10 českých techno desek, na které se vyplatí nezapomenout

Nedávno vás redakční kolega Carl W skvěle zorientoval v nepřehledné domácí techno scéně současnosti. Tím mě pěkně inspiroval, ale protože já se místo vizionaření spíš hrabu v minulosti, nabízím protentokrát žebříček nezapomenutelných českých techno releasů, pocházejících z doby, kdy vydat desku, ještě znamenalo vydat desku.

4.11. 2013 10:43:09 | ankety & názory | Holy Jay

A ač neříkám, že na formátu nějak zvlášť záleží, použil jsem devinylizační linii (procházející někde rokem 2007), právě k oddělení stále živoucí a převážně virtuální současnosti, od plastikové minulosti, zakonzervované v zaprášených drážkách desek, které hýbaly domácí scénou, či dokonce sem tam okouzlily i tu zahraniční. Nejde tu samozřejmě o jejich závazné pořadí, ale takto bych si nějak ty nezapomenutelné pecky podle velikosti seřadil.

Liquid Harmony - Living In Liquid (CD, Sony Music, 1997)

Přivlastňovat si Liquid Harmony pouze pro techno (house nebo jakoukoliv jinou škatulku) nehodlám. Nedovolil bych si to. Jsou nasáklí funky, jazzem, drum´n´bassem. Ať ale jdete z kterékoliv hudební strany, vyhnout se jim není možné. Oni svou velikostí a kvalitou celou českou elektronickou taneční scénu přesáhli. Jejich The Fourth nebo I Can´t Get Know D.S. jsou důstojnou domácí odpovědí na volání globálních ikon typu Underworld nebo Leftfield. I´ve Got Baby by zase v pomyslných „alltime classics“ mohla směle aspirovat na nejlepší českou elektronickou skladbu vůbec. Má drive, skvělé zpracování, nezbytný hitový potenciál a úžasný melodický motiv.

CYP – Territory Of Fear (12", Inceptive, 2005)

Máme nějaké blížící se vydání na Inceptive od mladého českého kluka, který si říká Lukas a.k.a. CYP, jehož zvuk je nyní pro nás velice nakopávající“, prohlásili britští The 65 D Mavericks a měli na mysli právě dvanáctipalec Territory Of Fear kutnohoráka Lukáše Novotného. Deska obsahuje čtyři taneční kusy a dvě ambientní intra. Krkolomně rozlámaná rytmika, industriální pojetí děje nebo chladná a vyhroublá industriální smršť, zahalená do démonického halucinogenního roucha, takové trefné výrazy používá třeba Daho ve své oslavné recenzi.

Elektrabel – Elektrabel EP (12", 6277, 2003)

Ale jo, dám tam tuhle. Elektrabel z mého výběru vyčnívá hlavně tím, že v žádném případě není vzpomínkovým artefaktem, v produkci nikdy neustal a podle mého názoru má z pozdější doby i mnoho zajímavějších a originálnějších desek. Tenkrát to ale bylo poprvé, poprvé ho vydal sám Jeff Mills, což z globálního hlediska asi i do dnešních dnů představuje tu největší řachu v historii české techno scény. Obzvlášť, když nezůstalo jen u jednoho singlu, a Tomáš Hartl přesvědčil Jeffa ještě o dva roky později skvělým albem For Various Reasons. Já ale nezapomínám hlavně na to první, Elektrabel EP.

Various - Antidandruff 2.0 (12", Antidandruff, 2001)

Co se týče techno produkce, mohli jsme k našim východním bratrům vždy vzhlížet. Oni tvořili vlastní zvuk a zároveň s ním byli světoví. Kompilační dvanáctipalec Antidandruff 2.0 symbolizuje československé hudební sblížení. Slovenské hvězdy nejzářivější - Dalo a Toky - se tady vytasili s dnes již legendárními úderkami „hele_sundej brejle“ a „drupi_dělal na mě kozy“. České barvy dobře reprezentuje v lehčí poloze krásně zasněná „on_ja som neni“.

various – Fylo 01 (12´´, Fylo, 2000)

DJ Agent v prvních letech nového tisíciletí ze stáje svého labelu Fylo vytlačil do oběhu čtyři povedené dvanáctipalce, vezoucí v sobě zvuk autorů czech techna (Nika 77, Matrix) a i úspěšných autorů světových (Inigo Kennedy, Takaaki Itoh, Christian Wünsch). To se prostě povedlo. Navíc, tvrdé, kovové, industriální zlomeniny tehdy frčely. Agent sám se tu zjevil pod mnoha pseudonymy: Biot, Contact, Distance, Georgeous George, Juran Uran, Mark Trade.

Fishguard – Rubato (12´´, Sitcom, 2002)

Projekt Fishguard (DJe Matrixe) byl produkčně aktivní v krátkém období mezi lety 2002 a 2004. To že v produkci ustal je veliká škoda, protože od první desky prokazoval výjimečný talent, jeho skladby byly rytmicky velmi vtipné, dokázal se postarat o jejich dobrý zvuk a uměl chytit tanečníky svým live actem.

Ladida – Laser Girl (CD, Laser Girl, 1997)

Tahle deska není Ladidina nejlepší. Vědělo se to už v době jejího vydání i Ladida sama o tom v rozhovorech mluvila. Lépe šlape Mundo i The Bullet EP a do světa také udělaly větší díru. Toto ale bylo první regulérní české techno album a na to se prostě v dobrém i ve zlém nedá zapomenout. Mám-li z této desky vybrat něco opravu zajímavého, volím netypickou electro pecku Wipe Out, která ostatní skladby převyšuje technickým zpracováním a zejména svou životaschopností (každá její hudební složka krásně samostatně žije a dohromady skvěle fungují).

Igor Pataky – Techno Energy 6 (mix CD, Nextera, 1998)

Ač Igor Pataky nemá na kontě žádnou klasickou desku, jeho ojedinělý, ale výrazný autorský projev, na mixované kompilaci Techno Energy 6 nemůžeme v žádném případě opomenout. Kompilaci otevírá vlastní track Long Time Ago - jednoduchý beat a efektovaný perkusivní sampl. K nim se zanedlouho přidá basová linka a pak i lehká hajtka, jejíž protahovací cviky společně s masivní filtráží basové linky kompozici gradují a ženou kupředu až k jejímu splynutí s Planetary Assault Systems Remixem tracku Drumcode No. 1 od kooperace Adam Beyer + Lenk. Trojici vlastní produkce doplní Igor skladbami Headlong P a Psychological Abduction.

Cay – Incredible Things EP (12´´, Aiffel Records, 1995)

Tak toto ani vlastně není techno, spíš bychom to dnes šoupli někam do trance. Ale když vezmu v úvahu fakt, že za projektem Cay stál všem dobře známý DJ Aiffel, kterého bychom se i jako technaři neradi vzdávali a zejména to, že česká elektronická taneční scéna první poloviny 90. let rozhodně tolik nehrála na škatulky, všichni si byli tak nějak blíže a na techno kompilacích jste mohli potkat i jména jako Art Of Trance, hrdě si tuto desku ve svém žebříčku ustojím. Aiffel prostě byl u kořenů „toho všeho“ a tato deska taky.

Počítám dobře? Napsal jsem „10 českých techno desek...“, ale mám jich tu jen 9. Když já se ale nemůžu nad tou poslední rozhodnout. Byl by to některý z Miquelových „Lickerů“? Něco od Luccy nebo kousek z labelu Article? Anebo něco úplně jiného, na co já nevzpomínám, ale Vy třeba ano? Bude mi ctí, když se o tom v diskuzi pohádáte.

REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně