Jak prodat starého pána? Případ David Bowie

Populární hudba může v knize historie reklamy představovat možná tu nejbarevnější kapitolu: sex, drogy, výstřední oblečení i chování. A jako ta nejvyšší karta a trumf komerčního úspěchu v mladém věku a na pomyslném vrcholu sil - smrt interpreta.

18.1. 2013 11:58:24 | ankety & názory | Jan „ian“ Hromek

David Bowie ve videu Where are we now?

Hodně z výše jmenovaného se týká i „hudebního chameleona“ Bowieho, který v mládí proslul extravagantními účesy, zálibou v hadřících, které poněkud připomínaly dámský šatník, konzumací drog, co za jeho život vydaly za spotřebu osazenstva větší techno party. V neposlední řadě připomenu naznačovanou bisexualitu a zálibu ve vytvoření dalšího alter ega - Bowieho nejslavnější rolí, kterou hrál nejen na pódiu, ale i v soukromém životě, byl Ziggy Stardust. Rocková hvězda, co doslova a do písmene spadla na Zem z Marsu.

Bowie byl případ, který tuto publicitu dokázal vytěžit do posledního centu. Ale i největší bouřlivák zkrotne, když po drogových úletech neváží ani 40kg a jeho kamarádovi není opravu jiné pomoci, než že ho jednoho dne složí před branami sanatoria pro duševně choré. A považte, to jim oběma nebylo ani třicet.

Co je nejlepší dělat v den 66. narozenin?

8.1.2013. Na den svých 66. narozenin, deset let po infarktu a hlavně po tom, co nevydal ani jedinou novou notu a říkal, že „skládání hudby ho už prostě nezajímá“, Bowie na svém webu zničehonic suše oznámil, že vydá nové album The next day, a ukázal video k singlu Where are we now?. Co by na toto řekly učebnice marketingu? Snad až na narozeninové načasování že nic moc a že se vše odbude shovívavými a uctivými komentáři, jak si „hudební chameleon“ (bože, jak já nesnáším tuto floskuli) nadělil k narozeninám dárek v podobě nového alba… Shrňme to: Bowie teoreticky představuje produkt, který lze jen těžko prodat: je muž, navíc zralého věku a nabídl něco, za co se dnes už jen tak neplatí - hudbu. A nabídl ho pouze tím, že o něm napsal kratičkou noticku.

Ve skutečnosti (virtuální) svět následně doslova zahrnuly nadšené články, hashtagy #bowie nebo #davidbowie zaplavily twitter a alespoň na pár hodin sestřelily z trůnu idola puberťaček Justina Biebra. Videu se dostalo vřelého přijetí a pokud tato vstřícná atmosféra vydrží, věřím, že na dračku půjde i album.

A proč je dobré mlčet?

Lidé jako Bowie dnes představují možná vrchol marketingu - značku, za kterou vlastní práci odvádějí dobrovolně, zadarmo a zároveň perfektně jiní. Jim stačí jen napsat krátká zmínka na svém osobním webu a lidi si to už sami řeknou... K takovému ideálnímu postavení je daleká cesta, na kterou se nevyplatí vyrazit zprudka. Život je běh na dlouhou trať a síly vám v tom případě dojdou daleko před koncem, kdy cíl bude ještě v nedohlednu. Buďte zajímavý, to ano. Ale když start přepálíte, počítejte s tím, že na vás cestou navěsí laciné nálepky, kterých se jen tak nezbavíte.

A stejně jako Bowiemu vám skoro do sedmdesáti budou říkat, že jste „hudební chameleon“, a kdy do opravdu zralého věku budete muset jako on dokola vysvětlovat, že opravdu, ale opravdu ani trochu nejste a nikdy jste nebyl na kluky... Přitom jste především velký umělec! Dělejte to, co skutečně umíte, nehrajte si na někoho jiného. A mluvte, jen když budete mít opravdu co říct. I kdybyste měli mlčet oněch předlouhých deset let.

Mělo by vás taky zajímat:

Video: David Bowie - Where are we now?

REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně