Ivan Nikusev: Naše rakije je nejlepší ze všech

Na další pokračování akce Shelter si Depka do Brna pozval samotného bossa labelu OLD SQL Recordings, který se v rozhovoru samozřejmě rozpovídal o labelu a muzice, ale i o jeho rodné zemi.

22.9. 2016 16:56:56 | rozhovory | Vyrys

- Vyrys:Ahoj Ivane, těší mě, že sis udělal čas pro náš rozhovor, jak se máš?

- Ivan Nikusev: Ahoj kluci, taky mě těší a cením si Vašeho zájmu udělat se mnou tento rozhovor. Jak se mám? No v zásadě je všechno v pohodě, jen trochu roztřepaně kvůli těm mnoha zemětřesením z posledních dvou dnů.

Máme za námi léto, jaké bylo to tvoje? Kde jsi byl na dovolené nebo festivalu?

Tak jako vždycky všichni v září říkají „chybí nám léto“, tak se tak v podstatě cítím i já. Léto bylo jako vždy fajn, bylo teplo, občas déšť a taky jsem si našel čas na relax, abych dobil baterky. Párkrát jsem byl v Řecku a Bulharsku u moře a navštívil tamější akce a večírky, ale nebyly mezi nimi žádné větší festivaly. Měl jsem také pár skvělých vystoupení u nás v Makedonii, ale také v zahraničí např. v Řecku, Bosně a Hercegovině, Bulharsku atd.

Jak už jsi prozradil, do Brna přijedeš z Makedonie, co bys nám o ní řekl zajímavého? Já jen vím, že tam máte krásné hory, dobré víno a rakiju :-)

Haha, Zolta (žlutá) Rakija je největší hit :-) Je to naše národní pití, pro které jsme známí, a to naše je samozřejmě nejlepší ze všech okolních států, protože se stejně jako víno vyrábí přímo z hroznů. Makedonie je malá země v srdci Balkánu plná přátelských lidí a s velkou historií. Jídlo je skvělé a počasí také. Zvu všechny aspoň na pár dní na návštěvu.

A jaká je tamní taneční scéna? Jaký styl teď u vás frčí a jaká producentská a DJská jména stojí za pozornost?

Abych byl upřímný, scéna je na tom dnes velmi špatně. V minulosti bývala jedna z nejlepších v okolí, ale teď už vídáme party s kvalitní muzikou jen zřídka. Občas se zde objeví nějaký kvalitnější interpret, ale jen velmi vzácně. V klubech se dnes většinou hraje komerční EDM a podle toho taky vypadá složení lineupu. Skutečný underground je velmi těžké najít. Ve Skopji jsou možná dva kluby, ale to je velmi málo pro milion lidí, kteří zde žijí. Jsou zde mladí a talentovaní producenti a DJové, ale jen velmi málo dostanou šanci se někde prezentovat. Já se snažím se svým labelem podporovat nová jména, takže můžu doporučit třeba: Oliver Petkovski, Steiss, Far Beyond, Deep Syndrome, Barney a taky kluky z Pata Pata rec.

Poslechni si: Ivan Nikusev - Live @ Sobranie Social Club - Tetovo

Zmínil jsi label. Když se řekne Ivan Nikusev, okamžitě se mi vybaví OLD SQL Recordings, což je tvůj label, který si za dobu 5 let fungování získal významné jméno mezi progressive house & trance vydavatelstvími. Co tě k tomu vedlo založit vlastní label?

Label jsem založil proto, abych dal šanci novým producentům a pomohl jim poslat jejich výtvory do světa. Aby si nemuseli procházet tím vším od nuly tak jako já a další před lety. Dnes už se scéna změnila a vysoký počet labelů umožňuje vydávat tracky téměř každému, protože kvalita už dnes zajímá jen málokoho. Původní myšlenka spočívala v přinášení zvuku, který byl základem pro dnešní progressive žánr. Proto jsem taky zvolil název Old SQL (School) recordings. Na labelu samozřejmě vydáváme nejenom trance a progressive, ale také techno, tech-house, deep house, breaky…v podstatě vše, co nám přijde dobré a s kvalitním zvukem.

Krom jiných českých producentů jsi před pár měsíci vydal EP i brněnskému Depkovi, co bys o jeho produkci řekl? Kdo a jaké skladby mají šanci vyjít u OLD SQL Recordings?

Depka měl svůj první release více než před rokem. Bylo to pro mě zcela neznámé jméno, ve kterém jsem ale viděl potenciál a jsem rád, že jsem mu mohl pomoci s jeho vydáním. Rok poté přisel se svým EP, které obsahovalo dva remixy. Mám rád jeho zvuk, má mou podporu a moc se těším, až se potkáme osobně. Ke tvé druhé otázce, jak jsem již říkal, nezáleží mi na tom, do které škatulky track zapadne, ale na tom, jestli je dobrý nebo ne ať už zvukem anebo nápadem. Pokaždé, když za trackem vidím něco více, tak se ten talent snažím podpořit. A takové jsou i mé plány na všechny budoucí releasy, takže pokud jsi začínající producent, nerozpakuj se nám poslat demo.

Nedávno ses na facebooku svěřil s tím, jak ti někdo poslal skladbu a za její vydání požadoval o dost větší částku, než by ten track mohl v dnešní době vůbec kdy vydělat. Byla z toho velká a zajímavá diskuse. Jak tohle celé vnímáš zpětně a děje se tohle často?

Požadavek na platbu předem za track je celkem normální věc a já tomu rozumím, ale tohle bylo o člověku, který moc dobře věděl, jak se jeho track bude prodávat a chtěl zaplatit 10x více, než by jeho track byl schopný vydělat. To na tom bylo asi nejvíce šílené. Docela mě tohle unavuje, ale už si na to pomalu začínám zvykat, že lidi jsou dost často takto chamtiví…bohužel.

Další diskuse byla také kolem toho, že na beatportu v žebříčku TOP100 progressive house skladeb jsou různé EDM tracky a další styly, jen ne ten opravdový progressive house. Beatport teď vydal oznámení, že chce rozšířit počet žánrových škatulek pro lepší rozlišování. Myslíš, že by to mohlo pomoct a označení progressive house by zase znamenalo původní sound?

Myslím si, že to pomůže hodně, ale hlavně přidat v shopu pár škatulek navíc je nebude nic stát. Některé změny už Beatport udělal a čas ukáže, jestli to byla dobrá rozhodnutí nebo ne. Každopádně je to určitě pro spoustu progressive producentů úleva, že jejich skladby nebudou smíchané s EDM a big room věcmi.

Co tvá produkce, chystáš něco nového? Momentálně si pořád dost ulítám na tvé spolupráci se Steissem na bootlegu klasiky z 80.let Shout od Tears for Fears.

Jsem moc rád, že se ti ten remix líbí. Se Steissem jsme ho udělali jen tak ze srandy jedné noci, když se za mnou stavil na pivo. Zbožňuji originál a mluvil jsem o tom roky, že chci udělat remix. Sice jsem ze začátku chtěl, aby byl více deep&dark, ale s výsledkem jsem každopádně spokojený. Zpěvák z Tears for Fears je podle mě druhý nejlepší na světě hned po Davidu Gahanovi z Depeche Mode. Abych byl upřímný, tak nemám moc času na produkci, ale nějaké nové věci k vydání mám nachystané někdy během podzimu a zimy. Máme také v plánu udělat nějaké remaky starších tracků tak, jak jsme to udělali třeba s „Ame - Rej“, takže nás určitě nezapomeňte sledovat v následujících měsících.

Poslechni si: Tears for Fears - Shout (Ivan Nikusev & Steiss Bootleg)

Miluju taky tvou basovku, kterou jsi použil třeba ve své skladbě Hard to Die, co tě vedlo zrovna k tomuto názvu?

Udělal jsem ten track na začátku roku 2014 a podepsal ho na londýnském labelu Stripped Digital, ale byl vydán až v září, protože se čekalo na remixy. Je to skladba, která podle mě zní tak, jak zněl progressive v letech 98 – 99. Takže název tracku tak nějak koresponduje s tím, že „progressive is not dead“ a je prostě těžké ho zabít. Spousta lidí ho pořád má rádo.

Na co se od tebe můžeme na akci Shelter v klubu Perpetuum těšit? Bude to čistě jen OLD SQL sound nebo vytáhneš nějaké pecky i odjinud?

Určitě můžete očekávat spoustu energie. Myslím si, že DJ by měl rozdávat lidem na parketě energii. Většinou moc nehrávám tracky ze svého labelu anebo své vlastní, protože mám radši, když moje věci hraje někdo jiný. Hrát vlastní věci je pro mě velmi jednoduché a já chci podporovat hudbu i odjinud. Sám mám rád spoustu producentů, kteří na OLD SQL nevydávají a co se týče žánru, tak rád hrávám vše od deep housu až po techno. Lidé na parketu určují tempo :-)

Bude to v říjnu tvá první návštěva České republiky nebo jsi tu už někdy byl a jak se na své vystoupení těšíš?

Bude to moje první návštěva ČR, kdy se tady někde trošku déle zdržím. Jednou jsem na začátku tohoto roku přes Českou republiku projížděl, když jsem jel do Polska a projížděl jsem zrovna kolem Brna po dálnici. Bohužel jsem neměl čas se v Brně zastavit, ale asi to byl můj osud, když jsem později dostal šanci si u Vás v Brně zahrát. Takže na viděnou v Perpetuu!

PARTYINFO

Shelter

01.10.2016 Perpetuum, Brno
DJs: Ivan Nikusev, Depka, Stepan Bruck, Lukysh
REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně