Kraak & Smaak: Když hrajete z CD, koukaj na vás jak na starýho dědka

Příští pátek vystoupí na Flédě a pražském v SaSaZu nizozemské trio...

8.10. 2012 10:03:14 | rozhovory | Acid

Kraak & Smaak: Když hrajete z CD, koukaj na vás jak na starýho dědka

.. Kraak & Smaak. Povídali jsme si s nimi o jejich remixech, vztahu k vinylům i oblíbeném hardwaru.

- Acid: Máte za sebou velmi impresivní diskografii. Jak dlouho vám tak průměrně trvá, než dokončíte jednu skladbu?

- Kraak & Smaak: Jak kdy. Někdy přijde dobrý nápad a základní strukturu skladby máte hotovou během hodiny. Jindy to může vzít dny nebo i týdny. A úplně pak dokončit skladbu, to je zase úplně něco jiného. Může to trvat hodně dlouho, než jste s výsledkem spokojeni: chce to úpravy celkového zvuku, aranží, zkoušky v klubech...

Děláte také hodně remixů. Podle čeho si vybíráte skladby?

Musíte v té skladbě najít něco, co vás navnadí: může to být vokál, basová linka... Od toho se pak odrazíte a začneme skládat podle sebe. Můžete použít buď úplně nové nápady, anebo můžete zkusit zužitkovat některé starší, které dříve selhaly, ale teď by mohly fungovat. Obecně vzato, vybírání anebo i přijímání remixů je spíše o tom, zda se vám daný umělec libí: Je to dobrá skladba? Je to producent nebo vydavatelství, s kterým chceme být spojování?

Jak obecně pojímáte remixování jako takové? Odhalování skutečného potenciálu skladby, vylepšování originálu...?

V základě nám jde o předělání původní skladby do něčeho, co se bude tvářit jako pravý Kraak & Smaak release. Jinými slovy, udělat z originálu svůj vlastní track. Začínáš vlastně úplně od začátku, s výjimkou těch prvků, které tě nejvíc chytily, takže se často může stát, že remix vdechne úplně novou duši do původní skladby. Náš remix Man of Constant Sorrow původně od Skeewiff je toho dobrým příkladem: transformování evergreenu do moderního trippy songu, který parádně sedí do současnosti.

Poslechni si: Skeewiff - Man of Constant Sorrow (Kraak & Smaak Remix)

Když už jsme u těch remixů, které jsou vaše oblíbené?

Co se týče těch našich, pořád máme moc rádi remix Medicine, který jsme jednou udělali pro Marka Rae, je to už klasika. A-Skillz (Squeeze Me), Henrik Schwarz (No Sun in the Sky) a Solomun (Let's Go Back) zase udělali báječné remixy našich skladeb. A pokud bychom měli vypíchnout aspoň jeden z nejlepších remixů všech dob, byl by to Donna Summer a její I Feel Love v remixu od Patricka Cowleyho.

Míváte také zkoušky jako tradiční kapely?

Samozřejmě, ale není jich moc, jelikož to vyžaduje hodně zařizování a běhání okolo. Kvůli tomu jsme taky primárně studiový producenti :). Live verze jsou ale často odlišné od releasů: některé skladby naživo vůbec nefungují, jiné okamžitě a některé zase vyžadují různé změny v aranžích apod. A taky děláváme speciální verze remixů jen pro živá vystoupení. Takže rozhodně potřebuje zkoušet jako každá jiná kapela; zjistit, co potřebuje změnit atd. Každopádně díky bohu za to, že se nám kolem sebe podařilo shromáždit některé z nejlepších nizozemských muzikantů a vokalistů, díky kterým to na pódiu všechno funguje.

Jak se stavíte k celé debatě digital vs. vinyl? Má podle vás vinyl budoucnost v hudebním průmyslu?

Místo pro vinyl tu rozhodně je a to jak dnes, tak i do budoucna. Pro spoustu DJs je to už ale ukončená diskuze. Je pěkné mít možnost si koupit oblíbené skladby na vinylu, ale současný a budoucí standard pro hraní je digital. V opačném případě nemáš možnost hrát nové věci, jelikož většina je vydávána jen digitálně. Nehledě na to, že už na tebe koukají jako na starýho dědka, když hraješ z CD! V budoucí generaci budou laptopy ještě dominantnější. Má to samozřejmě i své výhody, nemusíš se strachovat o přeskakující jehly a nosit všude tunu desek na zádech. Ale spousta nové muziky je vydávána i na vinylech, v pop music, rocku, a trh pořád roste. Kolega Mark vlastní několik vinyl shopů v Holandsku (Velvet Music) a prodává jak nové, tak i bazarové desky, sběratelské edice... Všem žánrům se daří dobře.

V jakých formátech si obvykle pořizujete hudbu?

Na hraní kupujeme digital, ideálně WAV, pro nás osobně pak CD a vinyly vždy, když je to možné. Každopádně je skvělé, že spoustu nových věcí dnes může člověk poslechnout na internetu: Soundcloud, Youtube, Beatport, blogy atd. A pokud se vám něco zalíbí, budete toho chtít slyšet víc a nakonec si stejně pořídíte vinyl nebo CD.

Ke komu jste vzhlíželi jako mladí?

Jejda, těch bylo hodně: Public Enemy, Nick Cave, David Bowie, Ian Curtis, Joey Beltram atd. atd.

Jak často ještě zavítáte na party jako regulérní návštěvníci?

Už moc ne. Všichni tři máme malé děti a mezi skládáním a hraním je dost těžké najít si čas a zaskočit si někam jen jako neutrální návštěvník - což ve finále stejně už ani být nemůžeme, jelikož to vždycky budeme posuzovat i z pozice producenta a vystupujícího.

Máte nějaké oblíbené mašinky nebo software, s kterými rádi pracujete (ať už na pódiu nebo ve studiu)?

Ve studiu je naším momentálně nejoblíbenějším synthem Roland Jupiter 8 z počátku 80. let, který má parádně hutný zvuk, které projde úplně vším. Naše nejlepší koupě posledních let. Schválně jestli dokážete odhalit, ve kterých skladbách z alba Electric Husle jsme ho použili! V tomto ohledu jsme trošku blbouni, jelikož si ho s sebou vždycky musíme vzít i na live hraní. Prostě musíme... Kromě něj hraje důležitou roli v naších show také Korg MS10, který je skvělým generátorem chaosu.

Video: Kraak & Smaak feat. Sebastian - Dynamite

PARTYINFO

Kraak & Smaak

12.10.2012 Fléda, Brno
Live: Kraak & Smaak, Kapitán Demo
Cena: 280 - 350
REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně