tímto se k tomu zavazuju.

Tak se uvidíme na Flédě!

Jasně, na Elektru se už dost těším, v Brně jsem už nějakou chvíli nebyl, takže doufám, že se předvedete na párty!

PARTYINFO

Elektra

09.03.2018 Fléda, Brno
DJs: Secret Cinema, Orbith, Leia Drex, Denes Toth
Cena: 350 / 400
REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně