Lunchmeat Festival 2020 uvítá Sophie nebo Helenu Hauff

Lunchmeat Festival, mezinárodní akce věnovaná aktuální nezávislé elektronické hudbě a digitálnímu umění konající se každoročně v Praze ohlašuje druhou várku vystupujících. 11. ročník festivalu je naplánovaný do nejrůznějších lokací od 28. září do 3. října. V rámci programu se do Prahy po šesti letech vrátí popová vizionářka Sophie a mezi nově ohlášenými jmény nechybí ani jedna z nejvyhledávanějších současných DJek a producentek Helena Hauff.

„Lunchmeat jsme vždycky brali trochu jako reakci na současné klubové „schizma“, kdy vedle sebe existuje největší underground i mainstream taneční hudby. Tím, že na jednu stranu přijde Sophie a na druhou Helena Hauff chceme ukázat, že se tyto světy můžou doplňovat a kooperovat,“ říká Jakub Pešek, ředitel festivalu.

„Sophie hrála v našem klubu NEONE v letech 2013 a 2014, v úplných začátcích své kariéry a proto s ní cítíme silné spříznění. Je důkazem toho, jak daleko se může dostat i člověk z okrajových žánrových sfér a dělající velmi neobvyklou až extrémní hudbu,“ dodává Pešek. Producentka a zpěvačka Sophie patří v současnosti mezi největší hvězdy, spolupracuje s Charli XCX nebo Madonnou a sbírá nominace na Grammy.

Část festivalu se ponese v duchu estetiky temných časů – v podobném duchu jako dark techno Heleny Hauff se ponese ponurá AV performance dua 404.zero nazvaná Black Sunday, která svůj apokalyptický dark ambient doprovází patřičně zrnitými vizuály. Jeden z velkých objevů loňského roku – bezútěšné noise-techno duo Tittingur vystoupí se světelnou designérkou æoe. Producentka Nina Pixel a umělec Adrián Kriška zkoumají v Ancestral Archeology AV live propojení slovenského folkloru a žité zkušenosti v technologií prorostlém světě 21. století. Temple Timbre Embers AV live míchá vizuály umělce DevKida a materiál inspirovaný majestátností a hutností zvuku kostelních varhan ze stejnojmenné desky hudebníka Stroona.

Návštěvníci Lunchmeat Festivalu si užijí i neobvyklé intermediální performance. Sam Rolfes je pozve do vyšinutých vizí své 360° AV experience využívající médium virtuální reality. V rámci cenami ověnčeného projektu Corpus Nil se hudebník a umělec Marco Donnarumma bude ptát, kde je hranice mezi člověkem a strojem. Koncertní premiéru si na letošním Lunchmeatu také odbude virtuální bytost/digitální avatar NIVVA.

Mezi už dříve ohlášenými vystupujícími jsou například Lyra Pramuk, Robert Henke, Maenad Veyl nebo Anthony Linell. Lístky jsou dostupné v síti GoOut.

404.zero presents Black Sunday AV live

404.zero je audiovizuální duo, které tvoří mediální umělci Kristina Karpysheva a Alexander Letsius. V posledních letech se stali výraznou součástí post-digitální umělecké scény a vystavovali na místech a festivalech jako Times Square, MUTEK Montreal, MUTEK Mexico, Japan Media Arts Festival, Genius Loci, Electric Castle, či Weimar Festival. Název projektu 404.zero pochází od známé chybové hlášky počítačového systému, která sděluje, že požadovaný obsah nebyl k nalezení. Tato chybová metoda se odráží v jejich estetice.

Pro své projekty vytváří 404.zero hudbu generovanou modulárními syntezátory a zapisují přitom zcela unikátní hudební jazyk, který je založený na lakonické fraktální sebepodobnosti a je inspirovaný tichem. Na Festivalu Lunchmeat uvedou audiovizuální album Black Sunday, výsledek jejich pobytu v slavném studiu Greenhouse v Reykjavíku. Dílo prozkoumává krajinu Islandu a 404.zero na něm experimentují s modulárním systémem a Buchlovým syntezátorem. Výsledkem je darkambientní kompozice, kterou doprovází neméně temné a zrnité vizuály. Nahrávka Black Sunday vyšla na Bedroom Community.

Helena Hauff

Uvítejte samotnou královnu temného techna. Na klubové scéně se Helena Hauff pohybuje už skoro dekádu. Začala jako DJka v hamburkském klubu Golden Pudel, kde uváděla noc nazvanou Birds and Other Instruments. V roce 2013 debutovala EPčkem Action Reactio. Její dlouhohrající debut Discreet Desires vyšel péčí vydavatelství Werkdisc o dva roky později a sklidil velkou chválu kritiky. Jako producentka vytváří Helena Hauff techno a electro doslova vysvlečené na základní stavební elementy. Často k tomu používá analogové nástroje a dnešní klubovou hudbu vrací do syrových časů acid houseu přelomu osmdesátých a devadesátých let. V zálibě ale má také EBM nebo industrial. Její druhé album Qualm vydali na Ninja Tune v roce 2018 a track Hyper-Intelligent Genetically Enriched Cyborg byl zařazen mezi nejlepší elektronické skladby roku na Pitchforku. Proslavila se DJskými sety, v nichž míchá kyselinové electro se zničujícími kovovými beaty. V roce 2017 byl její mix pro BBC Radio 1 Essential Mix vyhlášený nejlepším mixem roku v této relaci, což se její povedlo jako první ženské DJce v historii. Koncertovala po celém světě a šéfuje vlastnímu labelu Return to Disorder

Nina Pixel w/ Adrián Kriška presents Ancestral Archeology AV live

Nekompromisní rituální rytmy smyčkované do nekonečných zvukových soundscapes a špinavé temné techno. Nina Pixel (vystupující někdy také jako Black Acid nebo Palm Reader) přináší své pre-apokalyptické pohádky, emoční topografii soukromých krajin smíchanou s archeologií lidské duše. Její vystoupení stojí někde mezi live actem, djingem, samplováním, smyčkováním a cítěním. Narkotický výlet do hlučných obřadů a industriálních mýtů našich temných koutů.

Ancestral Archeology je její AV projekt vytvořený společně s vizuálním umělcem Adriánem Kriškou. Otevírá otázky jako: Jak chutná půda tvého domova? Jaký je zvuk tvé kůže? Hudba a vizuály Ancestral Archeology jsou inspirovány slovenským folklorem a antropologií ve spojení s osobními příběhy. Folklor bez omšelých narativů, queer a feministické formy vetkané do nových příběhů našich identit.

NIVVA AV live

Virtuální hudebnice nebo digitální bytost? A nebo obojí? NIVVA je hudebník/ce z Prahy a jejich umělecké dílo. Co ji odlišuje od ostatních hudebníků je to, že hlavní tváří projektu je digitální avatar. Debutové EPčko NIVVy nazvané EASY vydal český label Bad Names (Margo, Sundays on Clarendon Road) v únoru 2020. Čtyři minimalistické elektronické skladby z Easy vypráví příběhy zkoumající hranice intimity a toho, co se stane, když digitální avatar překročí stín své postavy. Další chystaný materiál se věnuje budoucnosti umělé inteligence a tomu, jak algoritmy, které nás obklopují na každém kroku, ovlivňují naše životy. NIVVA zatím naživo nevystupovala a Lunchmeat festival vypomáhá s premiérou její audiovizuální show.

Marco Donnarumma presents Corpus Nil

Umělec, performer a vědec Marco Donnarumma používá médium lidského těla, aby kriticky mluvil o rituálech, moci a technologii. Od začátku tohoto tisíciletí míchá platformy nového média, současného performativního umění a počítačovou hudbu, aby vytvořil znepokojující umělecké objekty. Manipuluje těla, vytváří choreografie, sestavuje technologická zařízení a skládá zvuky. Různé disciplíny a média spojuje do jednotné, smyslné a nekompromisní estetiky. Donnarumma posledních patnáct let neustále vystupuje ve velkých i nezávislých divadlech, koncertních halách, festivalech a muzeích celého světa. Jeho repertoár obdržel četná ocenění.

Za Corpus Nil je Marco Donnarumma držitelem Ceny za výjimečnost v oblasti Sound Artu na Prix Ars Electronica 2017. Je to performance pro lidské tělo a stroj s umělou inteligencí. Nahé tělo, částečně lidské a částečně strojové, leží na pódiu. Je to amorfní shluk kůže, svalů, hardwareu a softwareu. Biofyzické senzory jsou připojené k údům performera a snímají tělesné elektrické výboje a zvuky těla a posílají je do stroje. Stroj zároveň reaguje na pohyby těla. V nestálé smyčce se tělo a stroj vzájemně ovlivňují a není jasné, zda nové tělo je dost lidské nebo zda tradiční slovo „člověk“ ještě stačí na jeho popis.

SOPHIE live

Když na konci roku 2013 SOPHIE poprvé přijala pozvání do kultovního pražského klubu NEONE, těžko někdo mohl tušit, že se z ní stane jedna z klíčových postav klubové hudby minulé dekády. Tehdy měla za sebou monstrózní singly Bipp / Elle a Lemonade / Hard a pomalu začínala její cesta na vrchol. O necelý sedm let později stojí zpěvačka, producentka a DJka SOPHIE Xeon na pomyslném vrcholu klubové scény a její vliv je cítit napříč celým spektrem.

Její futuristická verze taneční hudby do sebe vsákla elementy asijského popu, eurodance, devadesátkové elektroniky, zároveň ale pokaždé tvrdohlavě hledí vpřed. Vliv jejího hyperkinetického popu, který ji propojuje s estetikou PC Music, už pronikl do samotného mainstreamu. SOPHIE má za sebou spolupráci s Madonnou, Charli XCX nebo Vincem Staplesem a za fantastické album Oil Of Every Pearl’s Un-Insides z roku 2018 obdržela nominaci na Grammy v kategorii elektronické a taneční hudby. Stala se první otevřeně transgender umělkyní, která tuto nominaci získala. SOPHIE čekají v blízké budoucnosti další velké věci, Lunchmeat Festival je pyšný, že ji může znovu uvítat v Praze.

Sam Rolfes 360° AV experience

Oceňovaný digitální umělec a režisér Sam Rolfes uvede na Lunchmeatu svoji audiovizuální show 360°, báječnou jízdu svojí výjimečnou a extravagantní mutantní estetikou. Jeho vizuální styl je známý z video či obrázkových projektů pro umělce jako jsou Amnesia Scanner, Danny L Harle and Caroline Polachek. Pro svoji 360° AV experience používá Rolfes médium virtuální reality.

Sam Rolfes je digitální umělec a režisér rozkročený mezi Chicagem a New Yorkem, kterého časopis Clot popsal jako „L’Enfant terrible digitálního umění.“ Rolfes používá lidské tělo jako bod nula svých děl, vytváří expanzivní psychosexuální světy, jež pohlcují prostor i identitu. Jeho dílo prozkoumává mutabilitu a ohebnost těla a nabízí surreálné performance nahlížené skrze optiku současného portrétního umění. Americký umělec pracoval také s Dannym Brownem, Rihannou, Squarepusherem, nebo vytvářel živé 3D vizuály pro Eviana Christa, Mumdance, Lightning Bolt, či Teengirl Fantasy.

Stroon & DevKid present Temple Timbre Embers AV live

Dalibor Kocián alias Stroon je jedním z největších talentů slovenské elektronické scény. Na počátku milénia začal v metalových kapelách a improvizovaných tělesech a následně vyvinul unikátní způsob fúzování žánrů. Jako sólový hudebník strávil posledních deset let vymazáváním hranic mezi klubovou hudbou, experimenty a soudobou vážnou hudbou. Natočil nespočet hudebních nahrávek a pracoval pro divadlo, film i reklamu. V roce 2020 už stihl vydat dva projekty – zatímco Temple Timbre Embers je inspirovaný majestátností a hutností zvuku kostelních varhan, Songs of Concealed Amplitude fúzuje soprano, živé nástroje, elektroniku a vážnou hudbu.

Na letošním Lunchmeatu představí audiovizuální podobu desky Songs of Concealed Amplitude, kterou s ním vytvořil známý vizuální umělec a grafický designer Ján Šicko aka DevKid. „Vizuální koncept projektu vychází z myšlenky momentů zamrzlých v čase. Kontemplace nebo meditace. Vizuály jsou založené na simulaci generovaných momentů v čase a prostoru, které jsou ovládány různými parametry,“ říká Šicko a dodává. „Posluchač a divák může meditovat v zamrzlém časoprostoru, kde čas je oddělený od věčnosti a každodennost je nahrazena něčím výjimečným.“

Tittingur & æoe AV live

Zvuk rozpadajícího se světa, noise-techno duo Tittingur (Matúš Mordavský a Dominik Suchý) dělá hudbu pro konec veškerého času. Syrovou, nekompromisní a zničující. Distortované syntezátory, zmutované elektrické kytary a chaotické bicí spolu vytváří znepokujující, ale energickou koláž. Tittingur začali před šesti lety, ale transformovali se do současného stavu docela nedávno – jejich loňský debut Lavina sklidil zaslouženou odezvu a byl nominovan na Radio_head Awards. Na letošní desce Epiphany zní Tittingur ještě o něco abstraktněji a prozkoumávají dualitu přírody a techniky, lidského folkloru a příkopů nejhlupších oceánů. Očekávejte hudbu v duchu Fuck Buttons, Amnesia Scanner, Bena Frosta nebo Tima Heckera. Budoucí hudba východní Evropy.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *