Eddie Sender: K prosazení už talent zdaleka nestačí

Jako jeden z mála Slováků prorazil v zahraničí. Poprvé v roce 2006, když se objevil jeho remix skladby Pilgrim v ASOTu. Hypnotický progressive nebo čistý uplifting vydává na Armadě, In Trance we Trust, Monster, Bonzai a High Contrast. Remixoval Airwave, spolupracoval s Robertem Gitelmanem a mnoha dalšími.

2.2. 2016 03:24:34 | rozhovory | Sheala

- Sheala: Ahoj Eddie, jaké jsou tvoje hudební kořeny?

- Eddie Sender: Ahoj, mé kořeny sahají do devadesátek či přelomu tisíciletí. Ovlivnila mě především německá a britská taneční scéna, která v těch letech zažívala boom hlavně v podobě pořadu na hudební stanici Viva - Club Rotation. Největší inspirací mi byli Mauro Picotto a ATB. Jako 15letý kluk jsem se v té době snažil jejich písničky napodobit, protože nebyly nikde k sehnání - buďto si člověk musel s kazeťákem počkat u televize anebo to zkusit udělat po svém :-)

A co posloucháš kromě trance a progressivu?

Má odpověď bude asi paradoxní. Neposlouchám skoro nic, radši mám relax u filmu. Hudbu poslouchám, když se chystám na hraní, jinak se jí ve volném čase nevěnuju. Přisuzuju to tomu, že jsem skoro 15 let den co den seděl (a často ještě sedávám) u produkování, tak jsem rád i za ticho a klid. O to víc mě to pak baví na akci nebo když tvořím tracky.

Co bys doporučil začínajícím DJs, kteří se chtějí prosadit v přesyceném světě DJingu?

Je to bohužel smutné, že si dnes každý hraje na DJe. Chápu, že je to in, ale pro mě kdysi slovo DJ znamenalo i producent, ne jenom člověk, co pouští písničky. To podle mě dnes dokáže kdekdo. Proto já osobně nemám rád, když mě média nazývají „DJ Eddie Sender“ :). Ne že bych byl nostalgický nebo starý (je mi teprve 30), ale prošel jsem si tím vývojem od dětství až do dospělosti. S nástupem takzvané EDM (což je samožrejmě holý nesmysl, protože EDM je tu odjakživa, definice říká „Electronic Dance Music“ a zahrnuje tedy veškerou hudbu dělanou elektronicky) se situace rapidně změnila. V USA zesílil zájem podílet se na tomto rychle rostoucím trhu, a tak si řekli, že co bouchá, to je EDM. Teď se tento mylný pojem šíří jako mor přes hypermiliardovou multimediální propagandu...

Ale abych to zbytečně dlouho neprotahoval, v dnešní době vám rozhodně nestačí Buďto máte štěstí a znáte někoho vlivného anebo máte nemalý balík peněz, který budete ochoten investovat s nejasným výsledkem (a zde se pohybujeme řádově ve statisících). Je to i jeden z důvodů, proč jsem mainstream z větší části opustil (ta myšlenka mi přijde nechutná) a věnuji se alternativnějším věcem anebo trance a progressive trance house, ale EDM tomu neříkám. Kolikrát ani nevydávám pod značkou Eddie Sender, ale to bych tu nerozmazával. Je to těžké a když i začnete hrát, jako nováček hrajete maximálně za cestovné nebo konzumné a známe i individua, které si možnost hrát platí, což je přece úplně mimo. Co však vždy zůstane světlou možností, jak se dostat do povědomí, je dělat kvalitní produkci. Nakonec, kdybych se primárně nevěnoval od začátku produkci, nikdy bych se do povědomí světové scény nedostal. To je stěžejní prvek, ale musíte mít štěstí, aby si to label vůbec poslechl. Takže obrnit se trpělivostí, zatnout zuby, dělat hudbu a tlačit na labely. Když to bude kvalitní, jednou to vyjde.

Jaké hudební nastroje ovládáš?

Hraji jen na klavír.

Pro milovníky techniky - jaký je setup tveho studia?

V této chvíli jsem svůj gear různých hračiček zredukoval na pár základních věcí, zbytek jsem rozprodal, sedal na to jen prach… Razím heslo: „Když to umíš, nepotřebuješ drahé mašiny.“ Mám výkonný laptop a PC s UAD-2 Octo Core, monitory KRK RokitPower 6, klávesy M- Audio, Ableton a několik pluginů. Rozepisovat se o sluchátkách apod. Samozřejmě nebudu, těch maličkostí je příliš mnoho. Každopádně dnes už při vysoké kvalitě počítačového DSP-processingu můžete mít celé studio v batohu :).

Umíš zahrát cizí skladbu (hlavní motiv, riff) podle ucha? Máš znalost hudební teorie?

Po pár pokusech-omylech určitě… Je to o tréninku.

S kým se ti spolupracovalo opravdu dobře a s kým si napříště spolupráci necháš raději ujít?

Dobře se mi spolupracovalo s Martinem Chodúrem, Milanem Lieskovským, Poliakem, Robertem Gitelmanem, Woody Van Eydenem a Alexem M.O.R.P.H.E.M. S Olgou Lounovou a Twiins samozřejmě také. Opak jmenovat nebudu, to se nehodí :). Spoluprací bylo až až a to bych musel hodně tápat v paměti.

Poslechni si: Eddie Sender - Genesis

Jaky je tvůj názor na ghost producing?

Ghost production je fenomén dnes už bohužel úplně běžný. Týká se samozřejmě i mě, protože finančně je to vcelku slušný zdroj příjmů. Je to ale takové morální dilema. Vymyslíte celou písničku a pak ji prodáte někomu jinému a ten se tím pak chlubí. Bohužel tato věc se stala běžnou a pokud se s tím někdo neztotožní, dlouho se na trhu neudrží. Pokud chcete na hudbě vydělávat, je několik variant: 1. dělat svoje tracky a čekat, zda se chytnou nebo ne… 2. dělat produkci jiným lidem, peníze máte hned, ale jednorázově. 3. mít spoustu peněz, produkci si kupovat a když už tolik peněz máte, tak je vám jedno, jestli z toho něco bude, haha a ještě 4. možnost - kompromis mezi 1. a 2. Zlým jazykům jen řeknu, že takto to zjednodušit samozřejmě nelze, ale jde spíš o to se pobavit, no ne?

Jaké máš plány ve svém osobním životě?

V osobním životě? Tuto záležitost asi nechci veřejně komentovat do detailů. Hodně věcí se za posledních 5 let v mém životě změnilo, některé ne úplně k dobrému a po špatné životní zkušenosti hledám tu správnou cestu. Jsem přesvědčen, že to přijde… směr je dobrý.

Co chystáš na brněnský Mindcircus?

Rád bych odehrál své nejnovější tracky včetně tajných projektů právě z dílny ghost productions, samozřejmě novinky pro mou značku a celkově půl napůl věci neznámé pro clubbery a určitě i něco známého ikdyž možná v novějším kabátku. Rozhodně se moc těším!

PARTYINFO

Mindcircus

05.02.2016 Exit, Brno
DJs: Eddie Sender, Dennis Besnij, Ian in Run, Sheala, Michael Koko
Cena: 70
REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně