Pavel Bidlo: První akce měly příchuť tajemna

Pavel Bidlo se právem řadí mezi praotce české taneční scény. Už víc než 20 let brázdí nejen domácí klubové vody a pozornost si získal také za oceánem, kde vydal několik úspěšných skladeb. Patří k headlinerům sobotní Akce Z na Zbrojovce, rozhovor s ním vedl PePe.

17.10. 2013 04:01:56 | rozhovory | PePe

- PePe: Na scéně se pohybuješ už přes dvacet let, v podstatě od začátku u nás. Máš nějakou vizi, kde bude scéna v Česku za dalších dvacet let?

- Pavel Bidlo: Chtěl bych být tím vizionářem... Ale žiju den za dnem a krok za krokem, takže takovou vizi nemám. Asi to ale bude stejně rozpačitý jako dneska, něco bude dobrý a něco špatný. Asi všechno změní technologie, to už budem asi nosit jen hodinky. Možná už ani aparatura nebude potřeba. Ale nějakou větší "Star Trek" vizi nemám.

A co dnešní taneční scéna, představoval sis ji před dvaceti lety podobně nebo úplně jinak?

Tenkrát jsem nic takového rozhodně neřešil, prostě se hrálo. Určitě ale nikdo netušil, že to bude takto expandovat. Kolik je dneska v česku DJs? 5000? 10000? Technologie umožnila, aby se k DJingu dostali lidé, kteří by si na to jinak nikdy netroufli. A je to fakt obrovský. Tehdy mě na tom lákalo, jak to bylo nový, vlastně v plenkách. Akce mívaly příchuť tajemna i zakázaného ovoce a to mě přitahovalo. Ale vzpomínám, že jsem mnohé styly a odrůdy taneční hudby odepisoval a nevyšlo mi to. Na druhou stranu právě kvůli technologiím se dopředu dostali rychlokvašky a modelové, kteří často neznají ani základy taneční hudby a ta je přitom nejjednodušší!

Ano, denně se dnes na světové scéně objeví minimálně jeden nový hvězdný DJ. Kdybys měl dnes začínat znovu od začátku, šel bys do toho? V dnešním prostředí, s dnešními možnostmi?

Člověče, nevím! Mě lákají nejvíc věci, který jsou ještě neprobádaný. Fakt nevím, jestli bych popadnul Traktor a šel na to :). Já vnímám DJing jako krásný řemeslo. Něco, co se může časem zdokonalovat - nemyslím, že je dobré nechat to všechno na těch krabicích. Dám příklad: požádali mě, abych vybral nejlepší z deseti soutěžních setů na Mácháč. To byly takový zrůdnosti z mého pohledu! Já jsem se jim omluvil, že prostě nemůžu tohle udělat, že je úplně jedno, koho vyberou. Možná ať radši udělají soutěž, kdo jim dá nejvíc peněz :). Ti lidi nejsou kreativní, kopírujou jeden druhého. Nemají vlastní pohled, vlastní názor. Sety jsou od začátku šílená nálož, bez vývoje. Vem si, že i když přijdeš na obyčejnou diskotéku, taky tam nehrajou hned od začátku ty nejrychlejší pecky. Bývaly doby, kdy se hrály ploužáky, aby se lidi uvolnili... Já jim to neberu, ale to jsou věci, které mi nejdou do hlavy.

A čím by byl Pavel Bidlo, kdyby se tehdy nevrhl na DJing?

Já jsem byl původně elektromechanik, ale to mě nebavilo. Měl jsem ale to štěstí, že jsem mohl být u počátků Rádia 1, to mě naopak bavilo moc. Muzika mě provázela od dětství. Ale víš, co jsem vždycky chtěl být? Profesionální akvarista. Bohudík nebo bohužel nebyla žádná škola, kam bych se dostal. Možná ta zemědělská... Já vlastně akvarista jsem, teď mám ale přestávku na hraní a naplno se k tomu vrátím až na důchod! Je fakt, že povolání jsem už vystřídal hodně. Možná, že bych skončil někde v cateringu nebo tak.

O tvém působení v USA a dealu s Yoshitoshi a Deep Dish se psalo snad všude. Zahrál sis napříč americkým kontinentem od Kanady po Miami. Které místo nebo klub na tebe udělalo největší dojem a máš odsud ty nej zážitky?

Nejvíc se mi líbilo právě v Kanadě. Pobýval jsem v Ottawě a v Torontu. Tam jsem se dostal přes člověka, který se jmenuje Envy - Martin Villeneuve a ten už na Yoshitoshi vydával. Sčuchli jsme se přes jednoho promotéra v Praze a on pak hrával moje demáče, pozval mě tam a na to vzpomínám hrozně rád. Ale kdybys mě zabil, nevzpomenu si na název toho klubu. Scéna v Kanadě je bezvadná. Mísí se tam evropský a americký vliv. Hodně DJs tam utíká, scéna tam totiž není ještě tak zprofanovaná, je víc fresh.

A kam by ses ještě rád podíval, ať už jako DJ nebo jako obyčejný Pavel Bidlo?

Dal bych si nějakej hezkej open-air v přírodě! Mně se třeba líbí akce, které dělávají někteří systémáci. Hezky si to vyzdobí a pak je tam 30 lidí a hrajou si šílenou muziku. Ale jsou v souladu s tou přírodou… Už jsem si díky muzice něco procestoval, leckde jsem byl a popravdě, už mě ani nebaví moc cestovat. Něco jsem si prožil a jsem skromný, takže jsem spokojenej.

Jakou radu bys dal začínajícím DJs, kteří to myslí vážně a hraní je baví a naplňuje?

Určitě bych poradil brát to přes muziku. Trošku si to nastudovat. Není to snad mým věkem, když řeknu, že je dobrý znát aspoň to, jak se vyvíjela taneční muzika. Kdo si tím prošel a kdo si to vodřel, ví, na jakým principu to funguje z hudebního hlediska. Třeba si pamatuju, jak kluci nevěděli, že se míchá na první dobu a míchali si to na třetí :). Někteří v tom prostě tápou a nemají rozhled. Tohle jsou základní principy, který jsou důležitý k tomu, aby u toho člověk vydržel víc než jednu sezónu.

Poslechni si: Pavel Bidlo - DANCE PROTI SEDI vol.3

PARTYINFO

Akce Z

19.10.2013 Fabrika Zbrojovka, Brno
DJs: Pavel Bidlo, Joao Relvas, Granata, Ecco Rox, Aghi, Leonov Bronski, Comander, Guga, Ivka, Kema, Marquis, Peter Pea, To-Su-Ya
Cena: 30
REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně