Sven Väth: Cítím pouze hudbu a energii tancujícího davu!

Německý DJ, producent a “partyzvíře” z Frankfurtu...

4.2. 2011 11:32:53 | rozhovory | PePe

... má již mezi generacemi partypeople mnoho přezdívek. “Táta techno parties” či “Kmotr všech kluberů” v následujícím rozhovoru odkrývá historii značky Cocoon, říká svůj názor na to, co potřebuje úspěšný DJ či vzpomíná na svůj nejdelší set v historii. Sven Vath přijede do Brna na Citadelu v sobotu 19. března.

- PePe: Ahoj Svene, jak se podle tebe změnila elektronická taneční scéna od dob, kdy jsi začínal?

- Sven Väth: Myslím, že elektronická muzika dneška je charakterizována hlavně neustálou proměnou stylů a jistou otevřeností ke všem možným žánrům, které hudba jako celek nabízí. Právě tohle je klíč a dle mého názoru bude takto vypadat i budoucnost elektronické hudby – pořád bude postupovat dál a dál. Na druhou stranu, v časech minulých existovala větší svoboda v rámci stylu – nebylo ještě tolik aktivních producentů a vlastně ani posluchačů. Každopádně si myslím, že vývoj jde nyní správným směrem!

Někdo by mohl mít dojem, že dělat každý rok to samé musí být pro tebe ubíjející. Co tě tolik žene kupředu?

No, já si moc nemyslím, že bych dělal pořád to samé. Každý klub a každý dav party lidí je odlišný od těch ostatních. Neustále vycházejí nové vzrušující desky a každý rok se rodí nové festivaly a jiné události. Co mě pohání, je energie, kterou nabírám při svých vystoupeních v klubech a festivalech. Nemyslím, že by jí ubývalo a proto ani nemám pocit, že by se věci každoročně opakovaly. Mám tolik myšlenek a plánů pro nové projekty, že mi vlastně nezbývá nic jiného, než jít pořád dál.

www.rave.cz/shop
Kup si lístek na Citadelu na www.rave.cz/shop.

Nemáš dojem, že někteří lidé berou techno příliš vážně? Ty naopak vypadáš, že miluješ legraci.

Samozřejmě, je důležité tvrdě makat a brát vážně to, co děláš, pokud chceš, aby tvé projekty měly úspěch. Ale jakmile přijde čas, kdy se postavím za mixpult a spatřím ten natěšený dav, přestávám cítit jakoukoliv vážnost, cítím pouze hudbu a energii tancujících lidí, jejich charisma, které mě pohltí. Takže nemůžu říct, jak moc vážně jiní lidé vnímají naši hudbu – můj tým i já bereme vážně takové ty obchodní záležitosti, ale vždy se snažíme vnášet do toho pocit „rodinnosti“, jak je to jen možné.

Odkud se vzal název „Cocoon“?

Jméno Cocoon se zrodilo z nápadu, který jsem měl v roce 1994 těsně po shlédnutí představení s názvem „Fura dels Baus“ na berlínském Tempeldromu. Byla to dost bláznivá show, ve které účinkovaly zavěšené kokony naplněné vodou, ze které prosvítaly nahé lidské postavy. Celé představení pojednávalo o jakési přeměně a mě tehdy napadlo, že vlastně jediná konstantní věc v lidském životě je proces metamorfózy, proměny. Divadlo jsem opouštěl už s myšlenkou pojmenovat můj další projekt Cocoon. Dva roky na to jsem uspořádal čtyři parties ve spolupráci s cirkusovou skupinou z Anglie, která předváděla něco podobného. Na line-upu se objevila jména jako Underworld, DJ Hell, The Advent, DJ Kudo z Japonska, B12 a další. Tehdy jsem hodně podlehnul idealismu a neměl jsem žádného sponzora, takže celá akce skončila finanční katastrofou, kterou jsem platil ze své kapsy. Dal jsem si oraz a konečně po svém odchodu z labelů Harthouse a EyeQ v roce 1997 a po uzavření frankfurtského klubu Omen jsem roku 1999 založil značku Cocoon. Pak mi Mar-T z baleárského klubu Amnesia řekl, že má pro mě k dispozici pondělky a ještě ten samý rok jsme v Amnesii uspořádali čtyři testovací mejdany. Představili jsme tanečníka Butu, který měl skafandr a krvácející uši – bylo to silné, ale tiché poselství, které říkalo „síla se skrývá ve zdánlivém klidu“. Lidé poznali, že se rodí něco nového a naše parta z Frankfurtu i místní byli šíleně vzrušení. Tohle je začátek éry Cocoon a od roku 2000 už jedeme každou sezonu naplno.

Cocoon ale nejsou pouze parties, je to značka s mnoha tvářemi. Řekni nám o ní více.

Pro mě je Cocoon především pocit, jistá klubová kultura. Víc jak 20 let jsem ponořen do klubového podhoubí, jsem naplno chycen v sítích, kde se lidé scházejí, aby společně něco vytvářeli. Na začátku jsme byli dva - já a můj booker Talida, krok po kroku jsme vytvářeli jednotlivé větve Cocoonu. Nejprve to byla bookingová agentura, později parties, label a tak dále. Všechno tohle tvoříme proto, abychom po celém světě rozšířili naši vizi elektronické hudby a kultury kolem ní. V dnešní době je Cocoon uměleckou agenturou, bookujeme Ricardo Villalobose, Tobi Neumanna, Andre Galuzziho a mnoho dalších. Staráme se o mezinárodní události, pořádáme festivaly a samozřejmě nezapomínáme na naše působení na Ibize. Je toho ještě daleko víc, Cocoon je prostě moje velká rodina :-).

Jsi známý svými nekonečnými sety, kolik hodin trval ten nejdelší?

Určitě jsou na světě DJs, kteří zvládli mnohem delší sety než já. Nikdy nebylo mým cílem odehrát nejdelší set! Ale pamatuju si na jeden z Loveparade v 90. letech. Hrál jsem na páteční přehlídce, pak jsem v sobotu večer zahajoval afterparty a hrál jsem nonstop až do pondělní noci... Spočítejte si to sami. Nejšílenější bylo, že na place byli tancující lidi, kteří mě provázeli celým mým setem! Tehdy nebylo nic zvláštního na tom, že v klubu je jediný DJ, který hraje pět nocí po sobě od začátku až do konce. Nebylo nás tolik, abychom se střídali během noci, takže hrát několik hodin bylo zcela běžné. Jestliže jste do toho ponoření naplno, musíte mít obrovský hudební repertoár a zkušenosti s mixováním a vytvářením příběhu. Jedině tak můžete lidi brát na nekonečný výlet a očarovat celý dav. Chce to znát dobře svou muziku a být schopen přecházet z žánru do žánru, pak můžete „namalovat“ vlastně jakýkoliv typ příběhu. Ricardo patří taky k těm, kdo dokážou hrát „nekonečně“, stejně jako třeba Frank Lorber, Pascal F.E.O.S. nebo Mark Spoon.

Jaké jsou podle tebe tři nejdůležitější věci, jak se stát DJem?

Především potřebuješ cit pro hudbu a rytmus. Pak musíš převzít odpovědnost za tancující dav a musíš být vždycky připraven hledat novou muziku, ne pouze reprodukovat, co dělají ostatní DJové. To ty musíš být tím, kdo vybírá, co bude hrát, nestačí pouze dívat se na cizí playlisty. Další věcí je mít srdce na pravém místě, rozvíjet svůj talent roztancovávat lidi na parketu, šířit dobrou náladu, být doslova otrokem hudby a ne tím „kůl DJem“, co má okolo sebe plno všehoschopných nohsledů. Pro mě je cool DJ ten, kdo ještě pořád hrává z vinylů, ale to záleží na úhlu pohledu... Já osobně budu vždy hrát vinyly a budu je stále produkovat. Možná, že v budoucnu nebudou dostupné v každé zemi, ale já se budu snažit je dál podporovat.

Je během léta Ibiza stále hlavním městem elektronické hudby?

Každopádně na světě neexistuje žádné podobné místo jako je Ibiza, takže ta otázka už obsahuje i odpověď... Nechci teď být nějak arogantní, ale myslím si, že právě Cocoon pojišťuje, že pokud jde o muziku, má ostrov stále co zajímavého nabídnout. Věřím tomu, že svými line-upy jsme inspirovali ostatní promotéry a vlastně celý ostrov k tomu, aby se po hudební stránce ještě více rozvinul. Nyní je Ibiza skutečným hlavním městem elektronické taneční hudby více než kdy předtím.

A ještě otázka na závěr: jaká máš na Ibize oblíbená místa?

Pondělky v Amnesii (hahaha) a zbytek si nechám pro sebe jako svoje tajemství!

PARTYINFO

Citadela

19.03.2011 BVV, Brno
DJs: Sven Väth, Chris Tietjen, Jacek Sienkiewicz (live), Michael Burian, Orbith, Jerry, Misa Salacova
Cena: 499 - ? (předprodej)
REKLAMA
DOPORUČUJEME
RAVE.cz - hudební server nejen o taneční scéně