Pluge: Techno? Upřímné a nekompromisní!

Stojí za úspěšným labelem Transporta Records a sám je velmi ceněným producentem. Lukáš si na nás udělal chvíli čas a my jsme toho naplno využili, tak se pojďte začíst do následujících řádků!

14.2. 2018 09:42:18 | rozhovory | Carl W

- Carl W: Ahoj Lukáši, v roce 2008 jste spolu s Dialectem a Wetrixem založili vydavatelství Transporta Records. Napadlo vás tehdy, že ještě po deseti letech bude aktivní, a ještě k tomu v rámci naší scény celkem úspěšné?

- Pluge: Myslím, že tenkrát jsme přemýšleli spíš o tom, jestli budeme mít druhej den na cigára a teprv až potom na oběd. Celý dny a noci jsme trávili v mrazáku, hulili startky a pořád něco tvořili. Ten blázinec kolem, jehož rytmem jsme se nechtěli nechat ovládat, jsme zavřeli za tlustý ocelový dveře, který dovnitř nepustily nic, co jsme nepotřebovali. Dá se říct, že jsme se vůbec nezajímali o to, co by mohlo být další den, natož za deset let. Prostě jsme to dělali, protože nás to neuvěřitelně bavilo a naplňovalo. Nic jinýho jsme neměli. A v jistých ohledech je tomu tak dodnes.

Plánujete do budoucna nějaké další label-nights? Jací umělci se vlastně nyní kolem vašeho vydavatelství točí?

Vše je teprve v počátcích. Zjišťujeme možnosti a podmínky. Rádi bychom jeden komornější večírek zaměřený spíše na experimentální odnož elektroniky a druhý tanečnější. Na oba bychom rádi pozvali producenty, jejichž tracky se na Transportě objevily.

V minulosti se tu objevilo pár zajímavých zahraničních jmen, namátkou Tomohiko Sagae, Swarm Inteligence nebo Robert Pain. Máte v merku někoho dalšího?

Určitě chceme dále spolupracovat s Matušem (Makkatu) z Bratislavy, který i přesto že je brat, tak úředně je ze zahraničí. Jeho techno ale hranice boří a navíc sedí do našeho celkového konceptu. Na čerstvý dvanáctý díl dodal svoji práci projekt Discknocked ze Španělska a Guilermo projevil zájem dodat další materiál. V úvahu připadají i jiná zajímavá jména, ke kterým máme hudebně velmi blízko. Nicméně Transporta je primárně o prezentaci vlastního zvuku a jakési evidenci vlastního vývoje.  

Kam se budete s Transporta posouvat dále? Bude to stále „jen“ digitální vydavatelství?

V plánu je třináctka, kterou má na svědomí Dialect. Z Michala vypadl velmi příjemně surová hmota, plná temných melodií a zvratů. Následovat bude další „váčko“ na které dodali práce Elektrabel, Scannt a já s Dialectem. Co se týče formy, tak nelze popřít fakt, že by se nám Tranporta na vinylu líbila. Zvlášť teď, když je možnost řezat desky přímo v centru Prahy. Je možné, že další díly se na desce skutečně objeví, ale nechci předbíhat. Není to naše priorita. Pokud tomu tak bude, určitě to bude sběratelská edice.  

Zatím posledním releasem je minialbum TPR012 s tvým trackem MODS, který mě uchvátil. V čem jsi jej tvořil?  

Jsem rád, že se ti líbí. MODS je starší track, který vznikl v Abletonu. Základem byl Roland Tr-8.  

Na Axaminer Records ti letos vyšel vinyl Dfcn. Vrtá mi hlavou, co ten název značí … je to čistě odkaz na původní Difinicion? Pokud ano, proč jste jej nyní zkrátili?

Je to odkaz na původní Difinicion EP, které vyšlo na německém DAST recordings, kde se dá i v původní podobě stáhnout. Spigl přišel s nápadem na edit jednoho z původních remixů a vznikl DFCN. Deska, na které spolupracoval projekt Vertical Spectrum z Tsunami rec. a také Oliver Torr, jehož velmi povedenou minimalistickou verzi bude možné stáhnout pouze digitálně.

Tvůj edit je takový vice zasněný, spíše zaměřený na taneční parket. Prezentuješ se nyní tímto stylem techna nebo to střídáš?

V podstatě nevím, jak na to mám odpovědět. Jsem ovlivněný hudbou která vycházela a v některých případech stále vychází, na značkách jako Synewave, Infrastructure, Blueprint, Dynamic Tension, Downwards, Continual, Surface a nebo i Olga+Jozef. Každá z těch značek prezentuje odlišné techno, které ale má velmi podobnou atmosféru. Chladnou a rozhlehlou, přívětivou a brutální zároveň. Upřímnou a nekompromisní. Takové techno mě baví a takové chci i dělat.  

Poslechni si: Prague-Up Podcast - Pluge

Vydání jste slavili v pražským shopu Gram Records, kde jsi hrál ty, Mike Corner a Spigl. Jak se ti tam hrálo? Celkem geniální místo tady na ty menší “křesty” desek, co?

Gram je velmi příjemná komůrka s hromadou desek na Vinohradech, který jsou krásný v každým ročním období. Máš pravdu, je to geniální místo, kde křtít desku. Cítil jsem se tam jako doma v pokojíčku, obklopenej lidma, který přišli za hudbou.  

Kolik máš vlastně aktuálně desek a o kolika z nich můžeš s jistotou říct, že jsou neprodejné?

Desky už nekupuju řadu let. Pořídil jsem si Traktor Scratch, hlavně z praktického hlediska. Nedokázal jsem jet na party jenom s několika deskama. Pravidelně jsme s Wetrixem jezdili s dvou bednama od zeleniny. Jedna vážila kolem pětadvaceti kilo. Nicméně mám doma něco kolem šestiset desek. Neprodejné jsou všechny.  

Pamatuju na rozhovor s Milanem Kroutilem u nás na serveru, kde říká: „Kluci z Transporty, to je moc příjemná partička lidí… Nikdy se nikam nesrali, nemají "nepříjemnou PR komunikaci" a vydávají dobrý věci ... Třeba ty kousky, co teď vydává Pluge, to je techno, která já osobně se strašnou chutí hraju, výborný.“ Mě zajímá, jak to máte s tou PR komunikací?

To je vtipný. V podstatě nevím, co tím Mára přesně myslel. Možná, jsme měli sepsat nějakej epickej román o genialitě nahodilých okolností, jež by obhajoval vážnost naší existence. Je pravda, že jsme neměli nutně potřebu někomu vnucovat co děláme. Nebo jsme spíš měli pocit, že někomu něco cpeme. Tak jsem radši nikomu nic necpali, aby si pak náhodou někdo nemyslel, že mu něco cpeme.  

Já vás kolem Transpory vnímám jako takovej ten správnej pražskej underground. Člověk si vás musí objevit, aby to ocenil. Jak to vnímáš ty? 

Pokud to skutečně vnímáš tak, jak jsi napsal, tak je to pro mě lichotka. Ale popravdě, kde ta pomyslná hranice undegroundu u techna začíná?

Já se přiznám, že jsem tě zaznamenal někdy kolem roku 2009 a to díky britské ocelárně Duty To Work (Cyp Remake). Měl jsi tehdy k tomuto stylu techna blízko?

Na Lukáše Novotného (CYP) velice rád vzpomínám. Byl pro nás ikona, samozřejmě pro styl techna který dělal a taky protože mu vyšel vinyl na Inceptive records, což byl sublabel ikonické značky Surface, kterou tehdy provozovaly naše modly Nick Dunton a Richard Polson. V překladu, Maverici si Lukáše vyhlídli a dokonce ho pozvali k sobě do studia. Lukáš mi jednou napsal na myspace zprávu, že se mu líbí co dělám a že by to rád zremixoval. Klepal jsem se jak ratlík. Paradoxně originál nikdy nikde nevyšel. Ale občas ho hraju. Nicméně jsem chtěl říct, že k tomuto stylu mám pořád blízko.  

Zkus se prosím v paměti vrátit někam do tvých x-nácti let či snad ještě hlouběji a přiblížit, jak tě vlastně elektronická hudba poprvé oslovila?  

S elektronickou hudbou jsem začal koketovat v pubertě. Od souseda přes ulici se mi do ruky dostaly cd kompilace Technotrax a Thunderdoome. Vydání časáků Ultramix a Tripmag, Živel. První ambientní poluce Aphexe Twina, Autechre a podobný uchylárny, kterých na britský značce Warp vycházelo požehnaně. Vysloveně první kontakt s tanečním technem bylo v létě na přelomu tisíciletí na open air festivalu Techspace. Což dnes už asi nikomu neřekne vůbec nic.

Někdy v té době jsi byl I jedním s pořadatelů festival Roots of Sound, jestli mě paměť neklame. Na něj chodili stovky návštěvníků, proč tehdy skončil?

Roots of Sound měl parádní myšlenku, na který se dobrovolně podílela celkem velká banda lidí. Navíc se konal v nádherném arboretu u Kamenice nad Lipou. Obklopeni přírodou a fajn lidmi. Další ročník ztroskotal právě kvůli místu. Jeho majitel si nepřál další pokračování a my jsme od hledání alternativy upustili.  

V Praze sem tam pořádáte párty Proces a točí se tam velmi zajímavý jména. Jak se na tom podílíš ty?

Proces je srdcová záležitost. Je to hlavně o kámoších a uvolněný atmosféře. Díky Procesu jsem se setkal a hrál s producenty, o kterých se mi před pár lety ani nesnělo. Pomohl jsem Jozefovi (Jozef Vaňo, hlava procesu) s bookingem na několik dílů. Stále spolupracujeme, ale na samotné organizaci Procesu se už nepodílím. Rozhodli jsme se s Michalem věnovat tvorbě a Transportě.  

Mám i jeden takovej osobnější dotaz – ze straších párty fotek je jasné, že jsi byl kuřák, ale nyní už snad pár let nekouříš, je to tak? Jak se ti to podařilo? A co ti ta změna přinesla?

V říjmu to byly tři roky, co jsem si zapálil poslední cigáro. Hodně mi pomohla knížka od Alena Carra, která se jmenuje Snadná cesta, jak přesta kouřit. Stačí si připustit fakt, že kuřák, je prostě závislák na nikotinu. Což neni sranda. Nikdo mi nevymluví, že je to o chuti, nebo vychutnání si nějakého prožitku. Dokonce ani depku, nebo blbej den to nijak nevyřeší. Přineslo mi to spoustu času. Dokážu si v klidu vychutnat oběd, aniž bych v půlce začal přemýšlet o tom, jak si potom zapálim. Dokážu stát v klubu a vychutnat si celej koncert bez toho aniž bych musel kvůli týhle smradlavý berličce chodit ven. Vim, že nepodporuju státní mašinérii, která na tom nechutně rejžuje a nepovažuju zákaz kouření v hospodách jako omezování svobody.  

Co vlastně nyní posloucháš kromě techna? Můžeš nám dát tip na nějaká zajímavá alba nebo jména, které tě v poslední době oslovily?

Kromě techna poslouchám třeba stoned rockovou skupinu Colourhaze. Zejména jejich stejnojmenné album patří mezi ty, které si pustím čatěji. Baví mě australští drsňáci Grinderman Nicka Cava, nebo Bad Seeds. Hodně inspirativní jsou pro mě Radiohead, kterým před rokem vyšlo skvělý album A moon shaped pool. Někdy si pustim starý dobrý Rage against the machine nebo brutální Swans. Vynikají jsou i některý starý alba od DJ Krush, třeba „nadžezlý“ album Ki-Oku se saxofonistou Toshinorem Kondo z roku 1996. Baví mě objevovat starý experimentální skupiny jako Throbbing gristle, Suicide, Swans a nebo i vážná hudba od současného skladatele Arvo Part.  

V pátek si u nás dáš tříhodinovej set, takže budeš mít dost času ukázat různý polohy techna, který tě aktuálně baví. Jakou desku si s sebou určitě vezmeš a která teď nesmí chybět v tvých setech?

Beru sebou všechny desky a uvidíme, jaká bude v klubu atmosféra, podle toho se rozhodnu, co pustím. Ale poslední dobou mě baví tvorba Oscara Mulera, Svreca, P.E.A.R.L, Monic, TWR72, Eric Fetcher..atd atd..Rozhodně se do Brna těším.

PARTYINFO

Dirty Trip 22

16.02.2018 Perpetuum, Brno
DJs: Mareena, Pluge, Carl W, Nee'o
Cena: 200
REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně