Spiriakos: Změnil jsem styl, a jedu dál

S Patrikem jsem se naposledy viděla v Pardubicích na Vánoční Christmas party, kde nastupoval po slovenském techno djovi Tokym. Christmasku tenkrát zakončil nekompromisní techno diktatem a proto mě docela překvapilo, když najednou z ničeho nic začal koketovat s disco affairs. Co se s techno djem, který dříve spolupracoval s Adventem stalo, se můžete dočíst v mém rozhovoru.

Kouzelná: Ahoj Patriku, naposledy jsme se viděli na Christmas party v Pardubicích. Jak se ti tam hrálo? A v kolik jsi dojel domů? 🙂
Spiriakos: Ahoj, musím říct že hraní bylo perfektní, musím hlavně vyzdvihnout zvuk, který byl skvělý, a to se to pak hraje samo. Cesta domů proběhla vlakem s kamarády a myslím, že jsem se do postele dostal okolo 10 hodiny ranní 🙂

V ČR máme po koronavirovém lockdownu, jak jsi to celé prožíval? 
Omezení se do jisté míry dotkla i mně stejně jako každého občana, využil jsem to k práci ve studiu!

A jak si užíváš letošní prázdniny?
Užívám je stejně jako každý běžný pracovní den, tudíž ráno vstávám do práce a odpoledne, když mám čas, tak jsem buď ve studiu, a nebo si zahraju na X-Boxu, a nebo se projdu s pejskem 🙂

Když začneme od začátku, měl jsi rád hudební výchovu?
Ani popravdě ne. Párkrát jsem musel zpívat před celou třídou. Sice mi pak učitelka řekla, že mám zajímavou barvu hlasu, ale ta mi už nezůstala 😀 

Co tvé djské jméno vlastně znamená?
Na tuto otázku dost často odpovídám. Ono to vlastně asi ani nic neznamená, protože bylo vymyšleno během mistrovství světa ve fotbale, kdy jsme padli v semifinále proti Řecku. Jména některých řeckých fotbalistů mi přišla natolik zajímavá, že pak vznikl můj „nick“.

Pamatuješ si na svoje první vystoupení? Kde to bylo a z čeho jsi tenkrát hrál?
Na to si pamatuji dost dobře. Bylo to myslím v roce 2007, kdy jsem si pořídil své první gramce Technics, a každý den jsem poctivě trénoval u nás v garáži. Pamatuji se, že byla v té době zima, ale to pro mě nebyla překážka. Když se pak kamarádi dozveděli, co vlastním, tak byla hned akce na světě. Bylo to někde na vesnici na Jihu Čech, odkud pocházím, a pochopitelně byla podmínka, že musím vzít gramofony, aby si všichni zahráli. Takže moje první akce proběhla takto 🙂

V ČR si hrál po boku Steena nebo Noise (TOOLS PROJECT). Jak na tato hraní vzpomínáš?
Vzpomínám na toto období moc rád. Když si vzpomenu, co všechno jsem s klukama za ty léta prožil, tak by to bylo na opravdu dlouhé povídání 🙂 Steena jsem poznal v začátcích mé DJské kariéry, on už byl v té době zkušený DJ a pamatuji se, že jsme ho jednou pozvali na hraní k nám do Tábora. Bylo to v jedné malé hospodě a on přijel se svojí přítelkyní, chtěl jsem ho pozvat na pivko, ale on odmítl, a místo toho byl celý večer na Cole 🙂 Od té doby jsme si padli do oka a prožili společně jednu skvělou éru, a vlastně díky němu jsem poznal i Zdeňka (Nois). Byla to prostě shoda náhod, která vyústila v další éru, kterou jsem s Noisem prožil.

Tools project @ LET IT ROLL Open Air 2016


Kdy naposledy jsi s nimi hrál?
Hmm… se Steenem už je to pěkně dlouho. Pamatuji se jen, že to bylo někde na jihu a hráli jsem už tehdy house. Asi od té doby vznikla u mě k tomuto stylu láska. Se Zdenou si to pamatuji o trochu přesněji, je to už rok a půl a hráli jsme ještě jako TOOLS PROJECT v Brně, bylo to myslím naše poslední vystoupení. Škoda, někdy bych si to zase rád zopakoval.

A přemýšlel jsi o nějakém come back?
Ale já žádný „come back“ neplánuji, pořád skládám hudbu, čas od času přijde nabídka na hraní, ale pochopitelně už to není v takové míře, jako tomu bylo dříve. Musel bych být více aktivní a propagovat se, což popravdě moc neumím, a nikdy mi to nešlo! Jen jsem změnil styl, ale jedu dál.

Zahrál sis už v klubech a na velkých akcích téměř po celé republice, kde se ti nejvíc líbilo a kam by ses ještě rád podíval?
Těch akcí za posledních 12 let bylo opravdu hodně, projel jsem snad všechna města naší vlasti. Vždy jsem si to užil a to i díky tomu, že jsem měl okolo sebe kamarády! Bez nich by to nebylo ono! Nejvíce se mi asi líbilo na Apokalypse, tam jsem si zahrál několikrát a vždy to bylo super! Pak si pamatuji, že jsem vyhrál contest na Orion Hall, to byla opravdu bizarní akce. Rád bych se jednou podíval opět za hranice a v podstatě mi je jedno, kam by to bylo 🙂

V roce 2011 jsi dokonce hrál v klubu Tresor v Berlíně, jak ses tam dostal, pokud to není tajemství 🙂
Tajemství to určitě není. Oslovil mě tehdy Torsten Kanzler, že se mu líbí moje produkce, a jestli bych nechtěl pro něho něco udělat. Jak šel čas, tak kamarádi pořádali další ročník krásného mini festivalu Summer Seassion u Žďákovského mostu a řešil se headliner. Byl jsem požádán, jestli bych o někom nevěděl, a tak mě napadl právě Torsten. Vyšlo to, a na oplátku přišla od něho nabídka, jestli si nechceme spolu se Steenem zahrát na jeho residentní noci v Tresoru a bylo to!

Spolupracoval jsi také s  The Advent. Vydal jsi s ním tracky jako Everybody a Analysis, jak taková spolupráce probíhala?
Všechno začalo v roce 2009 na Pig Festu, kdy na konci svého setu zahrál náš remix pro A.Paula. Šel jsem za ním poděkovat mu, on okamžitě pochopil situaci, chytl mě za ruku a začal skákat. Po vystoupení mi řekl, ať mu pošlu další materiál. Trvalo to přesně 2 měsíce, kdy jsem dodělal skladbu O2 a poslal mu ji. Druhý den ráno mi odepsal, že je to přesně jeho sound pro rok 2010, a že to chce vydat na jeho labelu. Od té doby jsme si psali každý den přes Skype, až přisel s jedním nápadem. Jeho kamarád z Kanady Tiga ho oslovil o remix jeho skladby Work. Řekl mi, že by to rád udělal se mnou, a tak odstartovala jedna krátká éra, která mi výrazně pomohla v mé kariéře. Naše spolupráce probíhala hlavně přes Skype nebo email. V podstatě jeden z nás měl nápad, který poslal tomu druhému, a dále se na tom pracovalo, dokud to nebylo hotové. A to si pište, že jsem mu jeho práci kolikrát smazal a udělal si ji po svém. On měl pro to pochopení, čemuž se dneska s odstupem času divím 😀

A co tvoje další spolupráce? Máš nějakou, na kterou rád vzpomínáš?
V té době jsem byl dost aktivní, každý týden jsem dostával nabídky na remixy, nebo jestli nechci něco vydat u toho a toho labelu. Popravdě jsem měl dost práce s tím, co jsem už předem domluvil, a zas tak rychle jsem nepracoval. Vzpomínám ale, že že mě potěšila nabídka od Klaudie Gawlas, kdy dělala skladbu pro label Erica Snea. Dost často jsem také pracoval pro řeckého producenta Spirose Kaloumenose. Ten mi vydal 2 vinylové desky, takže můžu říct, že asi tyhle nabídky mě nejvíce potěšily.

Minulý rok ti vyšel track Marley na labelu OneWay, který patří Subgatovi. Jak se ti se Subgatem spolupracuje? A nemáš v záloze nějakou vtipnou historku se Subgatem?
No comment!

Na konci července ti vyšel nový track Let’s Make Love na Climax Digital Recordings, který by se dal popsat jako disco affairs s funky bassline. Co nám k tomu řekneš? Jak to celé probíhalo?
Po dvouleté pauze, kdy jsem na nic nešáhnul, nastal čas něco zase vyprodukovat. Popravdě to bylo období, kdy jsem se hledal, a pořádně jsem nevěděl, jestli je techno to, co chci dělat! Ano, je to láska na celý život a bude, každopádně už mi není 20let. Jako člověk stárnu a libí se mi jiné zvuky, něž tomu bylo dříve, to zažil asi každý. Častěji jsem začal poslouchat house a čím dál více jsem mu přicházel na chuť a u toho jsem také zůstal, z toho vychází také skladba Let’s Make Love. Zavřel jsem se do studia a začal jsem tím, že jsem si udělal 16barový loop a postupně přidával zvuky. Za necelé 2 měsíce pak byla skladba na světe. Děkuji Chrisovi (Chris Sadler je majitelem Climax Digital Recordings – pozn. redakce), že ji vydal, je to taková první vlaštovka, která otevírá mojí novou éru.

Let’s make love

A co najednou přimělo techno producenta k vytvoření disco tracku? 🙂
Už jsem to zmínil v předešlé otázce, tak to shrnu jednou větou – líbí se mi retro zvuky z ranné disco éry 80let ve spojeni s house music 🙂 

Jak vypadá tvoje studio a kolik času v něm trávíš?
Já mám malinkaté studio. Moc toho u mě nenajdete, ale mám tu vše, co potřebuji (zatím). Z techniky tu mám MIDI klávesy NI Komplete, zvukovou kartu M-Audio, studiové monitory KRK, studiová sluchátka Sony a časem plánuji koupit syntezátor. Dost mašinek jsem prodal, čehož dneska lituji.

Letos v únoru jsi dokončil kurz Music production in Ableton live. Co bys nám o tomhle kurzu řekl? A doporučil bys tenhle kurz dál?
Ano, byl to pro mě obrovský přínos. Jsou tam profíci, co opravdu rozumí hudbě. Naučil jsem se více o hudební teorii, dalo mi to taky skvělého kamaráda Jirku Kováře a mohl jsem tam taky využívat jejich krásného studia, což jsem dost často dělal. Ten, kdo to myslí s hubou vážně, tak mu to mohu jenom doporučit! Ano, jsou různá videa na YouTube, kde se člověk muže něco naučit, ale není nad to, když ti to osobně ukáže člověk na svém místě.

Kdybys měl vybrat jednu desku (CD, track), který ti změnil život, co by to bylo?
Jednoznačně to byla skladba Mauro Picotto & Ricardo Ferri – New Time New Place. V té době jsem jí poprvé slyšel v jednom setu Space Djz (kteří mi mimochodem taky udělali remix na vinyl), byla to tehdy pro mě nadčasová skladba, jen si ji poslechněte dnes! Pořád je to pecka, kde se prolínají zajímavé leady a synthy, má to i dnes koule!

A co tvoje idoly, vzory?
Dřív to byli Space Djz, The Advent, Industrialyzer, to všechno jsou jména, se kterýma jsem spolupracoval. Aktuálně se mi líbí produkce německého producenta Purple Disco Maschine, který je pro mě obrovskou inspirací. Co on dokáže vymyslet ve studiu je neskutečné. Však taky dělal remixy pro světová jména, jako Lady Gaga, Gorilazz, Fatboy Slim, Elton John, a to ten pán začínal ve stejné době, jako já, a kam to dotáhnul.

Jak vypadá tvůj ideální víkend?
Můj ideální víkend je v přírodě se psem, kde si člověk odpočine od stresu a načerpá novou sílu do života.

A na závěr, kde tě můžeme do konce prázdnin zastihnout? A co plánuješ do konce roku 2020?
Zatím je v jednání mé vystoupení v Roxy na slavné noci Chrise Sadlera Climax, ale vzhledem k tomu, co se aktuálně ve světě i u nás děje, tak ještě není pevný termín. Aktuálně jsem dodělal 4 skladby, dvě vyjdou u zmiňovaného labelu Climax Digital Recordings a další jsem podepsal s německým label Sunset Disco Records, z toho mám velkou radost. Titulní skladbu You’ve Got Me Down jste dokonce mohli slyšel na českém rádiu Color Music v pořadu Top Secret Selection by Chris Kaufmann. A tím to celé začíná, protože mám novou chuť a doufám, že se mi ještě něco povede tak, jako tomu bylo před 10 lety.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *