Drumcell: Většinou skládám od soumraku do úsvitu

Headlinerem narozeninové party JZD Promotion bude respektovaný DJ, producent a zakladatel Droid Recordings, Američan Drumcell. K příležitosti jeho návštěvy s ním Kaisersoze udělal velmi poutavý rozhovor, tak s chutí do toho!

13.2. 2018 13:33:03 | rozhovory | Kaisersoze

- Kaisersoze: Muzikant s klasickým vzděláním, tak začíná jeden z tvých promo životopisů. To znamená, že ovládáš tradiční hudební nástroje, umíš zapsat hudbu v notách a zase ji z nich zahrát, u techno DJ to není moc běžné. Na co umíš hrát a co přesně jsi vystudoval?

- Moe Espinoza: Vystudoval jsem teorii hudby. Muzika mě bavila už jako malého kluka, chodil jsem na hodiny klavíru, na základce jsem přidal nejdřív lekce trumpety, pak saxofonu a ve školní pochodové kapele jsem se dost vyřádil s virblem. Na střední mě bavila kytara, byl jsem v několika hardcorových, punkových, metalových a post industriálních kapelách, většinou zněly podobně jako třeba Ministry, Revolting Cocks nebo Nine Inch Nails. Na univerzitě byla mým hlavním oborem studiová nahrávka, praxi a později práci mi dal Allot, síť studií v Los Angeles, školí a přednášejí tam zkušení muzikanti. Na výšce jsem taky zkoušel, vystupoval a nahrával dema se spoustou kapel. Některé vydaly u malých, nezávislých punk labelů pár 7” vinylů. Nakonec mě industriální muzika přivedla k technu, od té doby jsou mým životem gramofony a studio.

Hraní v různých kapelách, to je taky “vysoká škola”. Jaké styly sis vyzkoušel? Pamatuješ si jména těch skupin?  

Byla to fakt velká spousta různých part, vyjmenovat jejich seznam, to by bylo nadlouho a o ničem, takže jen ty, se kterými jsem si to nejvíc užíval. V Broken Machine jsme míchali post punk s hluky, zpětnými vazbami a jinak deformovanými zvuky. Rád jsem hrál s Frozen Growth nebo s hardcorovými Forth Right a The Feds.    

Kdy a jak tě dostala elektronická muzika? Byla to určitá skladba, koncert, nebo něco jiného?  

To vím úplně přesně. Na Silvestra 1994 mě pozval bubeník z kapely, ve které jsem tehdy hrál na rave s názvem 7th Heaven. Moc nadšený jsem z toho nebyl, ale lepší nabídka nepřišla, tak proč to nezkusit. Byl to obří festival, tančilo tam tak 10.000 lidí, hrála spousta pódií, zněla různě zajímavá muzika, já si dal poprvé v životě LSD a ten trip mi doslova změnil život. Nebýt toho zážitku, nebyl bych tam, kde jsem dnes a pravděpodobně bychom teď spolu nevedli tento rozhovor.      

Poslechni si: Invite's Choice Podcast 475 - Drumcell

Drumcell byl DJ a pak producent, produkoval dřív než začal hrát, nebo to šlo najednou?  

Muziku jsem skládal dlouho před tím, než jsem začal hrát. Jenže tenkrát nebyla taneční. Experimentoval jsem třeba se starými kazeťáky, pracoval s různými hluky a sbíral všemožné zvuky. DJing mě baví od roku 1997. V obchodech s deskami jsem byl schopný strávit hledáním nové muziky klidně i celé víkendy. Poznal jsem při tom hodně zajímavých lidí a často se od nich něco přiučil. Spousta mých známých hrála od roku 1993 a po čtyřech letech je to přestávalo bavit. Já byl jako smyslů zbavený, dokonale uhranutý muzikou, překvapivou, úžasnou a stále víc přitažlivou. To okouzlení se pochopitelně brzy projevilo na výsledcích mých pokusů ve studiu. Takže souhrnná odpověď zní, techno jsem začal skládat a hrát současně.

Dáváš přednost nahrávání své muziky na mašinkách, nebo v programech na počítači? 

Nikdy jsem nebyl vyhraněným zastáncem softwareu nebo hardwareu, stejně tak nestraním analogu ani digitalu. Mám prostě rád zařízení, která dělají zvuky. Moje studio je doslova narvané nejrůznějším vybavením, jsou tam sloupy synthezátorů, klasických i moderních. Někdy nahrávám jen na mašinách, jindy zas používám programové vybavení. Abych byl upřímný v současnosti už k tvorbě nemusím mít kromě počítače vůbec nic. Synthezátory nakupuji a sbírám, protože je potřebuji, jsem jimi posedlý, inspirují mě k tvorbě.

Kolik času strávíš denně ve studiu? 

Dřív jsem byl ve studiu zavřený mnohem déle. Dost to změnilo cestování, několik letů z USA na hraní do Evropy každý měsíc mi výrazně omezilo čas na skládání a nahrávání. Taky už mám rodinu a doba strávená s ní se pro mě postupně stala důležitější než cestování za hraním. Pak jsou období, kdy pracuji na nové desce a to si musím dávat pozor, klidně se totiž může stát, že zapomenu na čas a ve studiu zůstanu i 10 nebo 15 hodin. Většinou skládám od soumraku do úsvitu, pak prospím celý den. Během nahrávání posledního alba jsem neviděl sluneční světlo 8 dnů za sebou.

Drumcell zatím vydal dvě alba, 16 EP,  další dvě EP jako Hypox1a a loni vyšlo debutní album Decadent Yet Depraved jeho projektu Belief Defect.

Kdy jsi založil label? Kteří umělci a projekty už vydali svou hudbu na Droid Recordings?  

Label jsem založil v roce 2002 a vydávám muziku Audio Injection, Truncate, DJ Hyperactive, Luis Flores, Flug, Kyle Geiger, James Ruskin, Function, Jerome Sydenham, Speedy J, Dustin Zahn, Raiz, Drumcell, Cell Injection, Pinion, Material Object, Brian Sanhaji, Subversive a mnoho dalších.     

Kdybych byl mladý a talentovaný producent se spoustou zajímavých skladeb a mým snem by bylo vydat něco u Droid Recordings, měl bych šanci?

Momentálně nepřijímáme dema zvenčí, raději si vydáváme naše věci a hudbu přátel, zkrátka chceme, aby byl Droid takový rodinný podnik.  

Zaujali tě poslední dobou nějací noví umělci? Mohl bys doporučit někoho talentovaného, producenta nebo DJ.   

138, Villian, UUN, Denise Rabe a Janice, ti určitě stojí za pozornost.   

Co je Droid Behaviour? Vím jen tolik, že jde o společnost, kterou jsi založil spolu se dvěma kamarády, abyste mohli pořádat party ve skladištích. Mám správné informace? Je to velké dobrodružství? Kolik akcí dělá Droid Behaviour ročně?  

To se ti povedlo, Velké dobrodružství (A big adventure) je totiž podtitul naší firmy ;)    Rave scéna v Kalifornii umřela někdy kolem roku 2001. Některé hollywoodské diskotéky pak otevíraly vedle hlavního sálu menší prostor vyhrazený pro underground, tam se hrála dobrá muzika. Droid jsme založili proto, abychom vrátili opravdové techno do Los Angeles. Nejdřív jsme rozesílali informace o akcích a dění na scéně, pomocí podcastu představovali zajímavé DJ, pak jsme založili label a začali vydávat hudbu místních talentovaných producentů a přátel, se kterými jsme vyrůstali, navštěvovali parties a pořádali první akce. Náš label pomohl řadě producentů z Los Angeles, někteří z nich jsou dnes dost známí po celém světě, třeba Truncate, Luis Flores, Kyle Geiger, Raiz, Hyperactive a taky já. Naše akce byly zpočátku jen takové mejdany v malých skladištích. Během uplynulých 15 let jsme vyrostli v nejvyhledávanější a nejočekávanější underground party v Kalifornii. Každá akce je vždy velmi pečlivě naplánována, koná se v do poslední chvíle utajovaném, dočasně nelegálně zabraném skladišti, také proto máme tady v USA status legendární. Mimo Los Angeles pořádáme akce s názvem Interface, pravidelně se konají v Detroitu, New Yorku, Denveru, San Franciscu, Amsterdamu (spolu s Reaktor events), a další. Droid je zárukou a zároveň značkou kvalitního amerického techna. Další infomace o nás najdete třeba zde.

Jak bys popsal scénu v Kalifornii a v celý Spojených státech? Z časopisů a reportáží znám velké americké festivaly a speciální akce, jako Burning Man, ale nemám představu, jak vypadá klubová scéna, třeba v Los Angeles. Jestli se tam hraje spíš house nebo techno, kde jsou nejlepší kluby?

Kalifornie měla vždy jednu z největších hudebních scén v USA. Stále jsou tam hlavními událostmi obří festivaly, jako je například EDC. Problém je v tom, že takové akce se orientují čím dál tím víc na EDM a podle toho vypadají line upy, je to pochopitelné, pořadatelé chtějí prodat víc vstupenek a vydělat víc peněz. Klubové scéně už v podstatě také vládne EDM. Los Angeles je fakt velké a máme tady velmi silnou underground scénu. Ve městě a okolí je spousta opuštěných průmyslových skladišť ve kterých bývají každý víkend dvě nebo tři nelegální akce s výborným line upem, který je srovnatelný s nejlepšími evropskými festivaly. Je to až neuvěřitelně silná scéna, ale všechno se děje neoficiálně. Většina akcí se koná v nejtemnějších zákoutích a veškeré informace o nich se předávají jen jako “tichá pošta”. Droid spolu s hrstkou dalších promotérů pomáhal budovat tuto komunitu. Teď přichází velká nová generace mladých promotérů, vyrostli na našich akcích, a právě začínají dělat vlastní parties. Právě oni udržují scénu živou, silnou a zajímavou.

Video: Real Scenes: Los Angeles

Právě přemýšlím a rozhoduji se, co dělat o víkendu 24. února, jednou z možností je vyrazit do Valašských Klobouk, kde slaví JZD promotion další narozeniny, měl bych tam vyrazit, co myslíš?

Jestli máš rád fakt dobrou a kvalitní hudbu, chceš si zatančit, tak neváhej a dám ti dobrou radu, čím víc energie cítím z parketu, tím líp hraju :)

PARTYINFO

19 years of JZD promotion

24.02.2018 KD Klobučan, Valašské Klobouky
DJs: Drumcell, Loktibrada, Sioni, Naoki Uda, Martini, Styrax, Papioil, Siki
Cena: 150 / 200
REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně