Bas Mooy: Hraní v cizině je pro mě odměnou, výsadou a poctou

V současné době nejskloňovanější jméno na poli techna Bas Mooy v létě vystoupí se svou Mord partou na Air festivalu, kde jim bude patřit sobotní Jzd techno stage. O nejlepším hraní, úspěchu Mord labelu a jeho začátcích se dočtete v následujícím rozhovoru, který připravil Kaisersoze.

24.5. 2016 07:12:18 | rozhovory | Kaisersoze

Bas Mooy bydlí v Rotterdamu, druhém největším nizozemském městě s 611 tisíci obyvateli, moderní architekturou, bohatou historií a hlavně nejvýznamnějším přístavu v Evropě (donedávna na celé Zemi, než ho přerostla Šanghaj), píše moudrá wikipedie..

- Kaisersoze: Rotterdam je také úžasným centrem taneční hudby, 9 desítek klubů tady pravidelně zve na program složený ze všech druhů elektronické muziky. Celá řada místních DJs patří ve svém stylu k absolutní špičce, proto jsem se Base musel zeptat, jak se žije v takovém městě? Je to nekonečná party?

- Bas Mooy: Elektronická hudba a Rotterdam, to je hodně dlouhá a zajímavá historie. V současné době máme hodně silnou klubovou scénu, a stále roste. Čím dál tím víc lidí chodí na techno. Důležitou roli v tom, podle mě, hraje určité kouzlo, které mají jen námořní přístavy. Drsné, industriální prostředí, nejlepší místo pro život a dílo běžného techno producenta. O víkendech dost cestuji, takže mi nezbývá moc času na to, abych si vyrazil jen tak zapařit, ale díky tomu, že hodně hraji, tak mi to vlastně ani moc nechybí. Volno trávím s rodinou, nejradši jsem s dětmi.

Gabber, tedy vlastně hardcore techno, vzniklo v Rotterdamu, dal sis v 90. letech tuhle rychlou a zběsilou jízdu?

Ne, tehdy mě víc bavily kytary, punk, a taky hip hop. Chodil jsem na parties, ale ne na gabber akce, přestože jsem obdivoval náladu a nadšení kolem této scény. Pořád se mi líbí některé gabber skladby, ale neumím si představit, že bych si je pustil doma :-) Celé hardcore hnutí bylo hodně silné a zcela jistě nebývale vlivné, rychle se rozšířilo po celém světě. Jsem hrdý na to, že vzniklo právě v mém rodném městě, Rotterdam proslavilo.

Živíš se vydáváním a hraním muziky, kdy ses rozhodl pro dráhu profesionálního DJ?

Abych pravdu řekl, tak se mi to spíš tak nějak přihodilo. Když jsem začínal, ani ve snu by mě nenapadalo, že bych se mohl DJingem živit. Zkoušel jsem všechno, co s hraním nějak souvisí, pořádání parties, pacoval ve firmě, která se zabývala distribucí desek (Triple Vision), založil jsem vlastní label, začal vydávat svou muziku, přijímal nabídky na zajímavější, lépe placená vystoupení a najednou jsem se věnoval už jen hudbě. Bylo to asi před devíti lety. Dal jsem výpověď v zaměstnání a šel za svým snem. Zatím jsem ještě nelitoval.

Odkdy vydáváš svoje techno?

Tak to bylo někdy kolem roku 2000, tehdy jsem potkal Jeroena Liebregtse (Radial) a Vincenta de Wita, s ním jsem dělal úplně první nahrávky, pak jsem to zkoušeli s Jeroenem a potom už sám. Následoval projekt s Charlton (Diabla Diezco) a velká spousta společných tracků. Oficiálně jsme jich vydali jen pár. Moc rád vzpomínám na šílené období The Diabla Diezco, hrozně jsme řádili ve studiu a zažili úžasné chvíle.

Vzpomeneš si na svoje první vystoupení před větším publikem?

Jasně, zažil jsem ho na jedné z akcí série Strictly Techno v klubu Waterfront. Pozvali mě DJové Perry a Michel, zakladatelé téhle noci. Pořádali ji pravidelně od roku 1995 a na Rotterdamské klubové scéně byli opravdu hodně a právem uznávaní. Takže to pro mě byla velká čest, když mě oslovili s nabídkou hraní a byl jsem fakt dost nervózní. Z desek jsem mixoval teprve rok, zatím jen na malých parties, pro kamarády, a tak podobně. Ve Waterfront jsem hrál poprvé v životě na 10 kW systému pro 600 - 700 lidí. Bylo to parádní a okamžitě mi došlo, že v tom chci pokračovat. Asi jsem tehdy hrál obstojně, protože mě nedlouho poté přijali jako residentního DJ a se Strictly Techno jsem strávil řadu výborných let. Vloni jsme slavili 20. výročí, letí to…

Hraješ radši na festivalech, v klubech, nebo je ti to jedno?

Baví mě obojí. Je to hodně o energii publika. Pokud máš před sebou lidi, kteří přišli na techno a mají rádi tvou muziku, tak vůbec nezáleží na velikosti klubu nebo festivalu. Nejlepší hraní jsem zažil jak v klubech pro 200 lidí, tak na Awakenings před 5000 davem. Předvádět, co děláš nejradši a někoho tím dobře pobavit, o tom to celé je. Jsem velmi vděčný a moc si vážím těch, kteří chtějí zaplatit vstupné do klubu, aby mě viděli a slyšeli hrát. A ze všeho nejvíc je nával energie, kterým tě odmění dobré publikum.

Poslechni si: Under Club Podcast 065 - Bas Mooy

Tvoje techno je jedinečné už od hrubých začátků s Radial nebo The Anxious na Audio Assault, přes silné a nebezpečné tracky na Planet Rhythm až po současné těžké váhy na Sleaze a hlavně Mord, což je jeden z tvých dvou labelů. Druhý se jmenuje Audio Assault a mě by zajímalo, jaký je mezi nimi rozdíl a jestli budeš v budoucnu vydávat souběžně na obou značkách?

Audio Assault je náš společný projekt s Joreoenem (Radial), a protože máme čím dál tím víc jiných aktivit, nejsem si jistý, jak to se značkou Audio Assault dopadne. Já se chci plně soustředit na Mord. Plánování, vydávání, podpoře a dalším činnostem spojeným s vedením labelu věnuji veškerý čas, baví mě a tu práci si fakt užívám, ale dělat to všechno dvojnásobně, to už bych asi nedal. Vymýšlení a vytváření Audio Assault bylo perfektní a rád na to vzpomínám, naučili jsme se díky tomu spoustu věcí, které se nám teď často hodí. Netvrdím, že se k Audio Assault už nikdy nevrátíme, kdo ví. Pořád dostávám spoustu pochval za muziku, která vyšla na Audio Assault, přestože od vydání posledního EP uplynuly už roky. Takže podtrženo a sečteno, můžeme být pyšní na několik opravdu mimořádně kvalitních a oblíbených desek, které jsme vydali pod značkou Audio Assault.

Vraťme se ještě ke sdružení Strictly Techno, jak to s ním vlastně dopadlo?

Strictly Techno je nejdéle činnou techno organizací v Rotterdamu. Vznikla v roce 1995, já se přidal v roce 2002 a společně jsme udělali spousty různých parties. Nikdy jsme se vlastně úplně nerozešli, problém je v tom, že nemám čas na pořádání akcí. Určitě se v budoucnu zase sejdeme a něco vymyslíme. Naše poslední party, vloni ve Factory010, dopadla výborně. Pozvali jsme jen místní DJe, ze sdružení Strobe a bylo vyprodáno. Ve srovnání s podobně velkými akcemi a jejich hvězdnými line upy to bylo velmi milé překvapení. Úspěch “jen” s partou místních kluků potěší.

Radikální bojovníci za návrat starých dobrých časů a pořádků, gramofonů a vinylů opovrhují novou DJ technikou a zatracují jiné formy a způsoby hraní. I moderní duše mají své, silné argumenty, oba tábory zůstávají nesmiřitelné. Co si o tom myslíš?

Já v tom nevidím vůbec žádný problém, vlastně mi to bylo vždycky jedno. Respektuji oba názory, a podle mého vůbec nezáleží na tom, jestli hraješ z vinylu nebo digitálně. Důležitá je muzika, kterou pouštíš lidem a jestli je jim díky tobě na parketu dobře. Momentálně používám CDJ, dřív jsem mixoval z desek, hrával jsem i z laptopu. V prvé řadě mě to musí bavit, CDJ si teď užívám, protože má nejblíž k tradičnímu míchání z desek, ale je mnohem spolehlivější. Co si budeme povídat, podmínky pro klasický DJing jsou na mnoha místech složité. Možná se jednou k hraní z desek vrátím, někdy mi to docela chybí.

Mezi řadou zajímavých umělců, se kterými už jsi nahrával je také španělské duo Exium (vydali jste dvě výborné desky), Charlton a váš výše zmiňovaný projekt Diabla Diezco, dále Vincent de Wit, Chris Finke, Boss, Developer, … Chystáš teď něco s někým?

Nedávno jsem dokončil hned několik takových projektů. Vyšly anonymně (pro ty, kteří vědí). Dělal jsem remix s Charlton, brzy vyjde na Mord. V hlavě mám pár dalších zajímavých nápadů a tipů, zatím je neprozradím.

V poslední době jsi velmi vytížený, pravidelně hraješ ve Švédsku, Itálii, Francii, Německu, Rakousku, Slovinsku a docela často i doma v Nizozemsku. Zřejmě tedy máš slušně zmapované kluby po celé Evropě. Kdybych se chystal na výlet, třeba na prodloužený víkend, do některého z velkoměst v EU a chtěl se tam pobavit v dobrém klubu, co bys mi doporučil?

Řekl bych, že od té doby, co se techno zase těší velkému zájmu publika, najdeš v každé zemi pár měst s dobrými kluby, které nabízí pravidelné techno noci a chodí tam fajn lidi. Nejčastěji jezdím do Francie, Itálie a do Německa, jejich techno scény jsou fakt slušně rozjeté. Samozřejmě musím zmínit i Holandsko, techno nás baví, a rušno je tady hlavně během festivalové sezóny. Doma moc nehrávám, protože si mě pořadatelé velkých akcí zpočátku nevšímali, a v přehlížení pokračují dál, přestože můj Mord i já slavíme všude kolem velké úspěchy. Vyjádřil jsem se dost frustrovaně? He he. Zkrátka a dobře, rád bych hrál v Nizozemsku víc, mám moc rád domácí publikum a navíc, čas ušetřený dlouhým cestováním bych mohl strávit s rodinou. Trochu to napravím 11. června, v Rotterdamu pořádám velkou akci v prostoru zvaném Transport. Hraní v cizině je pro mě odměnou, výsadou a poctou. Mord parties jsme představili v bezmála všech hlavních evropských městech, většinou bylo vyprodáno. Takže, abych se vrátil k odpovědi na tvou otázku, kam se vydat na výlet za muzikou, doporučuji hlídat si náš kalendář a užít si s námi, třeba hned několik nocí Mord

Na závěr, zkus prosím stručně pozvat čtenáře na letošní Air festival do Hradce Králové, proč by si ho neměli nechat ujít?

Především proto, že jsem na festival slyšel jen samou chválu, navíc tam budeme s celou Mord partou, a já za ni slibuji, že ze sebe vydáme to nejlepší.

PARTYINFO

Air Festival 2016

12.08.2016 - 13.08.2016 Festival Park, Hradec Králové
DJs: Martin Garrix, Holl & Rush, Don Diablo, Loopers, Tom & Jame a Jaggs, Sem Thomasson, Matt Nash Toby Green, Bon Finix, Mejsi, Andre Moretti, Rita, Marinos Caswell, Tigi, Ivo Hilszek, Robko, Rudeboy
JZD Stage: Gayle San, Bas, Mooy, UVB, Charlton, Loktibrada, Ladida, Benco, Pavel Krejdl, Spiriakos (live), Naoki Uda, Jaqullin, Denysa, Nancy, Miss Renny, B.UNQ, Sioni, Leia Drex, Candy De La Cox, Martini, Mill, Siki, Styrax
Cena: 790 / 2.790
REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně