Na domácí scéně se zformovalo nové producentské duo s názvem Stray Tones, za kterým stojí pánové George Sears a Priest. Do světa dnes vypouští debutový singl nazvaný Arquebex a dávají tak o sobě a jejich novém projektu poprvé nějak výrazněji vědět. Jak se to vlastně celé semlelo, jakým způsobem a s jakým záměrem jdou společně s kůží na trh a mnohem více se dozvíze v následujícím rozhovoru.
Vyrys: Zdar borci, jak se máte?
Jirka: Docela fajn. Večerní Prosecco udělalo svoje. 🙂
Honza: Zdarec, Vyrysu! Mám se výborně, díky za optání!
Půjdeme rovnou k věci. Stray Tones. Překládám si to správně jako bludné tóny? No a proč tedy Stray Tones, jak jste na to přišli?
Honza: Překládáš si to správně a vzniklo to svým způsobem vlastně náhodou. Původně jsme měli v plánu naši produkci vydávat pod našimi sólo aliasy jako George Sears & Priest, ale pak nám došlo, že sólově hráváme žánry docela odlišné od naší společné produkce. Takže logickým vyústěním bylo vymyslet pro tuto naši produkci nový projekt a zrodil se Stray Tones.
Jirka: Vlastně jsme měli dříve hotovou produkci než jméno. Vzniklo to tak, že jsem nejdřív ChatGPT požádal o několik návrhů, jak by se mohlo jmenovat tech-trancové duo. Potom, co jsem usoudil, že výsledný výčet je nepoužitelně kýčovitý, přišel jsem s tímhle. Stray podle stejnojmenné hry a Tones je prostě cool. Dohromady to má celkem šmrnc, je to zapamatovatelné a jde to lehce přes pusu.
To bychom měli vyřešený název, tak teď ještě jak tento společný projekt vznikl?
Jirka: Vznikl nad skleničkou gin-tonicu 🙂
Honza: Jirka to popsal vyčerpávajícím způsobem 😀 Nicméně, je to vlastně pravda, cca před rokem přijel Jirka za mnou do Ostravy zahrát do HouseGen Radia a po vysílání jsme to upekli.
Jakým způsobem technicky probíhá vaše spolupráce mezi Prahou a Ostravou?
Jirka: Honza se pracovně dost často ať už jako DJ nebo jako právník dostane do Prahy, takže máme celkem hodně prostoru nad produkcí sedět vedle sebe, ale ideální to samozřejmě není. Mnoho věcí řešíme přes telefon nebo messenger. Mně osobně napovídá, jak rychle Honza odpovídá. Pokud se dílo daří, odpoví celkem rychle. Jindy mě nechá viset celý den.
Honza: Já myslím, že zatím nám tahle “korespondenční produkce” funguje docela dobře. Ono se to skládání nedá vyloženě plánovat, jsou dny, kdy se do té kreativní flow dostaneš hned, a pak jsou dny, kdy se do ní naopak nedostaneš vůbec. Takže omezovat se jen na to, kdy já se zrovna dostanu do Prahy, by nedávalo žádný smysl.
Kdybych si měl tipnout, tak bych řekl, že Honza je spíše nositelem toho „co“ a Jiřin zase toho „jak“. Je to tak, nebo se mýlím?
Honza: Jirkův technický skill je neskutečný, věci, které já bych v DAWu dělal několik dnů, on dokáže udělat za hodinku, protože má hromadu zkušeností a přesně ví, kam sáhnout. Já si zase dokážu sednout za klávesy a složit melodii s akordy, protože jsem za klavír pravidelně usedal 15 let. A v tom se, podle mě, výborně doplňujeme.
Jirka: Nedávno jsem Honzovi zadal domácí úkol, aby napsal motiv v F moll po vzoru Orjanova tracku La Guitarra. Tenhle akordový postup miluju, ale napsal jsem v něm už hodně věcí a rád bych v něm udělal track, který napsal někdo jiný, což je výhoda mít u sebe parťáka.
Každopádně dnes 27. dubna 2023 jdete ven s debutovým singlem s nevšedním názvem. Tak ho popište vlastními slovy, udělejte mu promo a prozraďte, co znamená.
Jirka: Arquebex je tech-trance, ale jistý si tím nejsem, jelikož se poslední dobou škatulkuje snad každá malá změna v kompozici taneční hudby. Track samotný má celkem slušnou energickou náladu a solidní dropy. Chceme dělat tvrdší taneční hudbu, než jsme oba dva zvyklí, a tam jsme taky směřovali Arquebex, ačkoli to není ještě ta pomyslná temnota, což je tak záměrně. Nechali jsme Arquebex melodičtější.
Honza: Já osobně ho považuji za tech-trance, je tam pro trance charakteristická synťáková melodie a šlapající dropy charakteristické zase více pro techno. Název odkazuje na videohru Warframe (jsme oba docela videoherní nerdi) a hudebně tenhle track zase tak trochu odkazuje na naše hudební začátky, protože jsme oba začínali u trancu.
Nevšední není jen název. Arquebex jste se rozhodli vydat jinou cestou než honbou za labely a jdete na to po svém. Vydáte si ho ven zkrátka sami jako self-release. Proč? Co si od tohoto přístupu slibujete? Chcete u toho zůstat, nebo tímto způsobem chcete jen začít?
Jirka: Z mé strany je to logický přístup k tomu, jak vybudovat katalog a nastavit tak obrázek toho, co se od tohoto jména dá čekat. Vzhledem k tomu, jak soutěživá a napráskaná hudební scéna teď je, je tlačenice bez image a kontaktů k ničemu. Beru to pragmaticky.
Honza: Tohle Jirka opravdu popsal vyčerpávajícím způsobem a nemám, co bych dodal. Snad jen to, že nemáme nějaký pevný plán, jakého žánru bychom se chtěli držet, zatím skládáme tak, jak to zrovna cítíme a vlastně stále ještě hledáme nějaký ten “náš sound”. Až najdeme nějaký, se kterým budeme oba ztotožnění, tak se ho budeme držet. Dokud nás nepřestane bavit, což se také stává.
Co plánujete dál?
Jirka: Opravdu hodně dobrej remix pro tuzemské techno duo Delusion Works. Já osobně pak chci zkusit zasadit do naší produkce ženský zpěv.
Honza: Remix pro Delusion Works se opravdu povedl, na ten se moc těším, až bude venku! Já osobně bych pak chtěl zkusit remix na nějakou starší trancovku, třeba zrovna včera jsem slyšel Cape Town od Leona Boliera a hned mě napadlo, že by nemuselo být špatné tomu dát nějaký hudební update. Ta melodie mi nahání husí kůži i po těch nějakých 12 letech. A pak bych pro změnu rád zkusil udělat něco pomalejšího ve stylu melodic techna nebo klidně i deep housu.
Jiřine, ty jsi před nějakým časem úplně změnil práci a přijde mi, že ses i trošku stáhnul ze scény. Co se stalo? Jak to celé teď s odstupem času vnímáš? Dá se v souvislosti se Stray Tones mluvit o tvém comebacku? A jak to teď bude se sólovým projektem George Sears?
Jirka: Stažení ze scény mělo víc důvodů. Potřeboval jsem přehodnotit svůj přístup k sobě jako umělci, ke scéně a lidem na ní. A ta změna práce z IT korporátu do České televize a její zvukové divize to zpečetila. Rozhodl jsem se převrátit si život naruby a z toho, co dopadlo na zem, postavit něco nového. Jak to bude dál s mojí značkou? Možná jí budu držet při životě, možná to roztočím a svezu se na slávě Stray Tones anebo jí pohřbím. Vůbec teď netuším, ale v šuplíku je jeden track, který mi v tomhle napoví, až ho dám ven – v jeho cover artu je jistá mechanická sova 🙂 Ano, dá se říct, že Stray Tones je přirozený vývoj věcí. S Honzou máme podobný hudební vkus a naše B2B sety jsme vždycky opouštěli s namoženým krkem a bolavými zády.
Honzo, před rokem jsi v rozhovoru mimo jiné říkal, že „s produkcí máte tak trochu komplikovaný vztah“. Chápu teď tedy správně, že došlo ke změně stavu a onen vztah je nyní vážný?
Honza: Chápeš to správně, dokonce jsem si pořídil klávesy, takže můj vztah s produkcí rozhodně zvážněl! 😀 Jak říká Jirka, naše hudební spojení je vlastně přirozený vývoj věcí, až si říkám, proč nás to vlastně nenapadlo dříve?
Borci, díky moc za rozhovor a přeju vám, ať se těm vašim „bludným tónům“ daří!
Jirka: Děkuju za super otázky a prostor pro nás! 🙂
Honza: My děkujeme Tobě a rave.cz za možnost prezentovat náš nový projekt! 🙂