Mark Archer: Za Boiler Room jsem vděčný

V jednu dobu se ocitl na hudebním vrcholu, aby následně spadnul až na dno a vyzkoušel si i práci telefoního operátora. Nyní zkušený, životem ošlehaný a plný síly, se vrací, aby všem ukázal, jak se pařilo v devadesátých letech. Dámy a pánové - Mark Archer!

9.11. 2017 18:25:16 | rozhovory | Carl W

- Carl W: Ahoj Ahoj Marku, minulý rok ses oženil. Jsi s manželkou spokojený?

- Mark Archer: Ona je upřímně jednou z nejlepších věcí, co se v mém životě odehrála. Od té doby, co jsem ji potkal jsem velmi šťastný. Zároveň mi dělá agentku a obrovsky mi pomohla s kariérou.

Nebývá právě někdy fakt, že ti dělá manažerku, problém? Přece jenom rodina a byznys se nemíchá, ne?

Ona se stará o všechny moje gigy a stejně tak o vystoupení Altern 8. Ona ví, jaké mají DJové těžkosti, co potřebují pro cestování, aby vše probíhalo hladce. A taky zná promotéry, ví, jak s nimi zacházet, co si může a nemůže dovolit. Je pro tuto roli perfektní volbou.

Vraťme se prosím do tvých dětských let. Jak jsi jako dítě vnímal hudbu?

Hudba mě vždy bavila, líbilo se mi téměř všechno, co se hrávalo v rádiu, které u nás doma bylo pořád zapnuté. V teenagerovském věku jsem nakoukl do tajů elektronické hudby a to mi zůstalo do nynějška.

Jaká byla tedy ta první elektronická hudba, kterou jsi začal vnímat?

Můj bratr hrával Jeana Michela Jarreho nebo Kraftwerk. Já si začal kupovat singly Garyho Numana nebo album Tears for Fears, které mě dostalo k elektro žánru v začátcích osmdesátých let.

Koho jsi tehdy v rámci elektroniky tedy obdivoval. Kdo byli tví hrdinové?

Vždy jsem měl velmi rád Earth, Wind & Fire nebo Chic, taky určitě Egyptian Lover, Hashim a Arthur Baker z jejich elektro éry. Co se housu a techna týče, tak sem určitě patří Derrick May, Juan Atkins, Kevin Saunderson, Tyree Cooper a DJ Fast Eddie.

Když jsi vlastně narazil na první DJe, věděl jsi už tehdy, že se chceš stát jedním z nich?

Už když jsem končil školu tak jsem chtěl být DJem. Ale nevěděl jsem, jak se do toho dostat, protože kluby, které tu tehdy fungovaly, zavedené DJe už měly. A já skončil jako malíř pokojů. Až vlastně poté, co jsem udělal své první tracky a vydal první desky jsem byl požádán, abych i živě hrál.

Co byly ty hlavní výzvy na začátku tvé kariéry?

Vždy to bylo o tom, aby se tvé jméno dostalo mezi lidi. Na každé scéně je už spousta zavedených jmen a ty musíš udělat něco jiného, něco jinak, aby ses od nich odlišil. Já měl štěstí že image a jméno Altern 8 mi hodně pomohly. Ale kdybych měl v té době začít pod svým vlastním jménem tak by to rozhodně nebylo snadné.

Jak jsi zmiňoval - s produkcí vlastní hudby jsi začal velmi brzo. Jaký hardware jsi tehdy používal?

Začal jsem v roce 1998 a tehdy jsem používal dva decky a Casio SK 1, což bylo velmi omezené základní vybavení. Naštěstí jsme v té době dostali smlouvu na nahrávání a mohli využít kompletní studiovou techniku. Díky tomu jsem vydal několik desek a za peníze z nich jsem si v podstatě postavil vlastní studio s mnoha zařízeními od Rolandu (TR-808, TR-909, TR-707, TR-727, TB-303 nebo MC-202) a taky od Akai (S900, S950 a S2800).

Na jaký styl ses v začátcích chtěl soustředit?

Když jsem začal, tak jsem se chtěl všemi silami věnovat acid housu, ale majitel studia na nás tlačil ať děláme hudbu podobnou té, které se daří v hitparádách, takže jsme museli začít s hip-hopovou hudbou, do které jsme přidávali scratching.

To jsme na začátku, kdy se zrodil Rhythm Mode:D. Tehdy to byl rok 1998, to vlastně vyšla i tvá první deska, že?

Rhythm Mode:D byl můj úplně první release s Deanem Meredithem, byl to rok 1988, to je pravda. Pod tímto jménem jsme také vydali první album a na to nám navazoval projekt Bizarre Inc.

Poslechni si: Ben Sims vs. Mark Archer @ Detuned - Meeting Of Minds, Belgium

Ty jsi vlastně zakládající člen Bizarre Inc. Ten projekt se stal po hitu Playing With Knives známý po celém světě. Ale tvé působení tu trvalo asi kratší dobu, než sis sám představoval, ne? Co se vlastně stalo?

Bizzare Inc jsme měli spolu s Deanem, ale během prvního roku chtěl spíše dělat sám a mě jednoduše vykopl. Takže jsem si založil Nexus 21.

Tady pod tímto jménem se ti povedlo několik velkých techno releasů na mezinárodně uznávaných labelech. Ale už tehdy si toho měl hudebně na svých ramenech hodně, ne?

Jako Nexux 21 jsme měli štěstí, že jsme odešli od vydavatelství Blue Chip a podepsali rychle smlouvu s Network Records z Birminghamu. Tam měli velké konexe a dokázali dostat naše tracky do spousty kompilací i třeba na belgický gigant R&S. My jsme vydávali track za trackem, v Network Records je všechny vydávali a strašně nás to všechny bavilo.

Teď bychom se měli správně dostat k Altern 8, asi tvému nejznámějšímu projektu. Jak jsi vlastně přišel na ten název?

Původně jsme se měli jmenovat Alien 8, protože Chrisova školní kapela tento název používala. Ale přišel nám první release z Network Records a na něm bylo napsáno Altern 8. A to už nebylo možné změnit, takže nám to zůstalo.

Jako Altern 8 jste udělali na rave scéně pořádný rozruch. Uvědomovali jste si tehdy, jak jste vlastně úspěšní?

My jsme ještě na začátku netušili, že to bude mít takový úspěch, který potrvá tak dlouho. Prostě jsme dělali to, co nás baví - hráli na párty a vydávali desky. Ale jakmile jsme se dostali na třetí místo britské hitparády, tak jsme si potichu říkali, že se nám daří a začali si úspěch uvědomovat.

Vaše tracky jako Aletrn 8 se do hitparád dostávaly častěji, ale komerční rádia tu hudbu tolik nehrávala, ne?

Rádia nás vůbec nepodporovala, bylo jen pár DJů, kteří v noci naše songy hrávali, takže my si museli vše odedřít na rave scéně. DJové naši produkci hráli na různých akcích po celé zemi, my jsme taky dělali mnoho akcí a naše hudba se pomalu mezi posluchače dostávala. Ti si ji pak koupili a díky tomu jsme se mohli v hitparádách ocitnout častěji.

Pak přišel onen známý oblek a rouška. Jak jste k tomu přišli?

Měli jsme gig jako Nexus 21 a promotér nás pak požádal, ať zahrajeme taky jako Altern 8. A my se chtěli nějak odlišit, prostě vypadat jinak. Tak jsme požádal bráchu, který byl tehdy v RAF (vojenské letectvo britských ozbrojených sil – pozn. red.), aby nám dal nějaké staré obleky, které bychom si mohli obléci. A dostali jsme dva NBC obleky, na které jsem napsal naše jméno, přidal masku a náš image se zrodil.

Tehdy jste taky dělali hudební klipy, hodně známý je třeba Activ-8. V té době jste se přece museli cítit jako rockové hvězdy!

Bylo neskutečné dělat pop-videa pro naše skladby a vidět se pravidelně v televizi, když jsme teprve před třemi lety začali hudbu dělat. Ale to období jsem si užil a využil jsem i toho úspěchu, který jsme tehdy měli.

Video: Altern 8 - E-Vapor-8

Album Full On Mask Hysteria se taky dostalo v Británii na špičku prodejnosti. V té době v rámci žánru nebylo snad nikoho úspěšnějšího, než jste byli vy. Uvědomovali jste si tehdy, že jste opravdu na špici?

Tehdy jsme si to neuvědomovali, kam až se vše dostalo. Až nyní zpětně, když mě na to lidi upozorňují, tak si říkám, že to byo neuvěřitelné, kam jsme to dotáhli. Ale myslím, že na stejné laťce byli přinejmenším Prodigy a nesmím zapomenout ani na SL2, Liquid, Shades of Rhytm, Dream Frequency a Bizarre Inc. S albem jsme sice byli nejúspěšnější, ale na rave scéně se k nám taky tihle řadí.

Pak ses ale rozhodl nechat Altern 8 a soustředit se pouze na Nexus 21. Proč?

Rave scéna se rychle měnila a tříštila se na menší podžánry a žádný z nich přesně neseděl pro hudbu od Altern 8. Takže jsme tento projekt ukončili trackem Everybody in 1993.

Následně se váš profesionální vztah se Chrisem zhoršil a vše skončilo „rozchodem“. To ti pak přineslo dost problémů …

My jsme s Chrisem nikdy nebyli přátelé, bylo velmi těžké s ním pracovat, takže to oddělení mě nijak nebolelo. Z byznysového hlediska to pak byl ale velký malér.

