Radíme PR mágům: Text musí cizím očím „chutnat“!

Typografie, kapitálky, akronymy, kurzíva. Cizí slova, která někoho zbytečně vylekají. Přitom by znalost toho, kdy jich používat a kdy se jim vyhýbat, měla patřit do profesního arzenálu všech, kdo pracují s textem.

20.5. 2013 08:48:27 | ankety & názory | Jan „ian“ Hromek

Jak to udělat, aby se vaše tisková zpráva nestala cizí noční můrou? [foto: farm4.static.flickr.com]

Promotéři, PRisti, textaři, publicisti. Jistě tu situaci znáte: máte v ruce text a vymýšlíte nad ním, jak zařídit, aby ho vůbec nikdo nečetl. A kdyby náhodou si tu práci někdo dal, tak aby byl na konci úplně vyřízený. A je jedno, jestli půjde o tiskovou zprávu, biografii nebo třeba reportáž. Naučím vás, jak docílit toho, aby nad textem každý zděšeně vydechl: „Ten autor se snad musel zbláznit!“

Stoooop!!! Toto přeci nechcete?!

Proč je typografie důležitá?

Takže jinak: pokusím se ukázat na několika věcech, jak PR mágové svými výtvory úplně zbytečně popírají smysl vlastní práce - pozitivně oslovit co nejširší počet lidí. Když už totiž máme v ruce skvěle napsaný, čtivý a úderný text, stále ještě existuje „šance“, jak jeho účinek velmi snadno pokazit. Tou věcí, která je bohužel velmi často přehlížena, je finální grafická úprava textu - typografie.

Než se případný čtenář rozčílí nad tím, co se mu to snažím říct, nechť si v hlavě porovná, zda měl někdy pocit, že hezky nazdobené jídlo na kvalitním bílém porcelánu tak nějak lépe chutná, v pěkně ustlané posteli se asi bude lépe spát nebo že elegantnější telefon lépe... telefonuje. I lidské oko je vedeno zvykem a to, co v následujících řádcích popíši, není nic, s čím byste se nemohli setkat v novinách, na profesionálně dělaných webech, nebo v knížkách. Prostě všude, kde absentuje lidová tvořivost PR mágů.

Prokletí zvané kapitálky

Především svůj text strukturujte. Ten správný by měl samozřejmě mít titulek a měl by být členěn do odstavců. Jednotlivé odstavce uvozujte mezititulky. Důležité informace vypisujte s odrážkami a v bodech. Na citace upozorněte kurzívou. I tak prostá věc jako text má svá pravidla, která se nevyplatí překračovat.

Speciální důraz dávám na specialitu tuzemských PR mágů, kterou vytrvale trápí všechny, kteří jsou nuceni pracovat s cizími texty. Následující věc berte smrtelně vážně: nepoužívejte pro zvýraznění části textu kapitálky (velká písmena). Prostě je vyjma zkratek a akronymů (třeba DJ nebo MC) nepoužívejte - nikdy a nikde. Když se tohoto budete držet, žádnou „kapitální“ chybu neuděláte.

A proč? Je prokázáno, že se kapitálky špatně čtou - lidské oko na ně není zvyklé. Navíc kdokoliv, kdo vás bude chtít citovat v celých pasážích, bude muset vaši složitě zhotovenou a samozřejmě zbytečnou okrasu předělat do textu, který se snadno číst bude. Kapitálky nepřinášejí žádnou přidanou hodnotu, obtížně se sledují a úplně zbytečně přidělávají vám i jiným práci. Rozumíte mi, proč je nemám rád?

A pár tipů na závěr

Dobře upravený text je prostě pro čtenářovo oko příjemný na čtení a poskytuje mu dostatek pozitivních impulsů na to, aby udržel jeho pozornost až dokonce. A chcete snad něco jiného? Do formálních věcí prostě zbytečně nemíchejte své rozmary, jak říká můj networkingový kolega Kaix: „Neotiskujte tam svou duši :).“

  • Nedělejte za titulkem tečku
  • Zvolte typ písma s patkami
  • Samozřejmě volte běžný typ písma (třeba Times New Roman)
  • Nepoužívejte zarovnání řádku ke kraji
  • Háčky a čárky - tedy diakritická znaménka - mají v češtině smysl, nezapomínejte na ně!

Mělo by vás taky zajímat:

REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně