Festivaly v době Corony

Jak zasáhla pandemie COVID-19 českou festivalovou taneční sezónu?
Na to jsem se zeptali zástupců předních hudebních festivalů.

LET IT ROLL & AUDIO ZOO

Dle posledního stanoviska ministra kultury velké festivaly letos definitivně nebudou a místo vrácení vstupného lze nabídnout poukázky do dalšího roku. Jak se k tomu stavíte? 
LIR: Jsme členové festivalové asociace FESTAS, dík které jsme mohli být společně s Ministerstvem kultury u samotného vzniku tohoto zákona. Mohli jsme tak pomoci najít taková řešení, která ochrání festivaly, umožní jim pokračovat v přípravách odložených eventů, ale zároveň nabídne fanouškům i řešení jejich situace. Cílem bylo přinést fanouškům možnost vrácení vstupného po určité době nebo využití poukazu na jakoukoliv naši další akci. Jsme rádi, že k přijetí došlo velice rychle a mohli jsme při přesunutí Let It Rollu nabídnout majitelům vstupenek konkrétní řešení.

AZ: Vzhledem k tomu, že jsme první ročník plánovali vstup zdarma, opatření o poukazech se nás nedotýká. 

Bude těžké pro vás festival zrušit, popřípadě odložit do dalšího roku?
LIR: Festival jsme přesunuli toto pondělí, nicméně tomu předcházelo období dvou velmi náročných měsíců, kdy jsme zvažovali všechny pravděpodobné varianty a podmínky, za kterých jsme chtěli Let It Roll toto léto uskutečnit. Bohužel jsme dostali minulý týden od Vlády ČR definitivní informaci, že festival našeho formátu nebude možné uskutečnit a definitivně jsme zorganizovali přesun. Bylo to nejtěžší rozhodování v naší historii, protože má velké dopady nejen na naši finanční stránku, ale celý náš team vč. dodavatelů, kteří s festivalem pro své živobytí počítali. Navíc jsou zde desítky lidí, kteří na Let It Rollu pracovali de facto od minulého léta. Pro všechny je to finanční i demotivační rána. Každá krize má ale konec a my věříme, že se blíží a budeme moct brzy zase rozjet to, co umíme nejlíp, a to bavit lidi ☺

LET IT ROLL

AZ: U Audio Zoo přišlo rozhodnutí o přesunu dříve i díky termínu. Velmi nás to mrzí, jelikož jsme si od Audio Zoo hodně slibovali. Celý náš team se do toho vrhl po hlavě a chtěl Praze přinést první takto barevný multižánrový elektronický festival. Podařilo se nám namíchat i hodně zajímavý line up. O to víc jsme byli zklamaní, že si budeme muset na premiéru rok počkat. 

AUDIO ZOO

Napadá vás nějaký alternativní způsob, jak festival tento rok zachránit (třeba online stream, Drive In party)?
Probírali jsme v teamu mnoho možností, jak zůstat s našimi fanoušky v kontaktu a přinést jim i přes ztížené podmínky kvalitní hudební zážitky. Plánujeme jak pro Let It Roll tak pro Audio Zoo alternativní verze, ale nechám si to zatím v rukávu. Až budeme mít vše vypilované určitě dáme vědět ☺

Co byste chtěli vzkázat vaším fanouškům a festivalovým příznivcům? 
Ať zůstanou pozitivní a jsou připravení na hektickou párty sezónu, až se to všechno přežene. 

Jak vás můžou podpořit?
Nejsem úplně fanoušek vybírání peněz na festivaly a kluby v časech, které se dotýkají negativně téměř celé společnosti. Uvažujeme o tom, jak lidem nabídnout za případný příspěvek něco zajímavého a hodnotného. Na začátku příštího týdne spustíme za Let It Roll limitovanou edici merche, tzn. omezené designy v omezeném počtu pro ty nejskalnější. Další možnosti v současnosti řešíme a během června a léta je představíme.

A na závěr (něco na odlehčení) uspořádáte si alespoň svůj soukromý festival se svými blízkými? 🙂
Stoprocentně plánujeme toto léto nejen soukromou párty, ale i způsob, jak se našim fans odvděčit za podporu, kterou od nich teď dostáváme. Rádi bychom se i v menších počtech toto léto potkávali. Uvidíme, co nám vývoj pandemie a zákony dovolí. Máme už připravených pár variant za Let It Roll i Audio Zoo. Člověk je tvor společenský a věřím, že až bude první možnost, tak ji naši fanoušci využijí. Přeci jen je to náš život a my bez parties proste neumíme žit.

MÁCHÁČ

Dle posledního stanoviska ministra kultury velké festivaly letos definitivně nebudou a místo vrácení vstupného lze nabídnout poukázky do dalšího roku.
Jedna věc jsou prohlášení, druhá pak činy. Bohužel u nás se ze strany vlády koná na poli kultury v drtivé většině jen to první a konkrétně o poukázkách se mluví už více jak měsíc. K dnešnímu dni (19. 5.; datum, kdy bylo na otázky odpověděno, poz. redakce) ale nebyly vydány žádné oficiální informace, které mají právní váhu, jak by takové poukázky měly fungovat. Proto i my nemůžeme nějak komentovat něco, co zatím právně neexistuje. Nezbývá, než opět čekat. 

Jak se k tomu stavíte? 

Vracíme se tím k první otázce. Nemáme v rukou zákonné znění, takže se k tomu nemůžeme vyjádřit, ale věříme, že pro některé pořadatele je to řešení, jak třeba svůj festival zachránit nebo stabilizovat cash flow. 

Bude těžké pro vás festival zrušit, popřípadě odložit do dalšího roku?Těžká je to situace pro všechny, zejména při rozhodování, když nemáte od vlády jasné mantinely ani plán, jak to bude s velkými eventy v horizontu měsíců nebo do konce roku. Samotné zrušení festivalu znamená, že veškerou již odvedenou práci a energii, kterou jsme do příprav vložili, včetně nemalých financí, vyjdou vniveč. S přeložením nás čeká mravenčí práce, kdy musíme všechny umělce přebookovat na náhradní termín, nastavit nové dohody s dodavateli a vysvětlit všem návštěvníkům, proč se tak děje, a jaký to má dopad na již zakoupené vstupenky. 
Pro nás je to o to komplikovanější, že letos jsme měli oslavit 20. výročí a chystali velké změny, které se měly dotknout organizace festivalu snad na všech úrovních – změnami v areálu počínaje a důrazem na ekologii a vztah k tamní přírodě konče. Toto vše se nyní posune, takže o to návštěvníci samozřejmě nepřijdou, ale mrzí nás, že téměř dvouleté plány na opravdu velký „upgrade“ festivalu nemůžeme realizovat už letos. Byl to takový náš dárek všem návštěvníkům k 20. výročí festivalu. I z hlediska obsazení jsme sobotní program pojali stylově jinak a zabookoval velké hvězdy v čele s Paulem Kalkbrennerem. Náhradní termín pro festival již máme, které dny v příštím roce to budou zveřejníme v horizontů několika týdnů. 

Napadá vás nějáký alternativní způsob jak festival tento rok zachránit (třeba online stream, Drive In party)?

To všechno jsou jen náhražky. Na jednu stranu je hezké, že je najednou plno hudby online, ale i to lidi nemůže bavit věčně. Vnímáme to spíše jako výplň času, než se zase vrátíme do reality a k opravdovému festivalu. Není to způsob, který by festival (v našem případě taneční) mohl zachránit. Drive in party je spíše taková hurá akce, jak zabavit lidi a možná si zahojit nějaké finanční ztráty. Opět je to jen krátkodobá aktivita, které daly vzniknou okolnosti a je najednou IN, protože se může konat. Sedět ale v autě a troubit jako o život asi není ten festivalový „rave“, po kterým většina z nás touží. Vždyť festivaly jsou o setkávání se lidí, ne parkování v autech vedle sebe a koukání na ostatní přes okýnka. Ale chápeme, že ve chvíli, kdy je všechno zakázané, tak i toto je v danou chvíli dobré odreagování. 

Machač

Co byste chtěli vzkázat vaším fanouškům a festivalovým příznivcům? 
I když je to rozhovor o festivalech, chtěli bychom to první přání směrovat všem bez ohledu, jestli jsou fanoušky zrovna našeho festivalu nebo festivalů obecně. Přejeme tedy VŠEM pevné zdraví, pohodu a aby pandemie ovlivnila naše životy co nejméně a brzy se u každého z nás vrátilo vše do normálního stavu. Přejeme si, abychom se mohli zase věnovat všemu naplno jako dříve, aniž bychom se podvědomě zabývali například tím, jestli si můžeme na chvíli roušku sundat nebo se zdráhat někomu podat ruku či být nervózní, když nemohu někomu platit kartou. Pohoda ve společnosti teď chybí, ale snad už je to zase na dobré cestě. 

Zároveň bychom chtěli poděkovat všem našim fanouškům za přízeň, protože jsme si vědomi, že žádný festival si nemůže nárokovat, aby byl za takové situace středobodem světa. Jsme moc rádi, že festivalové publikum v takové době na festivaly nezanevřelo a má pochopení nejen pro naší situaci, ale i obecně pro všechny pořadatele, umělce a vůbec všechny, kteří se na chodu kulturního dění podílejí.  

Jak vás můžou podpořit?
Jistou podporou je i forma pochopení a trpělivost, protože i my jsme ve vleku rozhodnutí vyšších míst. Jsme tak rádi, že se nás návštěvníci nezlobí a chápou, že odpovědi na některé otázky není možné uspokojivě zodpovědět, protože i my čekáme na vývoj situace. Pokud si i za současného stavu kupují fanoušci nadále vstupenky, což se děje, tak to vnímáme jako velkou důvěru a vážíme si toho jako nikdy předtím. 

A na závěr (něco na odlehčení) uspořádáte si alespoň svůj soukromý festival se svými blízkými? 🙂
To by bylo asi hodně sobecké vůči všem, kteří se na takovou akci nedostanou ☺ Raději si dáme načas a budeme se těšit na řádný termín festivalu, kdy všichni protancujeme dva dny při oslavách 20. výročí v nádherné přírodě, bez starostí a ve zdraví. 
Moc děkujeme všem našim fanouškům za přízeň a těšíme se na ně!

COAL FESTIVAL

Dle posledního stanoviska ministra kultury velké festivaly letos definitivně nebudou a místo vrácení vstupného lze nabídnout poukázky do dalšího roku. Jak se k tomu stavíte?
Pro náš festival se tím nic nemění, protože nespadáme do kategorie velkých festivalů. Očekávali bychom, že ministr kultury spíše oznámí, jak konkrétně podpoří velké festivaly. Poukaz na příští rok určitě nezalepí ztráty tohoto ročníku.

Bude těžké pro vás festival zrušit, popřípadě odložit do dalšího roku?
Festival jsme nuceni přesunout z kapacitních omezení na příští rok s kompletním line upem. Samozřejmě máme již zaplacené headlinery festivalu, ale nebyl problém se domluvit na odložení.

Napadá vás nějaký alternativní způsob, jak festival tento rok zachránit (třeba online stream, Drive In party)?
Dle nejnovějších informací z vlády, se na konci července za příznivé epidemiologické situace možná budou moci uskutečnit festivaly do 1000 osob. Což je pro nás velmi dobrá zpráva! Bude-li to jakkoli možné, COAL festival se letos v omezené podobě jistě uskuteční.

Co byste chtěli vzkázat vaším fanouškům a festivalovým příznivcům?
Přejeme všem spoustu síly do těchto těžkých časů a hlavně pevné zdraví. Doufáme, že si i letos, i když v omezené míře, budeme moci společně užít COAL u Žermanické přehrady!

Coal festival

Jak vás můžou podpořit?
Podpořit nás mohou svojí návštěvou 24.-25.7. na letošním sedmém ročníku COAL festivalu.

A na závěr (něco na odlehčení) uspořádáte si alespoň svůj soukromý festival se svými blízkými?
Tím, že bude kapacita omezena pouze do 1000 osob se více méně bude jednat o menší festival pro ty, kteří se budou chtít účastnit, což pro nás znamená naše blízké kamarády a fanoušky

ROSNIČKA

Dle posledního stanoviska ministra kultury velké festivaly letos definitivně nebudou a místo vrácení vstupného lze nabídnout poukázky do dalšího roku. Jak se k tomu stavíte? 
Festival jsme zrušili. 

Bude těžké pro vás festival zrušit, popřípadě odložit do dalšího roku?
Težké to nebylo, smutné ano. Nejsmutnější ze všeho je ale to, že zrušení nebylo důsledkem nějakých restrikcí. Bylo důsledkem toho, že do dneška (11.5.) vláda neřekla, jak to bude o prázdninách s festivaly. Přitom s několika týdenním předstihem avizovala, že se vše „rozsekne“ na tiskové konferenci 30.4. A to se nestalo. Třeba ještě festivaly budou a ten, kdo může čekat až do poslední chvíle, svou akci klidně udělá. My bohužel čekat nemůžeme. 

Rosnička

Napadá vás nějáký alternativní způsob jak festival tento rok zachránit (třeba online stream, Drive In party)?
Pokoušíme se zajistit finance na streamovanou variantu několika vybraných projektů.

Co byste chtěli vzkázat vaším fanouškům a festivalovým příznivcům? 
Aby šli k volbám.

Jak vás můžou podpořit?
Tím, že neemigrují a přijdou za rok.

A na závěr (něco na odlehčení) uspořádáte si alespoň svůj soukromý festival se svými blízkými? 🙂
Nějakou soukromku asi uděláme, tedy pokud budeme vědět, za jakých podmínek to je legální. 🙂

POP MESSE

Dle posledního stanoviska ministra kultury velké festivaly letos definitivně nebudou a místo vrácení vstupného lze nabídnout poukázky do dalšího roku. Jak se k tomu stavíte? 
Zdraví je jednoznačně na prvním místě a pokud vláda vyhodnotila konání letních festivalů jako rizikové, nezbývá nám než její rozhodnutí respektovat a co nejlépe se této složité situaci přizpůsobit. 

Bude těžké pro vás festival zrušit, popřípadě odložit do dalšího roku?
Na vzniku festivalu Pop Messe mělo klíčový podíl samotné město Brno. Spolupráce s vedením města je pro nás zásadní i v současné situaci. Už několik týdnů intenzivně jednáme o různých alternativách, jak festival zachránit. Tou nejpravděpodobnější je nyní přesun na rok 2021. Souběžně samozřejmě jednáme i se samotnými umělci tak, abychom zachovali maximum z již zveřejněného line-upu. Jednání se zatím vyvíjejí pozitivně a věříme, že už brzy budeme moci prezentovat jak nový termín, tak konkrétnější informace k line-upu.

Napadá vás nějáký alternativní způsob jak festival tento rok zachránit (třeba online stream, Drive In party)?
Pop Messe je na festivalové scéně novou značkou a to je o důvod víc, proč nechceme jít do žádného kompromisu, který by fanouškům přinesl poloviční zážitek. Uděláme maximum pro to, abychom v novém termínu nabídli plnohodnotný program tak, jak jsme ho původně prezentovali. Přestože se jedná o nový festival, rychle se kolem něj vytváří poměrně silná komunita fanoušků. Pro další existenci festivalu bude klíčové, abychom je nezklamali a poskytli jim přesně takový hudební zážitek, jaký od nás očekávají – outdoorový festival s unikátním line-upem v originálním prostředí.

Co byste chtěli vzkázat vaším fanouškům a festivalovým příznivcům? 
Moc děkujeme za přízeň, pozitivní energii, kterou nám průběžně dodávají a především za trpělivost. Rozhodli jsme se, že raději zveřejníme kompletní informace, než abychom postupně vypouštěli kusé informace, které bychom pak třeba museli kvůli vývoji situace upravovat. Tento přístup vyžaduje od našich fanoušků větší trpělivost, ale věříme, že se jim za ni již brzy odvděčíme pozitivními a komplexními informacemi o budoucnosti festivalu.

Pop Messe

Jak vás můžou podpořit?
Především tím, že si ponechají již zakoupené vstupenky, případně si je zakoupí, pokud to doposud teprve zvažovali. A také tím, že o našem novém festivalu řeknou svým přátelům a známým.

A na závěr (něco na odlehčení) uspořádáte si alespoň svůj soukromý festival se svými blízkými? 🙂
To není vůbec špatný nápad. Ve festivalovém Spotify playlistu máme přes šest hodin hudby, to je dobrá stopáž pro menší letní párty. Děkujeme za inspiraci a doporučujeme všem našim fanouškům, ať si v létě udělají také svojí malou Pop Messe párty s naším Spotify playlistem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *