Umek: Párty s dress codem, to bude výzva!

Slovinský DJ Umek, jedno z nejznámějších světových jmen techna a tech housu, majitel zavedeného labelu 1605 a pracovitý techno producent, zahraje 27. února v pražském Forum Karlín jako headliner party Be In – Ice Kingdom. V rozhovoru se dozvíte, jak vzniká jeho radio show Behind The Iron Curtain a kde koupíte výběr těch nejlepších loopů z ní. Umek taky prozradil, proč svůj label poslední dobou zanedbával a že bílé oblečení není zrovna jeho styl.

4.2. 2015 10:10:52 | rozhovory | Leonita Aki

- Leonita Aki: Ahoj Umeku, jak se máš? Jakou máte teď ve Slovinsku zimu?

- Umek: Vůbec žádnou! Zatím jsme měli hodně teplou zimu, teploty okolo 6-12 stupňů, sněžilo jen jeden nebo dva dny a kolem Nového roku přišlo pár studených dní, takže je to spíš takové předčasné jaro. Naštěstí máme aspoň nějaký sníh na horách. Popravdě jsi mě právě zastihla na horské chatě v resortu Bohinj ve Slovinských Alpách, kde si dopřávám pár dní na snowboardu a trochu klídečku.

Jsi headlinerem nové párty s názvem Be In – Ice Kingdom, která se uskuteční ve Forum Karlín v Praze 27. února 2015. Je to zbrusu nová akce se speciálním dress codem, tentokrát to bude bílé oblečení s modrými doplňky. Co si myslíš o parties s dress codem?

To je vtipné, že se mě na tohle ptáš, protože jsem za svou víc než dvacetiletou kariéru vlastně nikdy na party s dress codem nehrál, třeba jako je Sensation White nebo něco takového. Dokonce jsem ani nevěděl, že tahle party bude mít dress code, takže díky za tip – musím se podívat do skříně, jestli mám něco vhodného na sebe na Ice Kingdom. Tohle bude asi výzva, protože doma moc věcí v bílé nemám.

Nejspíš to bude z pohledu DJe vypadat úplně jinak, když si celý ten dav a jeho barvy vychutnáš zpoza pultu.

Jak jsem řekl, nikdy jsem neměl tu možnost tohle zkusit, ale zní to lákavě, takže snad to budu moc zažít v plné kráse a získám tak pár úžasných vzpomínek na Prahu.

Tvůj pořad Behind The Iron Curtain, který vypouštíš do světa každý týden, je v České republice hodně populární a mnozí z nás jsou na tvých setech už dávno závislí. Děláš to už od roku 2011, nepřijde ti to někdy těžké nebo otravné, nahrávat každý týden novou relaci?

To už je vážně tak dlouho? Abych byl upřímný, nepřijde mi, že to dělám už skoro 4 roky. Ten protivný okamžik obvykle přijde, když mi volají z kanceláře s upomínkou, že nemají žádné nové epizody, obzvlášť když na to mám šibeniční termín. To znamená, že musím nechat všeho co zrovna dělám a musím vyrazit do obchodů s deskami, abych nasbíral novou muziku pro show, což mi okamžitě sebere aspoň 10 hodin času, než se prohrabu novými releasy. Typicky se to stává právě když nemám moc času a pak musím improvizovat, chodit spát pozdě, zrušit předchozí schůzky s přáteli, zavolat pár kolegům, jestli nemají něco nového, co bych mohl hrát a tak dále. Ale ano, musím to takhle dělat, protože je důležité, že žádnou show nevynecháme nebo nedodržíme termíny, protože naši mediální partneři na nás spoléhají.

Už sis někdy říkal „OMG, tenhle týden na BTIC kašlu, prostě to přeskočím“ nebo sis přál, abys měl připravený set v záloze pro strýčka příhodu?

No, věř tomu nebo ne, ale před dvěmi hodinami jsem dostal zprávu, že únor je za dvěřmi a že bych měl začít pracovat na nových dílech. Takže tolik k mojí snowboardingové dovolené – musím z ní obětovat celý jeden den a začít na tom makat.

Kdy, kde a jak nahráváš BTIC? Jaká je obvyklá příprava?

To je docela jednoduché: napřed koupím nějakou novou hudbu a učešu promo úseky , pak nahráváme vokály, namixuje se celá věc a můj tým pak novou show pošle v příslušných formátech a délkách každému mediálnímu partnerovi. Někteří DJové používají do rádií svoje liveka, ale to já nedělám. Ani si nevzpomenu, kdy jsem naposledy pro radio show nahrával svoje live vystoupení – vždy vybírám konkrétní set hudby jenom pro rádio.

Poslechni si: Behind The Iron Curtain With Umek (February 2015)

Nakoukněme do tvojí vlastní produkce – jak obvykle začínáš nový track?

To se s časem mění, ale právě teď obvykle začínám celou věc na nějakém dobrém rytmickém základu. Nebo pokud najdu hezký sample, postavím na něm track. Záleží na tom, co je hlavním zdrojem inspirace a v jaké náladě zrovna ten daný den jsem.

Tvůj label 1605 si v poslední době vede hodně dobře, můžeš se podělit o nějaká nová jména producentů nebo projektů, na které jste se teď zaměřili?

V roce 2014 jsem svůj label jako umělec zanedbával, protože jsem směroval většinu své kreativní energie do uměleckého alba Rhythmia, které vyšlo na labelu Spinnin’ a taky do balíku samplů s názvem Loops From Behind The Iron Curtain, který se stal bestsellerem v obchodě Loopmasters. Abych to na 1605 trošku urovnal, vydám tam v příštích měsících pár vlastních singlů a EPček. Jediný release, který se teď chystá a nebude z mojí tvorby, je nový track od Uto Karema.

Můžeš nám vysvětlit, jak vznikla tvoje spolupráce se Slovinským symfonickým orchestrem? V prosinci 2014 jsi vydal vlastní verzi hudební klasiky od Vivaldiho - sonátu Zima z houslového koncertu Čtvero ročních dob. Proč klasická hudba, proč Vivaldi?

Před pár lety mě pozvali k účasti na hudebním dokumentu o vnímání klasické hudby v současné popkultuře a jejím křížení napříč žánry, bylo to pro slovinské národní vysílání. Napřed to byla zábava, ale později, když jsem chtěl řádně vydat tenhle hudební počin, začala RTV Slovenija (česky Rozhlas a televize Slovinska) dělat problémy a to mě hodně otrávilo. V jistém bodě tohohle jednání jsem ztratil nervy a prostě to všechno na dva roky nechal spát na nějakém disku. Na konci loňského roku jsem si na to znova vzpomněl a rozhodl se to svým fanouškům věnovat jako vánoční dárek.

Pravděpodobně pořád dostáváš hodně tracků od neznámých producentů, kteří tě prosí o šanci. Jak k tomu přistupuješ? Poslechneš si ty tracky a něco jim k tmou řekneš nebo si raději vybereš něco, co ti doporučili známí?

Vybírám si hudbu sám. Když mi přátelé doporučí něco, co se mi bude zaručeně líbit, tak se mi to ve skutečnosti nikdy nelíbí. Takže, hudbu poslouchám a vybírám sám a pokud se mi něco fakt líbí, tak to podepíšeme. Takhle to jednoduše je.

Chtěla jsem se tě zeptat na design a vizuály EPček, co vyychází na 1605. Předpokládám, že se jedná o jednoho člověka, kdo je jejich autorem?

Gregor Žakelj, kreativní duše stojící za VBG studiem, je tím zodpovědným za vizuální prezentaci všech mých projektů. Podívej se na něho online (www.vbg.si) a uvidíš, čeho je schopný. Je to oceněný výtvarník, pracuje pro pár špičkových značek a vážně s ním rád pracuji, protože on opravdu “cítí”, co svojí hudbou říkám a pomáhá mi vyjádřit to skrze svoje vizuály. Je to výjimečný umělec.

Takže si ty tracky poslechne jako inspiraci předtím, než vytvoří vizuál nebo má hlavní slovo autor hudby?

Vždy mu hudbu posílám, aby ji pořádně cítil, mohl vytvořit příběh, vizi a on pak vyrobí návrh, který se mu zdá vhodný pro ten který projekt bez jakýchkoliv intervencí z mojí strany.

Poslední otázka – můžeš nám prozradit nějaké nové slibné jméno techno DJe nebo producenta ze Slovinska, o kterém v budoucnu ještě uslyšíme?

Právě teď nikoho opravdu nového nevidím, i když mám zároveň radost z našich obvyklých “podezřelých”, kteří se derou dál a zlepšují se. Měl bych zmínit alespoň jména jako Mike Vale a Alex Ranerro.

Díky za tvoje odpovědi a tvůj čas, nemůžu se dočkat, až se uvidíme v Praze 27. února!

PARTYINFO

Be-in: Ice Kingdom

27.02.2015 Forum Karlín, Praha
DJs: Umek, Yousef, Lucca, Chris Sadler, Matamar, P@co + Pedro
Cena: 490 / 590
REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně