Michael Dědeček: Vinyly zažívají renesanci

Jak se daří novému vinyl-shopu v Praze? Čím si jeho majitel musí projít a co musí zvládnou, aby se tím uživil?

22.10. 2013 06:17:05 | rozhovory | Carl W

Nový vinyl-shop v Praze (U Nikolajky 6) s velkými ambicemi otevřel teprve letos v létě. Natáhne "geekovskou" generaci a uživí se? Vše nám prozradí jeho majitel Michael Dědeček, který do tohoto byznysu vstoupil jistojistým krokem. Přijdete se k němu podívat?

- Carl W: Zdravím, jak jste přišel k nápadu otevřít si kamenný vinyl shop?

- Michael Dědeček: S hudbou jsem byl mnoho let obchodně spjatý, byla od dětství mým koníčkem a navíc vinyly zažívají prokazatelnou renesanci, od roku 2008 celosvětově prodeje stoupají dvouciferně (v %).

Nebál jste se rizika neúspěchu? Hodně těchto kamenných prodejen u nás po roce 2000 zavíralo …

Rizika neúspěchu se musíte jako podnikatel bát vždy, ale nesmí vás paralyzovat. Pak je naopak motorem k tomu, být co nejlepší.

Je to Váš první podnikatelský projekt, nebo máte zkušenost i s něčím jiným?

Počátkem 90. let jsem stavěl high-end reprosoustavy, pak jsem odešel do světa většího businessu (jako zaměstnanec).

Kolik máte zaměstnanců a kdo je za co zodpovědný?

Je to family-business, vypomáhají mi mé dvě již dospělé děti v oblasti marketingu a účetnictví.

Odkud berete desky? Objednáváte pouze ze zahraničí nebo i vykupujete nějaké kousky od příležitostných sběratelů?

Máme obě cesty, zahraniční velkoobchody pro nové desky, i vykupujeme zajímavé bazarové desky.

Jak vypadá váš typický zákazník?

Většinou muži, první mladší (20-35), pro které jsou vinyly „trendy“ a něco nového, zajímavého, a pak starší sběratelé (40-60), kteří se znovu vrací k své „pozapomenuté lásce“.

Máte stálé zákazníky, nebo spíše „náhodné“? Dokážete odhadnout jejich poměr?

Vzhledem k tomu, že jsem otevřeli před třemi měsíci, tak noví/stálí tak asi 70/30.

V zahraničních shopech s vinyly jsem se setkal s převážně zahraniční klientelou – tedy turisty. Jak je to u Vás?

Zahraničních turistů je minimum. Není to naše cílová skupina.

Který žánr jde aktuálně nejlépe na odbyt?

Klasický rock 60.-70. let, punkrock, soundtracky, jazz a metal.

Můžete prozradit, kolik musíte denně prodat desek, abyste byl „na nule“?

Záleží na ceně desky, cca 15-20 ks.

Jaká nejcennější deska Vám, ze těch pár měsíců od otevření, prošla rukama?

Japonské pressy a labely jako Mobile Fidelity Sound Lab, Speakers Corner Records a Pure Pleasure Records.

Najdeme u Vás i nějakou zajímavou elektroniku?

Z nových kousků značky Magnat, NAD, Clearaudio, z vintage elektroniky zesilovače, tunery, gramofony (např. Technics a Tesla) a jako specialitky DCC přehrávač Philips a Video Disc přehrávač SONY.

Velice často a intenzivně komunikujete s fanoušky na facebooku. Jak je pro Vás tento kanál důležitý? Jaké volíte další formy reklamy?

Facebook je pro nás klíčový komunikační kanál, máme také webovky www.vinylstore.cz a před vánoci chystáme malou podpůrnou kampaň v rádiích.

Kamenný obchod, oproti těm internetovým, musí často nabídnout něco navíc, aby měl úspěch. U vinylů to asi bude platit dvojnásob. Co je vaše přidaná hodnota a proč by měl jít zákazník nakoupit právě k Vám?

Osobní přístup a poradenství, vysoce kvalitní poslechový prostor, prodej nové i vintage hifi elektroniky, zajišťované na míru a k finančním představám zákazníka, profesionální čištění desek, prodej doplňkového zboží – dárkové poukazy, sluchátka, trička, přenosky, čistící kartáčky a možnost poslechu i velmi netradičních médií – MC kazety, DCC kazet, video disků.

Kde vidíte svůj byznys příští podzim? Co bude ve Vašem obchodě jinak?

Výraznější změny už asi neproběhnou...ale rozebíháme např. projekt digitalizace vinylů na míru zákazníkovi, podrobnosti si zatím nechám pro sebe :-)

Obchod s deskami si neotevře každý, jistě k nim musí mít vztah. Jakou nejcennější desku máte doma? A jak často ji posloucháte?

Budete se divit, ale své desky jsem přemístil do obchodu, kde jsem v zásadě sedm dní v týdnu. A poslouchám zde :-)

REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně