Kölsch: Mé příjmení je perfektní pro Kompakt

Flédu navštíví magický umělec Rune Kölsch. Ten vás vezme v pátek na jízdu, na kterou nezapomenete. Nedávno se vytasil s debutovým albem a nejen kolem něj se točil náš rozhovor.

19.9. 2013 05:59:59 | rozhovory | Carl W

- Carl W: Ahoj Rune, nedávno jsem někde četl, že máš německé a irské předky. Můžeš říct, že je tvá produkce ovlivněna některou z těchto kultur?

- Rune: To bych neřekl, ale možná melodická stránka pochází z mé irské části rodiny. Irové milují dobré melodie.

Ty jsi Dán - abych byl upřímný, z Dánska znám je dva producenty, co se věnují technu nebo housu - a to tebe a Trentemøllera. Můžeš nám dát tip na nějaké zajímavé producenty právě z Dánska, které by jsme měli sledovat?

Je tady několik dobrých jmen. Noir si vede velice dobře, ten je ze severu (Aalborg - pozn. red.). Dále bych zmínil Lulu Rouge, Kenton Slash Demon či Tomase Barfoda. Ale je tady dost talentovaných mladíků, co se vyplatí sledovat.

Tvá první deska vyšla v roce 1995 na labelu Multiplex. Pamatuješ si na tu druhou?

Druhá byla taky na Multiplexu. Byl to místní malý label, ale i tak jsem měl na své releasy dobré ohlasy. Bylo mi 17, když mi vyšla první deska. Nikdy nezapomenu na první test po vylisování. Vidět mou hudbu v těch drážkách bylo pro mě magické. Teď to není tak zajímavé, když vydáváš digitálně, jako to bylo před lety s vinyly.

Jak jsi začal spolupracovat s Kompaktem? V jednom z tvých interview jsem četl, že tě do toho Michael Mayer musel přemlouvat ...

Michael poslouchal moje Ink and Needle nahrávky a tehdy mi napsal mail, jestli bych nechtěl něco zkusit pro Kompakt. Já jsem samozřejmě řekl ano, načež on zjistil, že mé příjmení je Kölsch. A trval na tom, že byl měl mít tento projekt právě takové jméno. Asi to nevíš, ale Kölsch je kolínský dialekt (Kolín nad Rýnem - pozn. red.) i název místního piva. A to se perfektně hodilo pro Kompakt.

Nejdřív jsi vydal Speicher 68 s trackem Loreley. A to byl velký hit. Kdo je Loreley?

Loreley je vír na řece Rýn. Existuje legenda, že k sobě lákal námořníky a lodě, které následně potápěl. Můj děda mi říkával tento příběh a já jím byl jako dítě vždy fascinován.

Poslechni si: Kölsch - Loreley

Necelý rok před touto nahrávkou Alex Gaudino vydal song Destination Calabria. Jedná se jednoznačně o tvůj loop, tvou melodii. Měl jsi z té nahrávky nějaké peníze?

Přijde mi, že to bylo už před hodně dávnou dobou. Ale toto není dobrý příběh. Pojďme se soustředit spíš na to pozitivní.

Dobrá tedy. Ve svém živém vystoupení používáš Ableton, iPad a kontroler. Nebo ještě něco navíc? A plánuješ do budoucna svůj setup ještě nečím oživit nebo s něčím již experimentuješ?

Já jsem přesvědčen, že můj setup musí být co nejmenší. Dříve jsem toho měl víc, opravdu komplikovaný setup se vším možným, ale živé vystoupení jsem si nikdy neužil. Zdálo se mi, že čím složitější je, tím míň se soustředím na hudbu. Teď jsem šťastný s tím, co mám. V klubech to funguje vždy na jedničku a je velice jednoduché to zprovoznit. Pouze jednou jsem měl problém na festivalu, kde osvětlovač zabral všechny wifi frekvence. A i přesto jsem to dostal do provozu, i když jsem musel krapet improvizovat.

Tak pojďme k tomu nejdůležitějšímu - 1977. Album jsi pojmenoval po roce, ve kterém jsi se narodil. Zvažoval jsi i jiné názvy?

Ve skutečnosti jsem krátkou chvíli zvažoval "Kein Kölsch für Nazis". Viděl jsem ten nápis v baru v Kolíně a přišlo mi to zábavné. Ale neodpovídalo to konceptu alba.

Asi každý ví, že v 1977 jde o tvé dětské vzpomínky. Takže je nám jasné, odkud se vzaly názvy Opa, Oma nebo Goldfisch. Můžeš nám prosím říct, kdo nebo co je Basshund, Silberpfeil a Wasserschutz?

Basshund je pes, co měla má teta. Já mu vždy říkal "bass hound", protože když spal (a on pořád spal), tak vydával takové divné basové zvuky. Byl to strašně zvláštní pes. Měl jsem si ty zvuky nahrát.

Silberpfeil (česky "stříbrný šíp" - pozn. red.) je legendární závodní auto Mercedes-Benz. To auto jsem miloval a sbíral jsem vše, co v souvislosti s ním šlo. Vypadalo tak nádherně a futuristicky i přes to, že bylo vyrobeno v padesátých letech. Já byl fascinován jeho designem celé dětství.

Můj děda pracoval jako policista na řece Rýn. A těmto strážcům se říkalo právě Wasserschutz (česky "ochránci řeky" - pozn. red.). Vždy jsem měl tu práci za strašně zajímavou, protože se naloďovali na paluby a kontrolovali každý náklad, takže museli vidět fůru věcí.

Řekni nám prosím něco o tracku All That Matters, který jsi dělal s Troelsem. On je dánská superstar, že? Bylo těžké jej dostat na tvou desku? A o čem jsou ty vokály?

Troels je opravdu obrovské jméno v Dánsku. Jeho skupina Veto je headlinerem všech velkých festivalů a jsou opravdu úžasní. Jen tak mimochodem - já jsem jeho velkým fandou a společný přítel nás dal dohromady. A ta píseň je pro jeho děti. Dává jim rady do života a mě přišlo, že to přesně zapadlo do mého alba, které je taky o dětství.

Je ještě někdo z pop-scény, s kým by jsi chtěl takto spolupracovat?

Je jich hodně. Strašně rád bych chtěl udělat track s Robyn. Jsem její velký fanoušek.

Jaký drink ti máme připravit na Flédu?

Šampaňské. To je má neřest. Můj otec vždy říkával: „Odpírat si šampaňské je jak odpírat si života.“

A co můžeme udělat pro to, aby se ti v Brně dobře hrála a mohl jsi ze sebe dostat to nejlepší?

Prostě buďte připraveni na cokoliv. Můžu ze svého stylu někam uhnout, abych se pak mohl vrátit. Tak tu show posunu nahoru.

PARTYINFO

Elektra Van Gogh Edition

27.09.2013 Fléda, Brno
DJs: Kölsch (live), Electrosoundsystem, Elio, Andy Smith
bar: AhZ, P.D.CH., krlshp, Rabid, Naabish, Marui Bush
Cena: 250 / 350
REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně