Orbith: Na hraní z vinylu nikdy nezapomenu

Jak nové technologie mění svět DJingu? A má vinylová desku skutečně tak fenomenální zvuk?

27.4. 2011 10:48:10 | rozhovory | Pavel

Foto: Orbith [www.rave.cz/boyda]

- Pavel: Jaké technologie jsi používal při hraní - na začátku své kariéry, jak se to vyvíjelo?

- Orbith: Od začátku DJingu jsem hrál pouze z gramofonů, vzhledem k tomu, že to bylo někdy v roce 1996 tak ani jiná možnost nebyla.

Jaký byl tvůj vývoj v rámci hudebních stylů? Držíš se stále svého? Zkoušíš nové zákoutí a styly elektronické hudby nebo stavíš na svém základě a sem tam do toho vrazíš nějakou „svoji vychytávku“?

Těch stylů za tu dobu bylo hodně. Začínal jsem na klasickém rave, potom přešel na techno, electro a teď je to nazpět pomalejší techno s elektrem. Dnes si díky X1 a Traktoru vyhraji se setem dvakrát tolik a dodám trackům, které nejsou moje, novou tvář.

Používáš platformu MAC nebo PC, začínal jsi rovnou na MAC nebo jsi různě testoval a laboroval?

K hraní používám MAC. Vzhledem k tomu, že klasické PC mám doma na práci, tak jsem si čas od času nainstaloval pro zábavu nějaký program na hraní, a když jsem viděl, jak s tím PC bojuje, tak MAC byla jasná volba.

Co ti přineslo hraní z vinylů? Jaký byl přechod z analogového světa do světa nul a jedniček? Myslíš si, že si musí každý projít klasickým kolečkem, že začne hrát z vinylů nebo CD aby se naučil srovnávat jednotlivé skladby a cítit beat a pak se teprve přesune dál?

To záleží na osobnosti a určitě to není pravidlo. U mě to tak bylo, protože to byl odraz doby a její tech. vyspělosti. Oproti tomu hraní z vinylů se nedá srovnávat se software. Je to fantazie, nikdy na to nezapomenu a také nikdy nepřestanu hrát, i kdyby to mělo být jen tak sám pro sebe, doma mimo veřejnost. Pochopitelně věřím tomu, že polovina dnešních „laptop“ DJs by nedokázala srovnat na gramofonech ani jeden beat a to stejné platí i pro „cédéčkáře“.

Jak se rozrostly tvoje obzory v okamžiku, kdy jsi začal používat Traktor a kontrolér X1? Máš při hraní „více času“ na to, abys tracky různě efektoval a vymýšlel rozmanité sety, nebo si díky X1 při hraní odpočineš a alespoň můžeš koukat po ženských :-)?

Osobně po 11 letech hraní s vinylů mě to dává úplně jiný rozměr hraní, můžu si pouštět v podstatě cokoliv a dělat s tím cokoliv. Dělat velice kreativní mixy, což by u klasického hraní s gramofonů šlo jen velice stěží.

Říkáš po ženských :-)? Při hraní ze sebe vydám vždy maximum, takže není čas se flákat:-).

Myslíš, že používání hudebního software při live hraní, DJing jako formu hudební produkce nějak zabíjí nebo naopak pomáhá při jejím rozvoji?

No toto téma je hodně názorů… Například dřív se jezdilo nakupovat vinyly do Rakouska, Německa, byla to prostě jiná doba, když jsi tam něco sehnal, tak druhý DJ v ČR třeba daný vinyl nikdy nesehnal a ty jsi byl díky tomu velice originální. Dnes může hrát kdokoliv cokoliv, protože tracky seženeš úplně všude. Tímto se to možná trochu zabilo, ale zase na druhou stranu máš spoustu možností, jak ty tracky při hraní okořenit. A to je právě největší zbraň X1 a Traktoru. Možnost být při mixu maximálně tvůrčí a kreativní.

Jak řešíš zvuk? Jsou ortodoxní vinylisti, kteří tvrdí, že takový zvuk jako je z desky nemůžeš při používání SW a zvukových karet nikdy dosáhnout. Myslíš, že je to pravda nebo jenom, obelhávají sami sebe?

Hloupost, v klubech to nemáš šanci poznat a sám jsem byl někdy svědkem, že přede mnou hrál někdo z gramofonů, a když jsem spustil koncert z Audio 8 DJ tak ten zvuk byl úplně někde jinde, víc dynamický a krystalicky čistý.

Jak se na tebe dívají tvoji „kolegové?“ Mají nemístné poznámky tipu „že to za tebe ten MAC udělá všechno sám“ a „že se jenom opíráš o pult“...

Jasně, něco takového už proběhlo, ale vzhledem k tomu, že nejsem typ, který tento software využívá jen proto, aby za něj srovnal beaty, ale zároveň tvořím. Po hraní za mnou vždycky někdo přijde a chce podat vysvětlení, líbí se mu můj styl a velice důkladně chce popsat celý systém. To mě na tom poslední dobou docela baví. Proto navazuji spolupráci se společností Deccart, kde bych pomáhal jako lektor.

Jak tě vedlo k založení DJ školy? S kým jsi do tohoto projektu šel? Máš hodně zájemců? Už se některý z tvých žáků vyšvihl? Potkáváš někoho na podiu, jako svého předskokana? Nebo dokonce některý z tvých žáků předčil svého učitele?

S nápadem přišel Karel Rujzl (rave.cz ) a začal ho realizovat s Tomášem Romanem Ondráčkem (fleda.cz) (vyjádření Tomáše Romana Ondráčka: s nápadem jsem přišel samozřejmě já a realizoval ho Karel, jak jinak, že ano:))
za pomocí těchto dvou lidí se to dalo celé dohromady a škola začala fungovat. Mě to nesmírně baví, předávat v tomto oboru zkušenosti novým lidem. Některé žáky sem tam vidím, se mnou napsané na line upu, ale jestli mě některý z nich přerostl? To netuším, ale každému z nich bych to přál.

Kolik je ti let? Jak dlouho si myslíš, že se můžeš věnovat aktivnímu DJingu? Přemýšlel jsi někdy nad vlastní produkcí nebo tvorbou remixů?

Je mi 33 let, zatím o konci moc neuvažuji, je to přece polovina mého života, nejde to jen tak. O studiové práci jsem zatím vůbec neuvažoval a při současném časovém vypětí na to nemám ani minutu času navíc. Takže uvidíme, kam se bude moje hudební kariéra za čas ubírat.

Linky:

PARTYINFO

Elektra [zrušeno]

03.06.2011 Fléda, Brno
DJs: bude upřesněno
REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně