Bónusz Festival 2012: techno vrací úder

Již tradičně se i letos konal v půlce října halový festival taneční hudby Bónusz Electronic Music Festival...

30.10. 2012 11:28:56 | reporty | finch

Dějištěm byl opět budapešťský výstavní komplex HungExpo a na čtyřech pódiích nám bylo naservírováno to nejlepší z domácí a světové kuchyně techna, housu, electra a dalších stylů.

Bonusz Festival 2012 [foto: András Polonyi; www.deadcode.hu]

Moji třetí účast opět provázelo velké rozhodování a kompromisy, protože obsazení letošního ročníku bylo opět velice bohaté a nebylo v mých silách slyšet všechno to, čeho si žádaly mé sluchovody :)

Lidi, kde jste?

Příchod na festival byl pro mne trochu překvapivý. Sice jsme přišli o nějakou tu minutu dříve než loni, přesto zely prostory před výstavištěm prázdnotou a nic nenasvědčovalo tomu, že se tu dnes koná akce pro několik tisíc lidí. Uvnitř už ale vládl klasický party mumraj, míříme tedy do šatny a následně vyměnit žetony. První jméno, které nám okamžitě dělá radost svým šlapavým technem, je domácí stálice a jeden z pořadatelů, Hot X. Zdálo se mi, že od léta, kdy jsme jej slyšeli na festivalu Balaton Sound, lehce přitvrdil a zaplněná hala mu to dává patřičně najevo. Miláček domácího publika předvádí svůj vysoký standart a taktovku nad davem předává dvojici, která pro mě letos byla největším lákadlem.

Spolumajitelé legendárního labelu Soma Quality Recordings, skotští Slam, sice neodehráli původně avizované live vystoupení, přesto se s ničím nemazlí a sází jednu techno pecku vedle druhé. Dav je ve varu, který ovšem trochu mírní další vystupující, který se mi na tuto pozici v lineupu, a vůbec na takovou akci, moc nehodí. Loco Dice míchá zajímavou směs tech housu a techna, tracky nechává celkem dlouho hrát, ale vždy dokáže vycítit, kdy je čas na mix nebo gradaci. Jeho set je pěkný, leč zvukově trošku někde jinde, než ten předešlý i ten, který má následovat.

Video: Slam @ Bónusz Electronic Music Festival 2012

Je libo house či electro?

Ještě před tím ale opouštím hlavní arénu a jdu omrknout kapelu, která nás všechny dostala v létě na Balatonu. Islandští Gus Gus opět předvádí skvělou práci, která je bohužel trošku znehodnocována přílišnou hlasitostí zvukového aparátu. Po pár minutách se dobrovolně vracím do první arény ujistit se, že Loco Dice pokračuje v nastoleném trendu, ale čtvrthodinku po jedné hodině noční se opět vracím do arény druhé.

Na řadě je totiž mé druhé želízko v ohni, argentinský sympaťák a mistr house music, Hernan Cattaneo. Ten mě před pár lety totálně nadchnul v Brně v Boby Centru a po loňské menší odbočce směrem k tech housu se letos opět vrátil do starých kolejí. Zvuk by v případě jeho setu snesl méně basů, aby lépe vynikly lehké housové melodie, i přesto se tetelím blahem a toto vystoupení je tak mým druhým vrcholem noci. Bohužel, všechno jednou končí a nejinak tomu bylo i v případě tohoto setu.

Plný nadšení zkouším třetí arénu, kde v té době úřaduje duo italských bláznů v maskách, Bloody Beetroots v DJ setu. Jaké je však moje zděšení, když zjišťuji, že ani v této hale to s hladinou zvuku není takové, jak by mělo. Lidé se přesto baví, šílí, ale nechtěl bych mít druhý den jejich uši :)

Král Budapešti je jen jeden

Rychle tedy spěchám do hlavní arény, kde už více jak hodinu diktuje techno jeden z nejpovolanějších. Richie Hawtin a jeho dvorní VJ Ali Demirel opět kouzlí úchvatné audiovizuální dílo, které ač je chvílemi jednoduché, pořád je velice úderné. Richie opět efektoval, míchal tracky, jak se mu zrovna zachtělo, nevynechal několik minimalistických pasáží, po kterých vždy následovala nálož během nich připravená a davem řádně oceněná. Předvedl tradičně zvukově vybroušené vystoupení, které mě ale nenadchlo tolik jako Slam, jejichž set měl i díky starším kouskům přece jen syrovější zvuk, který je mi bližší. Pro mnohé se ale opět stává králem této noci, už potřetí za sebou. Před dvěma lety v lehčím, spíše tech housovém setu, loni pak v úchvatné živé performance jako Plastikman live.

Video: Richie Hawtin @ Bónusz Electronic Music Festival 2012

Jsou čtyři hodiny ráno a na druhém konci dlouhého DJ pultu se objevuje další pán, který je obklopen hromadou mašinek. Vždy usměvavý majitel labelu CLR, který v současné době udává tempo světovému technu, Chris Liebing. Minutové intro vystřídá znenadání tvrdý beat a je jasné, jakým směrem se bude následující hodina a půl ubírat. Táhlé valivé beaty okořeněné smyčkami, toť stručná charakteristika. Nemůžu říct, že by mě Chris nebavil. Jeho vystoupení jsou určitě vynikající ukázkou toho, jak nápomocné mohou být moderní technologie, pokud je daný DJ umí využít (a to on umí), pro tvrdost v jeho setech také nemusíme chodit daleko, ale pro mě nejsou až zas tak moc záživné, navíc pokud to před ním pálí Slam a po nich vás do pohádky vezme Hernan Cattaneo J.

V půlce Chrisova setu se tedy odhodlávám k i pro mě trošku překvapivému kroku, když s menší částí naší výpravy vyrážíme zpět na hotel. Nechávám si tak ujít, podle pozdějších dojmů zbytku výpravy, hypnotické ranní techno v podání Maxe Coopera, což mě sice trochu mrzí, ale určitě není všem dnům konec.

Dokonalá party?

V podstatě ano, nebýt vyšší hlasitosti zvuku ve druhé a třetí aréně (alespoň v době mé přítomnosti v nich). V té první bylo tradičně vše v nejlepším pořádku, zvuk burácel halou s dostatečnou silou, hlasitostí i čistotou. Světla také nastavena na výbornou, na lasery byste čekali marně, ostatně ty by byly zbytečné. Samostatnou kapitolou jsou pak projekce, které umí být zároveň krásné i jednoduché a dokáží skvěle dotvořit celkovou atmosféru jednotlivých vystoupení. Co mě možná až zaskočilo, byla skoro nulová čekací doba na barech. Člověk ať přišel kdykoliv na bar, neměl v podstatě problém s okamžitým vyřízením svého požadavku, což naopak trošku kontrastovalo s menšími zácpami na záchodech, kde ale nikdy nebylo třeba čekat déle než 2-3 minutky. Ve všech halách se víceméně dodržoval zákaz kouření a nejen kuřákům pak byl před hlavní halou dopřáván hudební doprovod, který měla na starosti čtvrtá Soundhead stage, kde se po celou noc střídali domácí DJs.

Když bych se měl ohlédnout za hudební stránkou této party za poslední tři roky, kdy ji navštěvuji, je na hlavním pódiu evidentní nástup tvrdšího techna. I když by se to podle line upů možná ani nezdálo, letošní ročník byl nejtvrdší a byl tomu uzpůsoben i zvukový aparát, který někdy zbytečně basoval víc, než by bylo zdrávo. Celková organizace a dramaturgie nejen tohoto indoor festivalu je na špičkové úrovni a pokud stále váháte, kam do zahraničí na party, je Maďarsko, i díky přijatelným finančním podmínkám, tou správnou volbou.

PARTYINFO

Bonusz Electronic Music Festival 2012

13.10.2012 Hungexpo Budapest, Budapest
Live: Slam, GusGus, Profile25, Bernathy Zsiga
DJs: Richie Hawtin, Loco Dice, Chris Liebing, DJ Rush, Bloody Beetroots dj set, Hardwell, James Zabiela, Hernan Cattaneo, Max Cooper, Hot X, Budai, Coyote, Nora Naughty, Felix Cartal, Dannic, Dyro, Andro, Palotai, Firedog, Sikztah, Dublic, Stereokillaz, Yousef, Micheal Breeth, Jay Lumen, CHriss Ronson, Poli, Yvel & Tristan, Igor Do’urden, Kühl, James Cole, Naga & Beta, Crossnine Troll, Secret Factory, Jankec, Jambor & Calman
Cena: 28 - 40 €
REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně