Díky za podporu ! Ahoj ROBE :o))
zpět na hlavní stránku diskusiní fórum
">

RADIO 1 & BOLS UNZIPPED & JANA KOMÁNKOVÁ

Rave.cz tentokrát vyrazil za svojí "konkurencí". Chtěli jsme se dozvědět, jak v rádiu vzniká a jak funguje takový pořad zaměřený na klubovou muziku. Ne náhodou jsme si vybrali pražské Rádio 1 ( 91,9 FM ), na kterém každou sobotu po 20. hodině můžete poslouchat pořad Bols Unzipped, uváděný dvěma velmi zajímavými moderátory - Janou Kománkovou a Katkou Kozákovou ( Paskvil ). Proč právě Rádio 1? Důvod je jednoduchý. Je tu v Čechách sice mnoho tanečních rádií, ale jen jedno opravdové a svobodné - R1. Vždyť v kterém jiném rádiu jsou schopni ve 3 hodiny odpoledne jen tak pustit několika minutový našlápnutý techno track? Rádio 1 naladíte bohužel jen v Praze a nejbližším okolí, na západě končí jeho dosah někde za Kladnem, na jihu ho již v Benešově nezachytíte a na severu a na východě mu pomáhá polabská nížina dostat se jen o trochu dál. Jak velké máme v Praze stěstí, že toto vysílání můžeme poslouchat, si uvědomíme jen tehdy, když jsme nuceni tohle územíčko opustit a jinde zkoušíme ladit ty podivné "taky taneční" stanice, u nichž se mění jenom názvy, nikoli obsah a imbecilní řeči jejich moderátorů. A právě s Janou Kománkovou, jednou z nejrespektovanějších osobností Rádia 1 a české hudební publicistiky vůbec, jsme si v prostorách R1 dali schůzku a natočili následující rozhovor.

Kdo je Jana Kománková?

Věk: ročník 1974

Bydliště: Praha Žižkov

Zaměstnání: novinářka na volné noze, píše pro MF Dnes, Elle, do srpna 2002 pro Show!, Reflex, do ledna 2002 pro Rock&Pop and Musiq, moderátorka Rádia 1 pořadu Bols Unzipped ( spolu s Katkou Kozákovou, dříve s Michalem Nanoru )

Vzdělání: gymnázium, "téměř" bakalář žurnalistiky ( pro samou práci nestihla školu dochodit!) J

DJjing: příležitostný DJ, vystupovala v XT3, Punto Azul, ale jen dvakrát hrála za peníze ( asi 200,- Kč! ), nyní však již nemá čas

Styl: experimental, také 80.tá léta ( nemohla odolat nákupu desek v londýnských seconhandech; deska za 50 pencí - no nekupte to! J )

Postoj k drogám: zásadní odpůrce drog ( "vadí mi ten obecně uznávaný pocit, že jen s těma drogama je to ono", "nemyslím si, že by Extáze byla jen takový neškodný bombónek" )

Postoj k Rave.cz: "vím, že existuje, občas se tam z legrace podívám na nějaký fotky, ale moc ho nepoužívám" Tenhle článek si snad Jano přece jenom přečteš! :)

Cíl, kterého by v hudební publicistice chtěla dosáhnout: "Cíl je, abych nestagnovala", "Snažím se sledovat co se v hudebním světě děje a neohrnovat nos nad tím, co přichází"

Party life J. K.: naposledy byla na koncertech The Cure v Budapešti a na Morcheebě a Air v Rakousku

Mohla bys nám Jano vlastními slovy představit pořad Bols Unzipped na Rádiu 1?
Je to dvouhodinový pořad, který je zaměřen na taneční muziku, přičemž ta první hodina je vždy s převažujícím mluveným slovem. Jsou tam recenze tak okolo 4 nových desek a hodně zpráv - několik desítek krátkých "zvěstí" o tom, co bude za akce, kdo se rozpadl, kdo přijede a kdo nepřijede. A pak tam bývají rozhovory, někdy jsou v tom dílu dva a někdy žádný, ale vždycky je tam report - to je ta rubrička De ja vu, kde buď my nebo někdo z hostů vykládá, co zažil na nějaký akci a ta druhá hodina je vždycky djský set. Buď máme hosty, kteří přijedou přímo hrát do studia a nebo dostáváme například od vydavatelství hodinový sety míchaný různýma kapelama či DJjema pro účely rádiového hraní. To jsou prostě věci, který se běžně neprodávají, které se dávají jenom rádiím. Takže to je docela fajn, speciálně od jmen, který tady jako DJjové nikdy nejsou - viz Chemical Brothers, který jsme vysílali už celkem dvakrát.

Proč vznikl B+U tak pozdě? Takový pořad na Rádiu 1 jasně chyběl již dlouho před tím!
To nebylo tak, že by byl někdo vyloženě proti, to spíše nikdo nepřišel a neřekl: "A teď uděláme takový pořad". Do určitý míry to samozřejmě suplovaly pořady jako Novinky na alternativní scéně nebo to, že sem hodně lidí chodí vysílat rozhovory, ale spíš šlo o to, že až v tu chvíli se sebral šéf ( Saša Michailidis ) a řekl: " A já chci mít pořádnej pořad o taneční muzice".

A pověřil tebe?
Pověřil mne a Michala Nanoru, se kterým jsme to vymysleli a postavili na základě toho, že nám šéf řekl, že ten pořad má být trošku drzý, má být aktuální, a že si vybral právě nás, protože už není čas dělat jenom P.R. promotérům, jako že přijede tenhle DJ, tak se prostě furt říká, jak je úžasný, nejlepší, báječný a všichni tam jděte! On po nás chtěl, abychom měli trochu kritičtější pohled, takže vzal nás, který jsme trochu "drzý". No a teď se to vlastně změnilo, protože ten druhý moderátor Michal dostal od září stipendium v Anglii. Nakonec padla volba na Katku Kozákovou.

Když už jsi mluvila o té "drzosti", není to vlastně moc obvyklé, aby moderátoři hudebních rádiích měli svůj vlastní názor. Není to riskantní? Určitě jste se museli setkat se spoustou negativních reakcí!
Samozřejmě že je to riskantní. Já ale nevím, jak to snáší Katka, na kterou vesměs takový tlaky ještě nejdou, protože ona sama nějaký zásadní věci proti něčemu za tu chvilku neřekla. My jsme na to s Nanoru dost zvyklý ze dřívějška, takže Michal to snáší docela dobře a já celkem taky. Já jsem na to konec konců zvyklá od jakživa, protože jsem vždycky byla takový ten "rebelek".

Co vám nejčastěji vzkazují a vyčítají posluchači, když do Bolsu mailují nebo telefonují?
No některý lidi nejsou zvyklý na tenhleten přístup, že jako neříkáme o všem, že je to skvělý, takže nám píšou ve stylu: Tak o tom nemluvte nějak negativně a když se vám to nelíbí, tak o tom nemluvte vůbec. Radši ať něco hrajeme a držíme zobáky! Že nejsou zvědavý na nějaký názory, na nějaký věci, který jsou proti něčemu, oni chtějí prostě buď říct nějakou informaci nebo nějaký pozitivní hodnocení.

Takže se kritiky obávají?
Ne že se kritiky obávají, prostě jim to nesedí. Oni mají někdy pocit, že to k týhle hudbě asi ani nepatří. Zřejmě, jak tak soudím z těch reakcí, pro ně prostě tahle muzika není o tom, že se v tom někdo rejpe a přemýšlí a jde proti něčemu nebo při rozhovorech rejpe do toho zpovídaného.

Posílají vám i dost sprostý věci, jak jsem tak zaznamenal.
Občas jó, ale to myslím je v každém médiu, to není výsada ani toho pořadu, ani Rádia 1. Úplně do každého média chodí takovýhle věci a speciálně do Rádia 1 mám letitý zkušenosti, že volají lidi nějaký vulgarity. Něco zahoukají a praští telefonem. Často to ani nesouvisí s tím, co se vysílá, prostě někdo chce jenom něco hroznýho zařvat do světa.

Co bys chtěla vzkázat všem těm, kteří vám posílají sprosté nadávky?
Není co vzkazovat. Na to se nedá nic rozumnýho odpovědět. Já si myslím, že pro spoustu lidí budu vždycky nepřijatelná, já nejsem takový ten univerzální, příjemný typ, který se na všechno jen usmívá.

Co znamená příchod Katky Kozákové pro Bols?
Myslím, že se to změnilo v tom, že Katka je přece jenom jemnější člověk než Michal a nemá takovou potřebu kriticky hodnotit a asi nemá takový ego, protože Michal rád prezentuje sám sebe ve smyslu, že třeba do časopisu napíše, že si koupil novou bundičku. Tak to by Katka asi neudělala.J Je to prostě jinak založená osobnost, v tom jak mluví a píše.

Aby si čtenáři udělali nějakou představu o zdrojích vašich informacích, odkud berete informace, které v pořadu zazní - o DJjích, skupinách, projektech atd.?
To bysme umřeli.J Je to tak, že jednak mi chodí do mailboxu spousta různých zpráv z BBC, MTV a od různých labelů - to asi může udělat každý, když má nějaký label, který má rád, je tu možnost být na jejich mailovým listě. Mají to i jednotlivé kapely - např. Primal Scream. Tam člověk napíše adresu a dejme tomu jednou za měsíc mu přijde zpráva, co se děje nového. Takový pošty tady mám spoustu. Chodím dále na stránky hudebních časopisů, hudebních vydavatelství a taky na stránky, které jsou přímo specializované, třeba na přehledy vycházejících nových desek. Některá vydavatelství to už i sama posílají. České pobočky velkých zahraničních firem to posílají celkem spolehlivě. Sony Music Bonton, Warneři apod. posílají maily nebo přímo volají s nabídkami rozhovorů nebo posílají cédéčka.

Vypadá to, že taneční hudba na Rádiu 1 postupně vytlačuje to rockovou. Jak daleko postoupí dance music na R1 v tomto a příštím roce?
Myslím si, že by taneční hudba na R1 dál postupovat neměla.V tuhle chvíli je tam těch rockových věcí jenom pár, a myslím si, že tam patří. Zase aby to bylo jenom taneční rádio, tak to by asi nebylo v pořádku. Je to akorát tak vyvážený. A navíc k tomu musím dodat, že celosvětově vzrůstá obliba tvrdých rockových kapel. Teď jsem viděla rozhovor se synem Ozzyho, který je DJ a který říkal, že táta měl vyprodaný Ozzfest, a když on hrál na Homelands, kde bylo kolik desítek slavných jmen a Homelands vyprodaný nebyly, kdežto Ozzfest, kde bylo nějakých 5 kapel a ještě k tomu asi dost hrozných, byl vyprodaný. Je vidět, že trend není asi takový, že se bude taneční sféra rozvíjet, možná že spíše bude trošičku ustupovat.

Jaký je tvůj názor na podobně zaměřené pořady na Zlaté Praze, Bontonu atd.? Sleduješ je někdy?
Sem tam ten Bonton. Zlatou Prahu jsem neslyšela už léta. K tomu Bontonu, myslím, že na možnosti toho rádia, který jsou tam asi dost omezený, tak je to slušný. Je fakt, že tady na R1 může člověk dělat úplně co chce, předpokládám, že ten Milan ( Kroužil ) na Bontonu to asi tak úplně dělat nemůže. Co jsem tak ten pořad zaslechla, tak je celkem aktuální. Na poměry toho rádia je to tak všechno, co může dělat. Tam těžko můžou vést nějaký intelektuální polemiky.J

Můžeš nám stručně vysvětlit, o co šlo ve tvém sporu s agenturou Lighthouse ve vztahu k OAF?
Šlo tam o spor, kdo vlastně je novinář. Podle mého názoru má novinář právo psát co chce, o čem chce a pokud nepřekrucuje fakta, tak má právo na cokoliv. Samozřejmě ne na hrubý urážky. Myslím si, že opravdu není správný názor promotérů, mezi než se bohužel svou reakcí zařadil i Lighthouse, že novináři jsou tu od toho, aby před nějakou akcí velebili všechno, co se na té párty objeví a lidi tam zvali nějakými podobnými výkřiky. Já jsem napsala nějakých 15 řádek do SHOW!, kde jsem zmínila to, že se mění poměry na festivalový scéně. Že 10:15tka zkrachovala, takže nebude JAM, kupodivu největší akcí sezóny budou Creamfields, a že Lighthouse projeli na té minulé párty na Proboštských jezerech ( Freestyle Massive), a že OAF rozhodne o jejich budoucnosti. A navíc, když jediný slavný jméno, který tam bude, jsou Chemical Brothers. Což si do teď myslím, že na tom není vůbec nic, co by nebylo košér. A na to oni zareagovali tím, že napsali, že nesmím na tiskovou konferenci, a že si musím koupit lístek. Jako to, že mi nedají lístek zadarmo celkem dokážu pochopit, že se jim nechce rozdávat lístky někomu, kdo o nich píše tak jako já, ale nepustit novináře na tiskovou konferenci mi přijde fakt komický, to se prostě nedělá. Notabene když jsem opravdu nenapsala nic, co by nebyla pravda. No a tak jsme si tak dopisovali, mám od nich asi 5 obrovských, ublížených e-mailů, a pak se den před akcí splašili a začali mi říkat, že tam tedy vlastně můžu a že mají pro mne V.I.P. lístky, ať přijdu a ve finále mi den před akcí najednou do rádia bez varování strčili Chemical Brothers, ať s nimi udělám rozhovor, i když jsem nesměla na tu tiskovou konferenci, což mi na tom přišlo úplně nejkomičtější. Rozhovor jsem nakonec udělala, na OAF jsem ale nejela, protože jsem si mezi tím domluvila něco jiného a ani se mi tam po pravdě řečeno nechtělo, protože jsem Chemiky viděla nedávno před tím v Mnichově.

Prostě šlo o ten spor, který není jenom novináři versus promotéři, ale i s některými dalšími lidmi z okolí, kteří s promotéry zastávají názor, že téhle scéně se pomáhá tím, že se všechno musí chválit. Mám pocit, že se tím ničemu nepomáhá. To, že pochválím nějakou kapelu, která natočí něco hroznýho, abych jí jako pomohla, to podle mne není vůbec ono. Jsou novináři, který to takhle dělají. Tak takový Petr Korál z Rock& Popu pochválí každý demáč, který mu přijde. Aspoň trošku, aspoň něco dobrýho na tom vždycky najde. Což si myslím, že ve finále není dobrý, protože proč těm lidem tvrdit, že jsou dobrý, když nejsou.

Prostě si myslím, že novinář je svobodný člověk a neměl by nechat svůj názor ovlivnit tím, že by snad měl pomoct někomu, kdo pořádá akci, aby tam přišlo 20 tisíc lidí.

Doporučíš nám nějakou akci, DJje nebo skupinu, která není příliš známá, ale podle tebe si propagaci a pozornost zaslouží?

Mně se líbili Supermen Lovers, které jsem viděla na jednom festivalu v Lisabonu. Jsou to Francouzi a je to takový francouzský housík a do toho R&B zpěv. Mají asi tři zpěváky, takže je to super vícehlas. To se mi právě hrozně líbilo, že je to zase trochu jiný.

Děkuju za rozhovor.

Rozhovor se uskutečnil 7. srpna 2002 v prostorách Rádia 1
text: Tig
foto: Poop


NAHORU