Pojďme se tady bavit o příjemnějších věcěch. Já se přiznám a mému srdci je nejbližší tvůj projekt Slo-Moshun. Strašně se mi ty tracky líbí. Dočkám se dalšího releasu?

Spolu s Dannym Taurusem, se kterým jsmem pracoval jako Slo-Moshun, jsme zase v kontaktu. Takže je možné, že se jich dočkáš velmi brzy.

Na začátku jsi chrlil své releasy jak na běžícím pásu, ale posledních pár let o tobě nebylo tolik slyšet. Byl to záměr zůstat mimo pozornost?

Tu obrovskou pozornost, kterou jsme si vysloužili jako Altern 8, ta nebyla záměrná. Byli jsme ve správný čas na správném místě. Rave scéna je teď úplně jiná a já jsem šťastný, že můžu pokračovat v tom, co mě baví.

Jak bys popsal ten svůj posun, co se hudební produkce týče? Kam se tvůj styl vyvinul?

Existuje jasná křivka učení, takže nyní mohu dělat věci, které jsem předtím neuměl. Miluji Detroit techno a acid house, v těchto žánrech nyní dělám tracky daleko propracovanější, než kdykoli předtím.

Na Glastonbury v roce 2015 jsi uzavíral svým setem Arcadia pódium. Tehdy bylo v davu 40.000 lidí. Jaké to bylo? Byl jsi po vystoupení unavený nebo jsi naopak vstřebal tu energii s tolika lidí?

Prostě jsem se nadechl a uvolnil se, až bylo po všem. Byl to asi největší gig v mé kariéře a velmi jsem se na to vystoupení soustředil, takže jsem si to asi ani pořádně neužil. Kdybych to měl odehrát znovu, asi bych si to užil více, kdo ví …

Jak bys popsal ten rozdíl vystoupit na velkém festivalu pro desetitisíce lidí a v malém klubu, kde se jich vejde sotva pár set?

Je skvělé být na masivních festival a vidět všechny ty lidi tančit. Ale stejně dobré to je i v menších klubech, kde je atmosféra intimnější a pozorujete, jak si lidi najdou cestu k tomu, co právě hrajete a vy můžete zabrouzdat i do tracků, které jinak běžně nehrajete, protože nemusíte udržet velký dav lidí na jednom místě.

Kdyby jsi měl tu možnost a na Glastonbury by ti svěřili vlastní pódium, kde bys měl na starost line-up – kdo by zde nechyběl?

Asi bych předal tuto práci na svou ženu, která má jako agent pod sebou řadu úžasných DJů – bylo by nádherné je všechny vidět na jednom pódiu. Ale přece jen bych ji poprosil, aby přidala dva další účinkující. Byli by to Egyptian Lover a Derrick May. Pak by ten line-up byl perfektní.

Minulý rok jsi taky vydal knihu. Jak vznikala?

Vydavatelská společnost mi nabídla skvělého spisovatele – Andrewa Woodse. S ním jsme si každý den po několik týdnů volali a povídali si o mém životě. On odedřel všechnu práci, dostal to na papír, popsal přesně v čase ... prostě to proměnil v knihu, kterou lidi baví číst. Pak proběhlo několik korekcí, což byl taky velmi dlouhý proces. Ale nakonec to za to stálo.

Myslíš, že ještě jako Mark Archer vydáš další album?

Velmi rád bych se k tomu dostal a nejraději co nejdříve. Chtěl bych, aby tam byly všechny styly hudby, na kterých jsem všechny ty roky pracoval.

Video: Altern 8 Boiler Room Nottingham DJ Set (2016)

Musím se tě zeptat taky na tvé video z Boiler Roomu. Je v něm tolik pozitivní energie, že je to až k neuvěření! Jeden komentář pod videem zní: „Děti, tak takto to bylo každý víkend v letech 91/92“. je to pravda?

Všichni na té akci si chtěli tu párty naplno užít. A je pravda, že v devadesátých letech bylo na každé víkendové akci strašně moc té energie, o které mluvíš. Jsem rád, že jsem mohl lidem ukázat, jak to bývalo super a že se mi to podařilo přenést do současnosti a jsem klukům, kteří tuto akci dělali a umožnili mi si zde zahrát, moc za tuto šanci vděčný.

S námi v pátek oslavíš 17 let hudebního serveru rave.cz. Díky, že jsi přijal naše pozvání a řekni nám, co máme udělat proto, aby sis to tady naplno užil?

Já se moc na pátek těším a bohatě mi bude stačit, když dojdete s párty náladou a zatrsáte si na tanečním parketu!

PARTYINFO

Dirty Trip Presents: 17 Years of Rave.cz

10.11.2017 Perpetuum, Brno
DJs: Mark Archer, Luke Nova, Johannes + Denzik, Nois, Nee´o, Carl W
Cena: 250
REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně