Lukáš Zeman: Cítím, že tu časopis o elektronické hudbě chybí

Lukáš se chystá se v Česku znovu rozjet zajímavý projekt - tištěný časopis o elektronické hudbě. Uspěje? Co bude dělat jinak, než jeho předchůdci? Čtěte dál!

15.4. 2015 09:19:22 | rozhovory | Carl W

- Carl W: Ahoj Lukáši – jsi jeden z vydavatelů časopisu hardbeat – popiš nám prosím, kdo vše na časopise spolupracuje a co má za úkoly?

- Lukáš Zeman: Časopis hardbeat jsme oživili po 15 letech z části v původní sestavě a z části jsme přibrali nový lidi – buďto to jsou přímo DJové, producenti nebo lidi, co se hudbě věnují dlouhodobě profesně i koníčkem.

Když si čtu tiskovku, tak zjišťuju, že „nechcete přinést mraky informací, ale informovat o elektronické hudbě v kontextu.“ Můžeš prosím rozvést, co to znamená?

Obecně platí, že Internet je přeplácaný informacemi. Každý se vyjadřuje ke všemu, každý má důvod někde něco sdělovat, a to se netýká jen (elektronické) hudby, ale světa obecně. Když vidím úroveň některých článků na zavedených zpravodajských portálech, je mi z toho špatně. I proto nadále vychází tištěné verze novin a časopisů, kde je pečlivě vybíráno, co se v nich objeví, informace jsou ověřovány, revidovány a i díky omezenému prostoru je vybíráno to podstatné. Stejnou cestou chceme jít i v našem případě. A kontextem se myslí to, že budeme psát o hudbě v širších souvislostech, neomezíme se jen na recenze, rozhovory a pártyreporty. Hudba se prolíná i do dalších uměleckých žánrů, jako například divadlo, film, multimediální galerie atd.

Zatím vyšel pouze první díl. V jakém nákladu?

První díl byl v nákladu pouhých 350 ks a zdarma jsme ho rozdávali na akcích po republice. Je jasné, že byl hned pryč.

A v jakém nákladu vyjde díl druhý, případně další?

Právě probíhá kampaň na hithit.cz, kde chceme zajistit určitou základnu předplatitelů, která by nám zajistila tisk dalších tří až pěti čísel v nákladu 3 000 ks. Z toho by část šla do klasické „PNS“ distribuce a byla tak k dostání v trafikách po celé republice.

Máte kampaň na serveru hithit, kde plánujete vybrat 119.000,- korun. Jak jste došli na takovou částku? Co vám ta částka, pokud se vybere, zajistí?

Už jsem to zmínil v předchozí odpovědi, částka byla spočítána jako čisté náklady na tisk 3 čísel v počtu 3 000 kusů každé. Každé číslo by mělo minimálně 48 stran, bylo v lepené vazbě, za optimální formát považujeme A5.

Zatím máte vybrány cca 8% cílové částky a zbývá do konce kapaně méně než 16 dní. Myslíš si, že té výsledné částky dosáhnete?

Pevně v to věříme :-)

Pokud se to nepovede, jaké budou další kroky? Skončí tak hardbeat?

To bude na zvážení. Během kampaně na hithit.cz samozřejmě oslovujeme firmy a investory, kteří mají s hudbou něco společného, protože tisk je jedna věc, druhá věc je zaplacení grafiky, sazby, honoráře autorům, korektury a další nemalé náklady. To bychom chtěli pokrýt jak reklamou, tak případným větším partnerem.

Hudebních časopisů už u nás pár bylo, všechny skončily stejně. Proč si myslíš, že má hardbeat šanci na úspěch?

Je nám jasné, že pozice je velmi těžká, ale cítíme, že tu takový časopis chybí a lidi by si rádi přečetli něco po cestě do školy, do práce či jen tak o víkendu.

Co budete dělat jinak, než dělali vaši předchůdci?

Na to je složité odpovědět, můžeme dělat všechno dobře a stejně nemusíme mít úspěch, stejně jako můžeme dělat spoustu chyb a úspěch může být. Určitě nechceme zamrznout v jednom bodě a bojkotovat například nějaký styl jen proto, že nám nesedí, nebo že ten který autor je „pouštěč“ empétrojek. Pokud bude zapadat do konceptu časopisu, nevidím důvod, proč o něm nenapsat. Rádi bychom se drželi jisté novinářské objektivity, která se v poslední době z médií vytrácí.

Obliba všech tištěných médií za posledních pět let rapidně klesla, proč si myslíš, že právě vy uspějete?

Neřekl bych, že klesla obliba, jen se část čtenářů přesunula na tablety a chytré telefony. Samozřejmě i na ně se chystáme cílit, takže časopis by byl k dispozici i pro tato zařízení. 

Přemýšleli jste o tom, že by hardbeat byl pouze internetový magazín bez tištěné podoby?

Tímto směrem jít nechceme, pro spoustu lidí má papír své kouzlo a nikdy nezmizí. Elektronická verze by také byla, ale určitě ne ve formě jen internetového portálu. Mohu prozradit, že jedním impulzem pro vznik časopisu je magazín Reportér, který začal vycházet loni v listopadu a jeho čtenářská základna se „den ze dne“ zvyšuje. Některé články má přístupné volně na internetu, něco jen v časopise (ať už v tištěném nebo elektronickém). Tímto směrem bychom chtěli jít také.

Máte naplánovanou nějakou marketingovou kampaň? Na jaké marketingové nástroje vsázíte?

Kampaní bylo a je několik, samozřejmě facebook je primární, informační portály nás podporují tiskovkami, rozhovory nebo články o záměru, v rámci možností nás i zainteresovaných přátel (všichni máme jiná zaměstnání) rozdáváme letáky na akcích a věšíme reklamní bannery. V tomhle směru jsme do toho investovali už několik desítek tisíc.

Chystáte se na přímo oslovovat i sponzory, které byste si přáli s magazínem spojit?

Ano, například s Dahem, resp. jejich shopem Nula2 jsme už v prvním čísle navázali spolupráci, kdy si vzal záštitu nad rubrikou “recenze”, podobným způsobem bychom chtěli oslovit další značky z branže a samozřejmě nezbytnou částí bude i reklamní prostor různých firem, ať už více či méně svázaných s hudební scénou.

Máte už třeba rozjednanou spolupráci s jednotlivými českými promotéry?

Něco málo máme, stejně jako u oslovování sponzorů a partnerů čekáme, až bude na hithitu nějaká větší částka, která rozhodne o dalším vývoji a budoucnosti.

Hodně lidí tyto magazíny kupovalo i kvůli přiloženému CD, plánujete něco podobného?

CD je už dnes přežitek, ale plány na přílohy samozřejmě jsou. Jen budou v podobě určující dnešní dobu :-).

Můžeme vědět, která firma vám zajišťuje tisk magazínu?

I to je v jednání, samozřejmě máme kalkulace od několika významných firem z oboru, záležet bude na finální podobě, rozsahu a také na tom, jak se k tomu která tiskárna postaví.

Jak máte naplánovanou distribuci? Budete rozesílat nová čísla pouze poštou? Budou nová čísla k dispozici i někde v kamenných prodejnách? A nebudete je rozdávat také na větších akcích nebo festivalech?

Pošta je jasná, stejně jako kamenné prodejny, část nákladu půjde do klasického prodeje do trafik. Na větších akcích a festivalech bychom pak rádi měli svůj stánek, kde by byl samozřejmě časopis k dispozici.

Pojďme ještě k obsahu magazínu – můžeš nám říct, jaké jsou chystané rubriky?

Základní rubriky už byly v prvním čísle: rozhovory, recenze, párty reporty. Novinkou například byla glosa na aktuální téma, kterou bychom rádi zachovali i nadále. Určitá část časopisu bude věnovaná konkrétnímu aktuálnímu problému, dále plánujeme kulturní tipy, které nebudou jen o hudbě, ale budou zabírat širší spektrum. Rádi bychom představovali i neznámé autory, producenty a DJe, o kterých se v mainstreamu neví, ale kteří mají určitě co říci. Žijeme v jednadvacátém století, takže samozřejmostí je monitoring nových médií, různých cloudových služeb, internetových televizí atd. Vedle toho chceme dělat určité flashbacky, například ve stylu, co “frčelo” před 20, 30 lety, jaké v tu dobu byly hity, určující směr hudby, připravený máme článek o historii elektronické hudby. Nápadů je hodně, teď je jen mít možnost je realizovat.

Jak vybíráte informace, které do tištěného nákladu dáte a které ne?

Tohle je samozřejmě do jisté míry subjektivní, ve stávající redakci je nás ale docela dost, takže vše se bude řešit na pravidelných redakčních radách, kde se každý bude moct vyjádřit, jestli ten který článek má smysl a je vhodný pro tištěný časopis.

Údajně chystáte i nějakou hardbeat párty? O co přesně půjde?

Chystáme, jelikož jsme z Pardubic, máme v plánu obnovit legendárnost L-klubu a po čase tam udělat akci, na kterou se bude vzpomínat. Termín sice máme zabookovaný, co přinese budoucnost netušíme. Rádi bychom dostali šanci všechno to, o čem tady spolu mluvíme, realizovat.

Odkazy:

REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně